Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Servosturing - hoe ?

Gestart door argilla, 07 oktober 2013, 09:51:19 AM

Geert

Patrick, die 12F683 zijn eigenlijk wel geweldige µC. Hoe ze zoveel mogelijkheden in één µC kunnen stoppen voor  iets dat bijna niks kost, geweldig hé. Dat ik dat 30 jaar geleden met TTL logica moest doen, was ik een jaar bezig om een print te ontwerpen. Nu kan ik dat in één uur. .. (lichtjes overdreven, ik kan da ook sneller ;) )


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Citaat van: Sattrickske op 24 november 2013, 22:38:02 PMVergeet niet dat het hier om een micrcontroller gaat.  Dus deze heeft software nodig...

... en dat maakt dergelijke schema lastiger voor "leken".
- ofwel moeten de na-bouwers een starterspakket aanschaffen met software, programmer, ...
- ofwel moet iemand anders geprogrammeerde µC's aanleveren
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Citaat van: Gerolf op 25 november 2013, 05:03:43 AM
Citaat van: Sattrickske op 24 november 2013, 22:38:02 PMVergeet niet dat het hier om een micrcontroller gaat.  Dus deze heeft software nodig...

... en dat maakt dergelijke schema lastiger voor "leken".
- ofwel moeten de na-bouwers een starterspakket aanschaffen met software, programmer, ...
- ofwel moet iemand anders geprogrammeerde µC's aanleveren

Hier was ik albang voor,dit gaat boven mijn kunnen. :( :(
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 25 november 2013, 05:03:43 AM
Citaat van: Sattrickske op 24 november 2013, 22:38:02 PMVergeet niet dat het hier om een micrcontroller gaat.  Dus deze heeft software nodig...

... en dat maakt dergelijke schema lastiger voor "leken".
- ofwel moeten de na-bouwers een starterspakket aanschaffen met software, programmer, ...
- ofwel moet iemand anders geprogrammeerde µC's aanleveren
Wat mij betreft, mogen ze die gerust bij mij komen ophalen.  Ik heb alles liggen om die PIC'jes te programmeren.  Voor deze 'domme' controller is het de bedoeling dat ik één versie software ontwikkel die nooit wijzigt.  Alle chips zijn dezelfde, enkel regelbaar via de weerstanden/potmeters.
Andere, simpelere oplossing: een USB PIC programmer aanschaffen (kost 5-10€) en de development software is gratis.  Voor zij die niet kunnen programmeren, maar wel zelf een programmer aanschaffen kan ik hex files opleveren.

En Gerolf wat gebeurt er?  Uit uw beddeken gedonderd deze morgen?  Een reply om 5u :o

Gerolf

Citaat van: Sattrickske op 25 november 2013, 12:50:33 PMEn Gerolf wat gebeurt er?  Uit uw beddeken gedonderd deze morgen?  Een reply om 5u :o

Volledig off-topic, maar een "normaal" uur om de vroege te gaan doen. Halfuurtje eerder uit bed en in bad, kwartier na die post op de fiets  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jan Beveren

Dag Gerolf,


Hierbij een schema van een servosturing voor analoog gebruik. Ik gebruik deze voor het aansturen van mijn wissels. De aansturing gebeurt met 5V of 0V. Achteraan op het schema zie je een 7805-voeding die met een kontakt kan uit- of ingeschakeld worden. Als deze schakeling niet nodig is, kan deze eenvoudig uit het schema gehaald worden.
Als dit schema kan gebruikt worden kan ik jullie ook de printlayout doorsturen.

PS: Bij mij werkt deze schakeling zeer goed. Met de PC wordt de 0 of 5V via uitgangskaarten aan de input aangeboden. Eveneens via een uitgangskaart stuur ik de 7805-voeding aan en uit. 12 wissels worden op deze manier met visual basic bestuurt.


groeten,


Jan Beveren




Gerolf

Stevige overkill, dat schema  :o
Over hoeveel componenten per servo gaat het hier? hoe groot is je PCB?

Manman ... ben ik blij dat ik de microcontroller ontdekt heb  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jan Beveren

Gerolf,


Het printje is 8,5 x 8 cm en ruim bemeten. Met een µ-processor zal het wel kleiner zijn, maar hallo!!, dit is nog analoog !


groeten,


Jan Beveren

Sattrickske

8.5 x 8 cm voor één analoge servo ?! :o  Van overkill gesproken...
Deze schakeling lijkt mij een eerder een jaren '70 'experimenteer' schakeling waarmee je met (alle?) parameters van de servo kan spelen.  Maar om ze effectief te gebruiken?  Ik zou al niet weten waar ik zo'n print kwijt kan...

Ik heb op dit ogenblik 50 wissels in m'n baan met servo motoren, dus heb ik effe 425x400cm print nodig ;D
Neenee, geef mij ook maar de microcontroller: 3x4cm voor telkens 8 wissels met feedback!.

Ik ben dan wel geboren in de jaren '60, maar gelukkig leef ik nu in de 21e eeuw...

Klaas Zondervan

Ik vind het eigenlijk onterecht dat er zo laatdunkend gepraat wordt over een analoge oplossing. Er is op zich niks mis met de schakeling van Jan, hoewel ik denk dat het wel iets eenvoudiger kan, en het kan ook wel op een veel kleiner printje.
De digitaaladepten doen wel alsof het met een microcontroller een pak eenvoudiger is, maar dat is het niet. Als je daar voor het eerst instapt moet je je een heleboel kennis eigen maken, en dat is niet iedereen gegeven. Ik begin er in ieder geval niet meer aan.

Als je de vergelijking doortrekt zou je zelfs kunnen zeggen dat het gebruik van een servo sowieso overkill is. Meestal worden ze gebruikt voor wissels, en dan schakel je tussen twee vaste standen heen en weer. Dat kan veel eenvoudiger met een gewone motoraandrijving, gewoon met een schakelaartje die kant/deze kant, meer moet dat niet zijn.

Er is volgens mij maar één reden waarom servo's zo populair zijn, en dat is dat ze verreweg de goedkoopste oplossing bieden. Maar dat is ook maar sinds kort.
Zo'n 20 jaar geleden was er een clubgenoot die ook aan radiobestuurd vliegen deed. Hij vroeg zich af waarom we geen servo's gebruikten om wissels te bewegen. Ik heb dat toen eens onderzocht, maar kwam tot de conclusie dat het veel duurder was dan alle andere mogelijkheden. Nu zijn de rollen helemaal omgedraaid. Servosturing van wissels is nu, ondanks alle poespas die er bij komt kijken, goedkoper dan andere motorsturingen.

Het wachten is nu op een fabrikant die rechttoe-rechtaan motoraandrijvingen biedt voor een prijs van 5 euro. Dat moet mogelijk zijn, en dan zijn servo's weer helemaal uit.

Dirky

Ik stuur mijn wissels e.a. ook gegarandeerd analoog aan. Ten eerste omdat ik hier nog massa's 555's en 741's en aanverwanten liggen heb en nog veel belangrijker "omdat ik het op die manier het leukst vind en begrijp wat ik doe".

Niets mis mee met analoog!

Beetje vereenvoudigen Jan en een kleiner printje moet lukken... tenslotte hebben we niet allemaal een baan met 50 wissels, niet?


Jan Beveren

Dag Klaas, dag Dirk,


Ik ben blij dat jullie zo reageren. Het is inderdaad zo dat het met nieuwe technologie kleiner, fijner en "misschien ?" gemakkelijker kan. Dit wil echter niet zeggen dat "het oude ?" ineens niet meer OK is. Ik vind het daarom spijtig dat sommige hier zo op reageren. Ik ben maar zeer recent op dit forum. Eerlijk gezegd: Ik had meer verwacht. 
Voorwat het schema betreft: Er kunnen wellicht een paar onderdelen uit, maar het werkt goed. Als het echter kan verbeterd worden, graag advies ook van diegenen die nu met µ-processoren bezig zijn en wellicht "de oude" technologie voor 200% beheersen.

PS.: ondertussen heb ik een PM gestuurd naar Marc-Laurent die met het draadje gestart is en hem gevraagd of hij nu al geholpen is, want dat is toch de bedoeling van dit forum...?


groeten,


Jan Beveren




conducteur

#42
Zeker niets mis mee met analoog, het is gewoon een andere denkwijze...


Ik heb niet gans de analoge schakeling hierboven uitgeplozen, maar wat me opvalt: waarom is het nodig om je 7805 zo ingewikkeld uit te schakelen? Je kunt toch met één transistor de stroom door je servo onderbreken? Er bestaat bij mijn weten zelf een mogelijkheid om de 7805 0v als output te geven... Maar dat moet ik nog eens zoeken want ik ben dat niet 100% zeker.


Het linkse deel moet ik nog eens bekijken...


EDIT: je hebt een 7805 regelaar, gebruik die om je ne555 aan te sturen, dan vervalt je regeling met je potmeter en zenerdiode aan de uitgang, D1 & D2 kun je volgens mij ook (ook bij 12V) weglaten...


Wat is het nut van het 'ingewikkeld' input schema met de lm 741 en bc 547?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jan Beveren

Dag Rian,


Bedankt voor je reaktie. Je moet weten dat ik een wissel aanstuur vanuit Visual Basic. Dit betekent het aansturen van uitgangen (0V of 5V)  op uitgangskaarten. Het laatste bit van het adres voor een wissel schakelt eerst de voeding van de servo in via "PC" en de transistorschakeling rond de 7805.
Opm.: Aanvankelijk was deze transistorschakeling ontworpen om een vertraagde inschakeling van de voeding van de servo te bekomen (R12 + P3 laden C10 op). Nadien is bij het afregelen van de hoekverdraaiing, om de wisseltongen mooi te laten aansluiten, het idee gekomen om de voeding van de servo te laten uitschakelen door de PC (R14 en kontakt "PC" toegevoegd). Dit vereenvoudigde zeer sterk het afregelen van de servo onder de treintafel.
Hierna stuurt het programma een bit 0 of 1 naar de ingang van de BC 547. Bij een bit "0" (0V of massa) neemt de uitgang van de 741 altijd zijn laagste waarde aan. Bij een bit 1 (=5V) zal door de RC tijd van C1 met R7 de spanning op de uitgang van de opamp geleidelijk stijgen. Deze stijging wordt aangeboden aan ingang 5 van de 555. Op die manier wordt de pulsbreedte van de 555 gemoduleerd en draait de servo. De schakeling rond de 4093 genereert een puls van ongeveer 15 msec. Deze puls wordt met C9 en R9 gedifferentieerd. Door D4 blijft alleen de negatieve puls over.
Met de huidige waarden van R4, R7 en C1 bedraagt het spanningsverschil op ingang 5 zo een 5V. De RC tijd zo een 1,5 sec. Eens  de verplaatsing van de wissel heeft plaatsgevonden wordt de voeding van de 7805 door de PC uitgeschakeld. Ik heb dus 2 uitgangen nodig om een wissel om te zetten. Met P1 wordt de hoekverdraaiing ingesteld. Meer P1 geeft minder hoekverdraaiing.
Met P2 kan men de spanning instellen van het pulssignaal. Zenerdiode D3 beschermt de servo tegen overspanning. Deze komponenten zijn inderdaad overbodig. De servo mag zijn 5V hebben.
Diode D4 filtert de positieve naaldpulsen weg die ontstaan door de differentiatie van C9 met R9. Alleen de negatieve pulsen hebben we nodig aan ingang 2 van de 555.
P1 die de hoekverdraaiing laat instellen, zou ook kunnen vervangen worden door een vaste weerstand. De mate van hoekverdraaiing is minder kritisch geworden omdat we de voeding van de servo toch uitschakelen.

PS.: nu ik weet Rian dat je mee wil denken en zo mogelijk verbeteren, ga ik je nog wel eens lastigvallen.

Bedankt

groeten,

Jan Beveren

conducteur

Hier op het forum staan al enkele draadjes over servosturing, met & zonder µC.
Ik heb er zelf ook nog liggen om eens mee te expirimenteren, maar eerst andere projecten afwerken!


Om een of andere reden was het beter om de voeding voor de servo af te schakelen als ie niet draait, maar waarom moet je aan de experten vragen.... Wat ik me afvraag: waarom stop je die tijdregeling met P3 & C10 niet in je Visual Basic programma, ik vermoed toch dat dat die taal (geen ervaring mee) ook met delays overweg kan?


Waarom schakel je de voeding uit, en niet de belasting (=je servo)? Dat vind ik maar vreemd... En dan kan je die voeding ook gebruiken om andere delen in de schakeling van stroom te voorzien, wat weer wat vereenvoudiging met zich meebrengt zoals ik reeds schreef...


Verder kun je de stijgende spanning voor pin 5 van de ne555 volgens mij op een veel eenvoudigere manier genereren: met een weerstand en een grote condensator...



Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum