Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De detailering van Emmanuel Nouaillier

Gestart door modeltreinbart, 10 november 2013, 05:42:44 AM

modeltreinbart

Met reeds veel bewondering volg ik de reeks van Emmanuel , net als vele onder ons denk ik wel .
Maar steeds zit ik met de prangende vraag over de letters ( afwrijfdecals).
Reeds ben ik al op zoek gegaan in verschillende winkels naar deze decals maar ik kan ze nergens vinden. Weet er iemand raad ?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

marc goovaerts

Waar hij ze nog vindt snap ik ook niet helemaal.
In het begin van mijn carrière als grafisch ontwerper (voor het verschijnen van de Mac en de Adobe-programma's) bestonden er honderden verschillende van Letraset, Decadry, Alfac... En ieder jaar bracht elk merk zijn (dure) nieuwe catalogus uit.
Misschien op e-bay en co ? Je kan bovenstaande merknamen als zoekwoord gebruiken.
Enige probleem, waar meneer Nouallier precies geen last van heeft: Met het verouderen van die vellen riskeer je wel dat de hechtingscapaciteit verminderd en de letters makkelijker doorbreken bij het overbrengen.

In de Schleiper-winkel in Antwerpen heb ik er wel nog een aantal zien liggen als 'uitverkoop'-exemplaren.

Dirky

Vorig jaar tijdens het verlof in 't Zuiden hingen er in een grootwarenhuis rekken vol met Decadry (of ander merk?) vellen. Blijkbaar is Frankrijk ook op dat gebied nog niet helemaal mee met de vooruitgang...  :)

Als je iets zoekt dat al 10 jaar van onze markt verdwenen is, zoek dan in Frankrijk. Is het al 30 jaar verdwenen, zoek het in de UK. Wil je echter iets dat wij nog niet hebben, dan is Duitsland een optie...  :D

doomslu

Dirk zou wel eens gelijk kunnen hebben.  ;)
Bij Schleiper in Gent vond ik er toch ook nog hoor, maar ik spreek van meer dan een jaar geleden...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr

met z'n allen naar de Auchan dan! (in Frankrijk he Luc)
Heb ook al veel gezocht maar niet gevonden.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

marc goovaerts

Efkes gegoogeld. En ja, de firma Letraset, die zo'n 30 jaar geleden stevig aan den dezen verdiende, bestaat nog.
Maar in afwrijfletters hebben ze er enkel 6 verschillende in een beperkt aantal corpsgroottes:

http://www.letraset.com/products/90-Letraset-Transfers/

Ooit waren het er honderden. Maar ze zijn ook met hun tijd meegegaan en verkopen die nu als computerfont blijkbaar.

vandomm

Ben het roerend met jullie eens dat de artikelen van Emmanuel Nouaillier echte mooie en waardevolle modelbouw
kunststukjes zijn . Voor deze artikelen alleen al zou ik MSM kopen .

Echter een opmerking ; ik zou graag meer details en maten zien  m.b.t lengte , breedte en de  hoogte van de bouwsels .
Je geeft niet zo snel TE veel informatie .

De vraag over de  afwrijfletters , zag van de week nog bij Modeltreinexpress Vlaardingen NL. nog letters van Slater's .

Nog veel succes  toegewenst.



Cees .

Herwig

Letraset,


oplossing:  uw kennissen meehelpen te verhuizen:  ooit een dik pak Letraset uit hun   "vuilniszak"   opgevist.  Maar de lettertjes en cijfertjes zouden inderdaad wel ' s geleidelijk broos kunnen worden.

dani

Is het zelf maken van decals een alternatief ?   Dan kan je eventueel de gewenste fonts downloaden (kopen) en op je PC de bedrukking maken in de kleur die je wil.
Je kan tegenwoordig voor schappelijke prijzen  decal papier kopen dat je dan met de laser printer of inkjet (dan moet je wel fixeren) kan bedrukken.
De zelf geprinte decals breng je dan aan op je model  zoals die uit de "bouwdozen", met een beetje lauw water, even laten weken, laten intrekken en dan schuiven...

Als je natuurlijk WITTE letters wil, dan ga je een speciale printer (bvb een  ALPS of wax printer) nodig hebben.
Ofwel moet je je decal in negatief image printen op WIT decal papier en dan de kleur van de achtergrond waarom je decal terecht komt zo goed mogelijk benaderen.   Een huzarenstukje in veel gevallen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marc goovaerts

Probleem met decals is wel dat het het 'Nouallier-effect' niet kan verkrijgen door schuren, krabben,... van de letters na het aanbrengen.

modeltreinbart

Waterdecals zijn inderdaad geen optie . Afwrijfletters zijn de beste oplossing.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Gisteren ben ik bij schleiper in Antwerpen langs gegaan en heb daar hadden ze enkel letraset in uit verkoop , er was weinig bruikbaars voor 1:87, enkel een blad met een tekst in afwrijfdecals , Zeer beperkt in hoofdletters .
Maar ik probeer hier iets verder mee te geraken (voor 1€ kan ik nu ook weer niet veel verkeerd doen).
En als ik nog eens een winkel met kantoor benodigdheden binnenstap of eens naar Lucas in Temse rijd kan ik nog eens horen.
Op de website van Decadry.nl zag ik ook letters van 2,5mm d11of D21 voor 32 euro voor 1 vel.
Wat me nogal vrij prijzig lijkt , in het aller slechtste geval bestel ik ze via de website.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Metpetergaathetbeter

misschien in de ketens bureaubenodigheden proberen, zag ze ook ergens maar ja waar ? als je zezelf niet nodig hebt !
Groeten Peter ;)

Peter

In Antwerpen kan je beter voor zo'n zaken in de speciale winkels voor school/universiteits benodigheden gaan. Aan de Rooseveldplaats, tegenover het Atheneum is er een en anders in de Prinsen straat, bv.
Met vriendelijke groeten
Peter

modeltreinbart

Bedankt Peter voor de hint , de kans is groot dat ik tijdens mijn vakantie toch ook in Antwerpen kom en dan kan ik eens gaan kijken , maar een feit is wel dat deze decals op sterven na dood zijn en zeer moeilijk te vinden zijn , het digitale tijdperk heeft zijn strijd gewonnen .
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)