Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijmen Styrodur

Gestart door Peter, 08 november 2013, 11:52:38 AM

Peter

Wat is de beste lijm om Styrodur mee te lijmen (Sty. op Sty.  en/of  Sty. op hout)
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Daar bestaan speciale lijmsoorten voor, b.v. Polymax van Bison.
Maar het gaat ook met houtlijm. Ik doe het zo: beide te lijmen oppervlakken insmeren en minstens een half uur laten indrogen. Dan één kant nogmaals dun insmeren en de delen op elkaar lijmen.

Kautenbach

hoi Peter,

ik lijm het altijd met houtlijm, gaat perfect

groetjes, wim

modelbaanHO

Ik gebruik ook onverdunde houtlijm. Ik smeer maar één deel in en zet dan beide delen op/aan/tegen elkaar. Om te fixeren terwijl de lijm droogt gebruik ik cocktailprikkers.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Martin Welberg

PU of PUR lijm Peter, kun je het drogen ook nog versnellen door 1 deel licht te bevochtigen met een plantenspuit...wel fixeren met gewicht want de lijm zet uit. Vult gelijk de naden...

dani

#5
je kan er ook enkele baantjes dubbelzijdige kleefband tussen doen  (genre tapijtkleefband  of de smallere versie van 1 cm breed van de Action)
Kleefband op 1 vlak aanbrengen, de  beschermlaag er af halen, de beide delen samen brengen, goed aandrukken  en KLAAR, VAST als een rots, ook op bvb hout, metaal, plastic en andere ondergronden  (behalve op steen, textiel of beton maar dat gaat met houtlijm ook niet denk ik ) .

HET grote nadeel is dat je van de eerste keer juist moet zitten, want  "even herpositioneren " zonder schade aan de styrodur is bijna uitgesloten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

ik gebruik ofwel PU lijm ofwel Fix-All van Soudal...

Kees-Jan

Bij verlijming met hout (onderste laag van bijv landschap) gebruik ik houtlijm met her en der een grote gipsschroef. De lagen daarop met houtlijm en schuin gestoken saté prikkers.