Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zimo Centrale MX10 en de handregelaars...

Gestart door Paulogic, 07 november 2013, 19:34:43 PM

Paulogic

Velen weten dat ik hou van ESU producten maar...                                              (ja,ja, ik weet het,  ik heb mijn ecos verkocht wegens geen tijd en baan en locs enz)
toch interesseren andere systemen mij ook qua techniek en mogelijkheden.
Ik kwam zonet op een site met verwijzing naar de Zimo MX10 centrale en bijhorende handregelaars (over CAN bus of zelfs via Radio (funk)).
Zo ik merk op de Zimo site, zijn deze nog niet verkrijgbaar. Binnenkort echter wel (tegen hoge prijs, amai... of hebben ze in Oostenrijk andere euro's???  :) )

Ik heb ze op een beurs nog nooit gezien ofwel overgekeken.
Meestal zie je de Lenz centrales of roco-varianten en sporadisch ook eens een andere systeem. Af en toe zelfs een vreemde eend zoals een typisch USA systeem...

Heeft iemand enige ervaring met de vorige zimo centrale en zo ja wat vond je handig of niet?

Mij lijkt namelijk de schuifregelaar voor de snelheid wel handig, maar wat als je overschakelt naar een andere loc ??

ps : graag wat info maar geen ballensmijtkamp tussen centrales en merken aub.

mvg,
Paul(ogic)

Mattias

Wij gebruiken de MX31ZL (minicentrale), samen met MX32 (handbedieningen) in de club.
Mega-centrale MX10 staat in bestelling..  :)
Ik heb reeds met roco, alsook lenz-centrales gewerkt.
Ook even esu bekeken. En achteraf gezien heel erg tevreden met de zimo's..  :)

Het handige aan de centrale en vooral de handbedieningen, is dat de handbedieningen communiceren met de centrale. Bij de andere merken zegt de handbediening wat de centraleoet doen.
Bij de zimo's is er wederzijds contact tussen centrale en bediening.
Mocht je een mini-centrale hebben (handbediening, maar met ingebouwde centrale) en je wenst te rijden op een modelbaan met een grote of andere zimo-centrale, dan plug je gewoon de handbediening in en werkt die minicentrale gewoon als handbediening. Slaaf, zeg maar..

De megacentrale (mx10) kan 20A aan. Dit met 2 afgescheiden circuits. Één van 12A (bvb rijden) en 8A (bvb wissels).
Ook heeft de centrale een aanpasbare spanning. Zo kun je de spanning regelen.
Mocht je bvb notmaal altijd op 220V werken, en in een zaal waar zonnepanelen non stop overspanning staan te leveren (hebben we reeds gehad) en je 240 a 250V uit het stopcontact krijgt, dan is dat geen probleem, want die spanning kan je instellen!

Met de handbedieningen, alsook de minicentrales, kun je probleemloos switchen tussen verschillende locs. Je kunt ze in de bibliotheek programmeren met adres, naam en foto!
Als je je loc hebt gevonden, dan zal die niet meteen luisteren naar je bediening, wat snelheidsregeling betreft.. Je zult zien dat op het scherm van de nieuwere MX32(ZL) of met de leds naast de snelheidsbediening van de oudere MX31(ZL), dat deze zullen aanduiden op welke plaats de schuiver moet staan om op dezelfde snelheid te kunnen rijden.
Vanaf je de schuiver in de richting schuift en op die plaats staat, kun je daarna je snelheid opdrijven of minderen.
Op die manier vermijd je dat je de loc(s) in schokken of grote snelheidsverschillen zult overnemen van een andere persoon...

Gebruik de decoders van zimo voor een optimale communicatie tussen centrale en decoder.
Wist je zelfs dat je in de decoders van zimo een cv kunt instellen om het "denkniveau" te verlagen naar het niveau van Lenz of ESU?

Zondag staan we met Rueun te Malle.
(Ook met wervik en miniville, maar rueun werkt met de zimo)
Indien je ook gaat, kom gerust even langs, dan kunnen we wat meer en beter info geven live, in plaats van een volledig boek te typen..  ;)

Het enige nadeel aan Zimo is dat het duur is..
Maar als je de kostprijs van bvb een esu ecos + boosters (tot 20A) en voldoende beveiligingen moet aankopen (wat bij zimo mx10 allemaal incl het pakket zit), kom je ook wel aan die 1200€ of zelfs meer...

Altijd welkom, te Malle, zondag!


Mattias
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Paulogic

Tof dank u.

Mij lijkt die handbediening met radiobesturing wel iets. Geen router of extra pad/phone nodig om remote te werken. Tevens kan met kabel ook steeds en dat is
voor thuis een handigheidje.

Heeft de mini centrale in handbediening ook die RC mogelijkheid? Ik kan het op hun site niet uitmaken (hun engels deel werkt niet).
Dan kan je de handheld met ingebouwde centrale meenemen naar een beurs voor een 'module' baan met enkele loc's en thuis gewoon aansluiten op de grote centrale en verder 'spelen'.


mvg,
Paul(ogic)

rgp

Paul,

Bij De Pijl werken we met ZIMO sinds het prille begin, nog voor er DCC was ! (Hun systeem heette toen ZIMO verfahren)

Sinds dat er DCC is, is de modulebaan ermee uitgerust en dat is bijna 20 jaar; Buiten een eprom en een batterijtje, nooit problemen.  Sinds verleden jaar worden de MX31 vervangen door MX32 (de MX31 zijn nu versleten, vooral hun knopjes)
Wissels worden met STP bediend.

De clubbaan werd een kleine 10 jaar ook gedigitaliseerd en de blokbeveiliging is ook van ZIMO.  Geen problemen

Het is duur, maar je hebt dan ook een Rolls Royce.

Roland

Paulogic

Lijkt mij dus inderdaad wel een krachtig systeem.

wat bedoel je met STP? ik ben slecht in afkortingen  :)
mvg,
Paul(ogic)

Mattias

MX1 en MX10 zijn de grote hoofdcentrales
MX31 en MX32 zijn de gewone handbedieningen
MX31ZL en MX32ZL zijn de handbedieningen met ingebouwde minicentrale (tot 4A)
MX31FU en MX32FU zijn de draadloze handbedieningen.

Ik vermoed dat Roland met STP dit bedoelt: Klik hier

Zelf zijn we in onze club nog niet zo gevorderd met ZIMO.
We hebben jaren met Lenz gewerkt en enkele leden van de vereniging hebben sinds een kleine 5 jaar ZIMO (her?)ontdekt.
En sinds de laatste 2 jaar zijn we er meer mee bezig.
Proberen en testen en steeds weer versteld staan van: zijn eenvoud in bediening en de vele mogelijkheden.
Zoals Roland zei: "De Rolls Royce onder de centrales"  ;D
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Paulogic

Amai,  ziet er ook deftig uit...

Misschien nog eens tijd voor MSM : Welke centrales met een weinig uitleg en een vergelijkingstabel (indien nodig of mogelijk).
Voor iedereen interessant !
mvg,
Paul(ogic)

rgp

Paul,

In tests vind je zelden iets over ZIMO, omdat zijn prijs hem buiten de groep van Lenz, Roco, ESU, ECOS en wat weet ik allemaal zet.

Maar dat het kwaliteit is: LOXX in Berlijn, MiniaturWunderland (hier ben ik niet 100% zeker), RailZ  werken met ZIMO

Roland

Snobby Crash

Ik werk ook met Zimo MX1 en heb 4 handregelaars MX32 !
Systeem werkt perfect, onlangs dat deze al meer dan 10 jaar oud is.

De handregelaars zien er ondanks hun ouderdom ( meer dan 12jaar oud) nog steeds vrij modern uit,
en werken ongelooflijk lekker.

Ik kan met 4 mensen tegelijkertijd de baan bedienen. Tevens heb je de mogelijkheid om loks
over te nemen die bevoorbeeld door iemand anders op hetzelfde moment bediend worden.
Als mijn zoon een trein een schaduwstation laat binnenrijden, en ik moet ingrijpen, neem ik
met mijn handheld langsheen de andere kant van de modelbaan gewoon de lok even over en
kan hem tijdig doen stoppen... (harde reset heb je ook, maar dan staat opeens alles stil)

Onlangs had ik een zware kortsluiting door een schroevendraaier op mijn rails, en mijn Zimo
centrale was binnenin op één plaats verbrand een weertsand en een andere component...
Heb dan mail naar Zimo gestuurd, de centrale opgestuurd, en enkele dagen geleden deze
terug netjes thuis ontvangen ( kostprijs voor de hertselling 40 euro ongelooflijke service)

Ik ben in elk  geval heel tevreden van Zimo, zou me graag de nieuwe MX10 in de toekomst
aanschaffen, maar is nog niet leverbaar, en vrij prijzig...

In elk geval Zimo cervice is wel de max !

Ik heb reeds in een ander topic een filmpje waarin je mijn centrale ziet, alsook de handhelds,
hier zie je ook hoe eenvoudig je omschakelt naar een andere lok, en hou perfect de schuifregelaar werkt.
(Let wel, centrale is van 1999 he )

Geert


Mattias

Citaat van: Snobby Crash op 24 december 2013, 12:42:09 PM
[...]4 handregelaars MX32 ![...]
[...]De handregelaars zien er ondanks hun ouderdom ( meer dan 12jaar oud) nog steeds vrij modern uit[...]

Handregelaar MX32 is pas uitgekomen eind 2010..
Je hebt waarschijnlijk 4 stuks MX31?  ;)

=> MX32 heeft een groot kleuren touchscreen
=> MX31 heeft een kleiner "zwartwit" scherm, zoals je met een Nokia 3310 vroeger had..

Maar service, kwaliteit en degelijkheid staan bij Zimo inderdaad voorop.
En dat de kostprijs daarom zo hoog is, versta ik maar al te goed!  8)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Snobby Crash

Klopt mathias,

Ik heb de MX-31...

Scherm is in twee kleuren, zowel groen als rood, afhankelijk
wat je bediend of programeerd.

de bedieningsknoppen veranderen ook van kleur rood/groen
afhankelijk weer wat je aan het bedienen bent he !

Ik hoop dat indien Zimo met hun nieuwe centrale gaat uitkomen de
oude types handhelds daar ook op werken, anders wordt het een heel
durez zaak natuurlijk he !

Geert

aj_124547_5

MX 10 aangeschaft wil deze gebruiken om mijn baan samen met MX 9 aan te sturen, heb een MX1 en 3 MX9 het rijden gaat hier zorgeloos, maar als ik alles door de MX10 wil laten uitvoeren moet ik eerst het traject terug instellen, de schaarste uitleg hiervoor is terug te vinden in de gebruisaanwijzing voor MX32, tot op heden lukt het mij niet de MX10 in te stellen voor trajectcontrole voor mijn baan.
Heeft er iemand hier al meer ervaring mee?