Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Een vraagje voor de kenners

Gestart door modeltreinbart, 07 november 2013, 17:11:51 PM

Frank_N

Interessante kwestie.
Dit zag ik op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Centraal

Onder "Noord-zuidverbinding" komt men "Sinterklaas" tegen. Het gaat een beetje om de context.
Het kan natuurlijk zijn dat die S er al langer was...

Citaat text: Op 23 maart 2007 werd het niveau -2 met de spoortunnel (2 tunnelkokers met elk 1 spoor) feestelijk officieel geopend o.a. in het bijzijn van Vlaams minister voor Mobiliteit Kathleen Van Brempt en burgemeester Patrick Janssens. Op 6 december 2007 werd in aanwezigheid van Sinterklaas en de Antwerpse burgemeester ook niveau -1 geopend.

Punt is wel dat Antwerpen CS. net als Milaan CS. een heel bijzonder stationsgebouw bezit!!!!

Schiet me nou ff niet dood, aub :o
Groet van Frank

Huugooke

En dan is er nog het mysterie van de papegaai in het raampje...

Frank_N

DE vraag is dus: Wanneer werd die "S"aangebracht ;)
Groet van Frank

ACFI

Citaat van: Huugooke op 07 november 2013, 21:26:06 PM
Ik weet niet hoe het in 1906 zat met de taal, maar misschien moeten we het meer in Franse woorden zoeken?
Sud?

Hugooke,

denk het niet. Het station Antwerpen Zuid bestond toen al, opening in 1902.

Ik denk eerder aan de S van Spoorwegen.

Steven

eve

Ik denk eerder aan het latijnse woord voor afstand : Spatium. En het staat er in alle richtingen.

Spoorwegen acht ik zeer onwaarschijnlijk : in 1905 zou dat wel de C van Chemin de fer geweest zijn.

Erik

ACFI

Erik,

ik zou er toch niet zomaar vanuit gaan dat de tekst in het Frans zou zijn. Op de buitenkant staat weldegelijk Middenstatie. En nergens (denk ik toch) Gare Centrale. Terwijl in dat tijdvak toch nog altijd veel dingen in Vlaanderen tweetalig waren.

Het gebruik van enkel C als afkorting voor Chemin de Fer lijkt me niet echt logisch.

Was toen het logo van de staatsspoorwegen reeds het leeuwtje met EB/BS ?

De S kan natuurlijk ook gewoon staan voor 't Stad. Want er is maar een Stad in 't stad.

Maar we blijven gokken.

Steven

Michiel

Ik denk dat ik het gevonden heb, en Hugo had het meteen goed. Bekijk dit beeld van de centrale klok:


En dan is het duidelijk dat de "S" geen s is, maar een hoofdletter "L". Aan weerskanten van de horloge staat ook nog een romeinse II. Het koninklijk symbool (als ik het zo mag noemen) van Leopold II was deze geschreven letter L, zoals we onze Boudewijn herkenden met de gekrulde "B". De 4 "cartouches" verwijzen dus naar koning Leopold 2.

Ik hoop altans dat het dat is.  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Lijkt me een plausibele verklaring.

grt Piet.

Huugooke

Ja, tenslotte was het "zijn" (Leopold II) station! Er zijn ook twee lege nissen te zien, waar de beelden van hem en zijn  echtgenote moesten komen. Die zijn er nooit gekomen omdat blijkbaar niet duidelijk was wie nu zijn huidige vrouw was.

Als je de grote trap oploopt naar de sporen zie je links in één van die ronde venstertjes een vogel zitten. Je mag schreeuwen en gebaren zoveel je wil, die vliegt niet weg.
Kent iemand daar het verhaal van?

Michiel

Gaat het om deze opgezette papegaai?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een verwijzing naar de kolonie, "Congo" dat in het begin nog privé-eigendom van Leopold II was ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het dier blijkt levend te zijn, en een verband te hebben met de zoo. Ze is er namelijk uit ontsnapt, toch volgens dit artikel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

hier de uitleg van de "L"


Het stenen stationsgebouw of ontvangstgebouw, werd ontworpen door [/size]Delacenserie[/size], en werd opgetrokken van 1899 tot 1905 in [/size]eclectische[/size] stijl. Op vraag van koning Leopold II haalde Delacenserie zijn inspiratie uit de vormgeving van het station in Luzerne in Zwitserland. De 75 meter hoge [/size]koepel[/size] is net zoals de kleine koepeltjes aan het Astridplein door een [/size]lantaarntorentje[/size] bekroond. De initialen van Leopold II, twee met de rug naar elkaar toegekeerde hoofdletters 'L', zijn op vele plaatsen in het station terug te vinden. Verder werden 20 soorten [/size]marmer[/size] gebruikt. Je komt er ook allerlei types van [/size]zuilen[/size] tegen: [/size]Dorische[/size], [/size]Toscaanse[/size], [/size]Ionische[/size] en[/size]Korinthische[/size]. Ook het centrale [/size]uurwerk[/size] is een opvallend kunstwerk.
[/size]
http://www.belgiumview.com/belgiumview/tl1/view0000815.php4?pictoshow=0000815ac
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Herwig

L ' s,

citaat:   "Twee L-en met de rug tegen elkaar aan.  =   Leopold 2"

Het rare is dat die 4 vergulde  L-en  in de koepel elk apart staan en dat die   L   in het uurwerk van een ànder lettertype is, volgens de foto's.

Aan de buitenzijde van de   "Antwerpse Spoorwegkathedraal"   staat inderdaad   "Middenstatie", maar....
op een ontwerptekening A° 1886 kan men bovenaan lezen:   "Ontwerp van eene Nieuwe OOSTstatie"  ... .

De stijl van het station werd in de Antwerpse volksmond genoemd:   "Stillekesaanstijl":   ziezo:  weer een   "S" .
(Uit Atlas van Antwerpen)

Huugooke

Die "L"-en rug aan rug vormen samen de Romeinse 2, Leopold II weet je wel.
De naam Ooststatie viel niet in de smaak van de gemeenteraad; de stad was immers volop aan't uitbreiden zodat het gebouw niet in het Oosten maar meer in het Centrum kwam liggen.
Op het einde van de "boulevard" stond het mindere broertje, de "Zuidstatie", dat evengoed een prachtig gebouw in eclectische stijl was.
Ik heb met een traan in het oog mogen meemaken hoe het opgeblazen werd.
Het station Antwerpen Dam daarentegen werd in 1907 in zijn geheel verplaatst! Een oud Antwerps gezegde herinnert hier nog aan: "Toet zei den trein en de statie vertrok!"

Van die papegaai vind ik alleen dat het om een grap van een werknemer zou gaan (bij de restauratie)