Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSC HET SPOOR: Port de Boey-à-Bèze

Gestart door renstimpie, 03 november 2013, 22:10:48 PM

Doornroosje

Een visnet kan je ook maken van die bolletjes om te wassen. Trek zo eentje uit elkaar en je hebt genoeg. Kan ook voor andere toepassingen gebruikt worden. Opgelet: sommige hebben te grote 'mazen', je moet die fijne hebben.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 27 februari 2015, 11:15:44 AM
normaal hebben ze twee bomen die steeds gelijktijdig neer gelaten worden

Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit systeem ook "Bokken" genoemd wordt

;)

raf

#92

die bomen worden ook wel "gieken" genoemd maar inderdaad ook bokken
hangt een beetje af waar aan het zeetje je woont
de juist benaming van het te slepen net is"boom" of "boomkorvisserij"
deze schepen werden gebruikt om of op garnalen of op platvis te vissen

De boomkor bestaat uit een sleepnet dat wordt opengehouden door de boom: een metalen buis aan de voorkant van het net. Aan de uiteinden van de boom zitten stalen sloffen of sleeën die over de zeebodem glijden. Voor het net uit rolt een klossenpees over de bodem. Dit is een ketting waar klossen op zijn bevestigd die over de bodem rollen. Dit zorgt er voor dat de garnalen schrikken en daardoor in het net terechtkomen. Een boomkornet trek je achter je aan. Aan de sloffen zitten de boven- en de onderpees vast waaraan het net is bevestigd. Kor betekent sleepnet.


elk onderdeeltje op de boomkor heeft dan weer zijn eigen benaming
http://www.expeditiezeeleeuw.be/leerplatform/visserij/met_popups/Boomkorvisserij.htm
site met veel info over het geheel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

gardevil

Citaat van: raf op 27 februari 2015, 13:33:01 PM
dan zit je aan de andere kant van de grens geloof ik
LOL
de juist benaming is"boom" of "boomkorvisserij"
deze schepen werden gebruikt om of op garnalen of op platvis te vissen

De boomkor bestaat uit een sleepnet dat wordt opengehouden door de boom: een metalen buis aan de voorkant van het net. Aan de uiteinden van de boom zitten stalen sloffen of sleeën die over de zeebodem glijden. Voor het net uit rolt een klossenpees over de bodem. Dit is een ketting waar klossen op zijn bevestigd die over de bodem rollen. Dit zorgt er voor dat de garnalen schrikken en daardoor in het net terechtkomen. Een boomkornet trek je achter je aan. Aan de sloffen zitten de boven- en de onderpees vast waaraan het net is bevestigd. Kor betekent sleepnet.

gr raf

Juist ja, dat zijn die dingen die de zeebodem naar de verdommenis helpen :(
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

raf

#94
ach frank en als het dat niet is dan hebben ze dit ontworpen en is dat zoveel beter

het is een schip met een hele grote stofzuiger die de scholen vis gewoon uit het water opzuigt
sonar detecteert een school fis de boom gaat omlaag en het schip zuigt heel de school in het schip waar het meteen verwerkt word
grote vissen voor consumptie kleintjes voor honden ,katten en vee voer
en als dat nog niet genoeg is bekijk dan deze reportage
http://www.totalfishing.nl/laatste-nieuws/articles/het-schip-de-jan-maria-van-de-katwijkse-reder-parlevliet-van-der-plas-heeft
en dan krijgt een plakje vis meteen een heel ander gevoel
en dit word zo gedaan met fruit , groente en wat nog meer
perfect goeie groente worden gedumpt omdat ze niet MOOI genoeg zijn og te klein of te groot
en dit komt allemaal doordat de KLANTEN (jij, ik en iedereen)dit vragen
gr raf en een grijs garnaaltje in een tomat met wat mayo jammie lekker
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

gardevil

Raf,

zeker niet. Als duiker zie ik ons visbestand verontrustend snel afnemen. Grote vissen (die ook geslachtsrijp zijn) worden steeds zeldzamer.

Alleen op die plaatsen waar men het beseft en men zeereservaten instelt zie je verandering. Gelukkig hebben veel tropische landen intussen ingezien dat ze meer kunnen verdienen aan duikers die naar vis komen kijken dan aan vis die verkocht wordt (aan o.a. toeristen) maar die daarna niet meer zijn. 
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

renstimpie

#96
ik zie net dat mijn bewerkte commentaar er niet bijstond.   

Dus beste lezers,  bedankt voor de tips met de verlichting en de netten..   Zeker items waar we rekening mee gaan houden.

Bedankt

Tim

Citaat van: renstimpie op 26 februari 2015, 21:06:37 PM













Onze vloot is nu compleet.

Tim & Jeroen

renstimpie

#97
nog wat details die klaar zijn

renstimpie

Enkele wisselstellers voor Saintes Amis sur Mer.






en zo gaan we weer verder....

Tim

Gerolf

Niet bewegend, vermoed ik ?
Ze zien er in elk geval wél erg mooi uit  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


doomslu

Mooi hoor!

...maar waarom ligt dat daar op een bevroren meer? :D ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

renstimpie

Een grote update voor Saints Amis.  September te zien op de opendeur van MSC HET SPOOR,  nadien naar Sedan en dan zien we wel..

T.













Tim

Rangeerduivel