Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

dieselkes

Gestart door Dirky, 01 november 2013, 21:25:39 PM

Sattrickske

Hmmm, goed om weten van die verschillende soorten primer.  Ik wist dat verschillende soorten verf mengen nooit een goed idee was, maar had er geen benul van dat voor primer ook het geval was.
Ik dacht primer juist diende om ervoor te zorgen dat eender welke soort verf zou hechten.  Weeral iets bijgeleerd zie...

dani

#16
Patrick: primer dient vooral voor een goede en uniforme HECHTING van de eindlak op het oppervlak.    Maar als je primer op zich al een andere basis heeft dan de laag die je er mee bedekt, dan kan je al vanaf dag 0 in de sh*t komen te zitten.

Jij hebt het over een "isolator" laag.   Nu is het wel zo dat een isolator op zich niet vaak (meer) wordt toegepast en dat men  meestal spreekt van de combinatie van beiden: een  "isolerende primer".

Die worden vooral gebruikt in de auto sector of waar er nieuwe verflagen over bestaande worden  aangebracht, om de reaktie tussen de beide (nieuw en oud) te voorkomen.    Beetje zoals het diëlectricum in een condensator...     Een voorbeeld is de   VOC  reeks van Glasurit.   Dit zijn dan wel meestal  2K  primers, die je aanbrengt op eender welk oppervlak  (metaal, plamuur, bestaande opgeschuurde lak, filler,  voegenkit  etc...).      Een ander schoolvoorbeeld ik de 2K  EPOXY primer die men gebruikt bij de restauratie van oude wagens.  Als je je chassis en/of body hebt laten zandstralen, kalkstralen, parelstralen of chemisch ontlakken, dan heb je  te maken met een BLOOT metaal oppervlak en dat gaat heel snel roesten.   Daarom wordt vaak direkt na het stralen er een Epoxy  op gespoten omdat dat helemaal "dicht"  verzegelt en er dus zo goed als geen roestvorming komt, tot je dan later aan de verdere afwerking begint.  Die  2K EP  is ook voor 99%  "inert" en dus een goede isolator/primer.   Je kan ook nog makkelijk lassen op de plaatsen waar 2K EP zit, dus een prima basis.



Verven, lakken en andere aanverwante producten, het is een wereld op zich, Patje...   je kan daar boeken over schrijven als je je in die materie verdiept.


Bottom line :  sowieso is een 1K  (enkele component zoals de spuitbusjes)  geen ideale lak of primer, maar voor modelbouw MEEEEER dan voldoende als je je produktjes goed op elkaar afstemt.

bvb deze : strak in de lak en hoogglans er over  (maar de ondergrond van de passagiersdeur onvoldoende geschuurd helaas )

http://www.youtube.com/watch?v=V9e04O4XyXk

en zijn opvolger : 100% beter

http://www.youtube.com/watch?v=mWN9oWGYLg4
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

tja, 'k begin ook van de 'oude stempel' te worden zekers...
Maar ik leer steeds meer en meer bij, thx voor de links, de zeer nuttige info, en... inderdaad zeer mooie lak op je modelletjes :)

Dirky

Intussen heb ik me een beetje verder verdiept in spuitbusverven:

Blijkbaar zijn alle courante primers in DHZ zaken op ACRYL basis en zijn alle kleuren op basis van ALKYDHARS. Kleuren op ACRYL basis lijken er niet tussen te staan...

Ik ga voor alle zekerheid eerst een laagje ALKYD-verf spuiten op de naakte plastic van de carrosserie aan de binnenkant om zeker te zijn dat die niet oplost...

Dirky

Dani, ik ga een draadje starten over verven zodat de info later nog kan teruggevonden worden. Plaats jij je info ook daar nog eens aub?

thx

GVL

Dirk, waarom voor de toplaag geen acrylverf met de airbrush aanbrengen. Dit geeft toch een veel betere controle dan spuitbussen (en een navenant eindresultaat, zeker in schaal I). Groeten.

dani

Dirk, ik wil gerust de info daar plaatsen, ofwel  kan je het gewoon door één van de mods laten verplaatsen, dat bericht, of zelfs gewoone kopiëren en daar plakken, van mij mag je dat zeker doen !

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Is een optie Gino maar er zijn enkele "maren"...

- die locs zijn sowieso al niet moeder's mooiste qua "verschaling". De gele lijnen bijvoorbeeld, zijn gewoon als blokken op de loc aangebracht... M.a.w. er kan geen perfect schaalmodel mee gemaakt worden. Het steekt dus minder nauw!
- ik heb alleen maar een "te grote" compressor die een hels lawaai maakt en een minder goeie airbrush. Die opzet gebruik ik niet graag.
- Ik heb ook nog geen "spuitcabine"
- ik heb geen voorraad verf voor de airbrush staan en twijfel nog welk merk ik in de toekomst wil gebruiken.
- en de echte uitdaging wordt dan: "Lukt het met spuitbussen?"  :D :D :D

uitvluchten hé! :) ik weet het... maar voorlopig ga ik er mee verder op die manier! ;)

dani

#23
EDIT ////   


http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=19097.msg235096#msg235096

ik had hier een heel verhaal getikt over het verven met spuitbussen maar heb het dan ook amar verplaast naar bijhorend topic.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Beetje manueel plaatwerk:



Inmiddels heb ik een motor van zolder afgehaald om er alvast eentje van de diesels mee (proef-) aan te drijven. Ik heb geen idee of brushless buitenlopers soms gebruikt worden in locs maar aangezien dit dieselke toch een RC besturing krijgt is een set uit een modelvliegtuig voor mij ideaal.

Gerolf

Telegeleid? Tja waarom niet eigenlijk ... plaats genoeg  :)
Succes met de verbouwingen !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

hmmmm....  een brushless en een rc set uit een vliegtuigje ?
Moet kunnnen denk ik.   Als het maar werkt, dan is het niet belangrijk wat er "onder de kap" zit, dat is iets wat je zelf als bedenker en creatieve ziel doet, en als je dat aan de praat krijgt is dat telkens weer iets om fier op te zijn.

Ik volg geboeid !!!!

PS: hoe zie je dat dan praktich met de stroomvoorziening ?  Batterijen of gewoon stroom nemen van de rails om je ontvanger, servo's en motor te voeden ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Enkele jaren terug heb ik een Marklin BR1 op batterijen laten rijden met een RC-set uit een vliegtuigje. Het aanzetten was nogal bruusk maar voor de rest liep dat OK. Bedoeling was één stuk van de baan te voorzien van een batterijlader... Is in de koelkast beland bij de vele andere probeersels... :)

Dat wil ik nu ook wel eens proberen en de buitenloper heeft op lage toeren veel koppel. Ik ga wel de maximum snelheid van de loc sterk naar beneden halen.


Dirky

Eerste stapjes terug  in de werkplaats...

Zo zagen de hijsogen op het dak eruit voor de verbouwing:


Zo wordt het nu:


De reling zag er zo uit:


Wordt nu iets in deze aard:


Voor de relingen heb ik een mal laten snijden:



Dat het nooit super-modellen zullen worden is me overduidelijk maar de pittige detail-verfijning geeft me toch een goed gevoel.