Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

dieselkes

Gestart door Dirky, 01 november 2013, 21:25:39 PM

Dirky

In mijn laatste lot/aankoop zaten 3 diesellocs. De ene al in slechtere staat dan de andere.
Nummer 1 ligt uiteen!



Alhoewel ik er aanvankelijk niet veel tijd wou aan besteden zie ik het nu wel zitten om er "iets" van te maken. 'k loop namelijk al jaren rond met de gedachte een tafereel te maken met een groeve en privé locs die voor transport zorgen. Sigheltal Grube...  :)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

eentje om te volgen dus alweer !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Bedankt voor de interesse... en eerlijk gezegd: "ik ben ook benieuwd!"

Ben dus met den moeilijksten begonnen. Den groenen!

Oorspronkelijk was de loc fabrieksrood maar hij werd met een grove borstel herschilderd naar groen. Aanvankelijk dacht ik de groene verf er op te laten en zo te overspuiten maar de verf zit niet alleen vol stofdeeltjes, ze ligt er op bepaalde plaatsen vrij dik op. Dus schuren is de boodschap...









Deze goedkope locjes zijn grof qua detail. Op tinternet heb ik een restauratieprojectje gevonden maar met vrij dure onderdelen. Dat dus niet!
Ik ga hooguit enkele stukken laten laseren maar de rest van de details moet er komen op een goedkope manier... we zien wel!

De beide andere dieselkes werden gelukkig niet overschilderd...

PeterC

Citaat van: Dirky op 01 november 2013, 21:25:39 PM
...'k loop namelijk al jaren rond met de gedachte een tafereel te maken met een groeve...

...En met een grote kraan  ;)

Groetjes, Peter


Sattrickske

Dit draadje mag ik zeker niet uit het oog verliezen, ik namelijk ook nog wat locs te restaureren/herstellen.
Je bent al goed begonnen zie ik!

Kan je die locs niet makkelijker zandstralen ipv. te schuren of is dat te aggressief voor de plastiek?

Dirky

een kraan?  ;)

Zandstralen zou misschien wel kunnen maar ik vrees dat de weinige scherpe kantjes gaan verdwijnen. Heb hier ook geen superfijn zand meer om te proberen!

Zoals ik het nu doe is het zeker niet OK om een nagelnieuwe fabrieksloc te maken maar dat ben ik sowieso niet van plan. Veel roest, veel vet, veel stof... dat lijkt me leuker! :)

PeterC

Groetjes, Peter


Sattrickske

Citaat van: Dirky op 02 november 2013, 23:33:05 PM
Zoals ik het nu doe is het zeker niet OK om een nagelnieuwe fabrieksloc te maken maar dat ben ik sowieso niet van plan. Veel roest, veel vet, veel stof... dat lijkt me leuker! :)
Daar heb je inderdaad een goed punt!

Dirky

schade valt mee na een eerste laagje grondverf:


Stieven76

Ik volg ook. Ik heb ze zien staan in de Te koop sectie en ben dus benieuwd wat je ervan gaat maken.  :)

Sattrickske

Dat er heel netjes uit!  Welke grondverf heb je gebruikt?

Dirky

Bedankt! :)

Motip Acryl - spuitbus uit den brico!

Ik spuit in heel dunne laagjes met een tussentijd van een tiental minuten. Na een vijftal rondjes ziet het resultaat er meestal goed uit.


dani

een mooi begin.

Let nu wel op als je met Motip grondverf begint, dan ga je best in dezelfde productlijn verder met je lak en eventuele vernis, anders riskeer je appelsienhuid of zelfs craquelé.  Ik heb het voorgehad bij een retouche aan mijn kevertje..  grondlak prima, maar dan met een ander merk verf er over en boem patat...  allemaal  scheurtjes en schilfertjes.    Dusn een verwittigd man is . . . .

Succes met het vervolg van de restauratie !   Ik ben benieuwd want ik hou van dergelijke ondernemingen....    een leuke challenge :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Bedankt voor het vermelden Dani.

De primer is op basis van acryl en inderdaad ga ik voor het verdere verloop ook acryl-lakken gebruiken. 'k Ga toch een poging doen om alles met motip-spuitbussen te doen.

Vroeger kon men inderdaad wel eens rare effecten bekomen met spuitbussen van verschillende merken. De meeste spuitbussen zijn, denk ik, tegenwoordig op acryl basis...

Acryl op iets anders is niet erg heb ik gemerkt. Iets met agressieve weekmaker op acryl kan wel eens anders uitdraaien.