Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Boompje draaien test

Gestart door Stieven76, 30 oktober 2013, 09:16:26 AM

Martin Welberg

Kijk anders hier ook eens http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=18449 wel duits maar daar zitten meer goede boombouwers..

Gerolf

.. en Jos "Grove Den" ook, dacht ik  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Yep, die is er mee begonnen  ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


grove den

Hallo Stieven76

Belangrijkste tip is dat je voor de stam als de  takken  iets dunnere ( bloemisten)draad gebruikt: stam: 1,   1,2 mm doorsnede en voor de takken max 0,4 mm.
Hier een geraamte waar ik de draden apart van elkaar over de kerndraad heb geschoven. Normaal worden ze strak tegen elkaar aan geduwd;

Voor de grotere bomen kun je zoals Gerolf al aangaf met meerdere( 10- 15 stuks ) draden van 0,4 mm beginnen .
Als stamgedeelte dit met enkele draden van ook 0,4 mm strak omwikkelen .( Paar drupjes goedkope secondelijm en  je hebt een stevige stam)

Jos

Stieven76

Bedankt allemaal voor de tips. Het grote 'Bomen maken' topic  heb ik ondertussen helemaal doorgelezen  ;)
Ik hoop hier van de week verder mee te kunnen experimenteren  :D

Bedankt Jos voor de tips. Ik had voor dit test boompje een koperen kabel van 2.5mm² als stam gebruikt en de takken zijn gewikkeld van 0.7mm ijzerdraad. Zal me achter een rolletje van 0.4mm gaan.

Ik post hier wel verder, hopelijk in de loop van volgende week.

Grts,
Stieven

Stieven76

Ik heb gisteren het boompje afgewerkt en zoals beloofd ging ik het resultaat hier laten zien  :)
Helemaal ontevreden ben ik niet, maar super vind ik het nu ook weer niet. Het had beter gekund  :)

De stappen die ik genomen heb en onderaan de foto's:

  • De boom gespoten met bruine verf
  • De takken ingespoten met lijm en bekleed met Decotwist. Hier heb ik waarschijnlijk teveel Decotwist gebruikt, althans dat vermoed ik toch...
  • Decotwist wat bij geknipt en vervolgens met een groene spuitbus over geweest.
  • De Decotwist ingespoten met spuitlijm en bestrooid met groen.
  • Ik vond de boom iets te licht van kleur en ben er na het strooien nog eens met de groene spuitbus over geweest.

Al bij al vind ik het meevallen, maar het moet zeker een pak beter kunnen! Op een avond zal ik nog eens een nieuwe boom draaien en een nieuwe poging wagen  ;)

Foto's:


















Ik denk dat mijn grootste fout ligt bij het teveel of verkeerd gebruik van de DecoTwist.

Grts,
Stieven

Metpetergaathetbeter

lijkt meer een struik dan een boom mits een langere stam of kleinere kruin is dit wel geslaagd !

Groeten Peter ;)

Kautenbach

decotwist is dat dat witte spul? daar heb je wel erg veel van toegepast, ik zou kleinere plukken doen. Ik vindt het eindresultaat wel goed geslaagd verder. Welk merk/type loof heb je gebruikt?

OlivierV

Het lijkt inderdaad een beetje op een grote struik, maar grote struiken moeten er ook zijn, ideaal om verstoppertje te spelen tijdens de jeugdige jaren.

Maar zoals Wim zei, het eindresultaat is wel geslaagd. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Martin Welberg

Veel minder decotwister gebruiken, eigenlijk het eerst in kortere stukkies van plm 1 tot 1,5 cm knippen..

Stieven76

Citaat van: milocomarty op 11 november 2013, 12:42:18 PM
Veel minder decotwister gebruiken, eigenlijk het eerst in kortere stukkies van plm 1 tot 1,5 cm knippen..


En dan deze eerst over de takken strooien ipv plukjes te gebruiken?


Bedankt voor de tip alleszins. Volgende keer zeker eens proberen.


Stieven

Martin Welberg

Gewoon rustig aan de takkies bevestigen / in de lijm steken, dan een laagje (spaarzaam) 6mm en 2mm grasvezels...

Stieven76

Citaat van: milocomarty op 12 november 2013, 12:39:20 PM
Gewoon rustig aan de takkies bevestigen / in de lijm steken, dan een laagje (spaarzaam) 6mm en 2mm grasvezels...


Is dat niet een methode om een dennenboom te maken ipv een loofboom? Ofwel mix ik nu van alles door elkaar  ;D