laseren of niet? Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 29 oktober 2013, 21:20:39 PM

Laseren of Zelfbouw?

laseren
3 (25%)
zelfbouw
7 (58.3%)
met mallen
2 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 12

TBCédric

Laseren zou  ik eventueel door iemand bekend op het forum laten doen ::) .

Over die mallen. Ik ga dat echt zo snel mogelijk proberen doen. Eerst een mooi exemplaar en dan door een clublid laten afgieten.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Havoc

Denk dat een moedermodel en malle maken en die afgieten en verderbouwen toch meer in je eigen definitie van "zelfbouw" past dan laseren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

TBCédric

Ja dat is waar. Maar als je het qua afwerking en stevigheid bekijkt is de voorkant eventueel laten lasrren veel beter dan zelf te doen. Maar 95% zal zelfbouw zijn.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

marc goovaerts

Citaat van: LS Models op 29 oktober 2013, 22:07:25 PM
Laseren zou  ik eventueel door iemand bekend op het forum laten doen ::) .
Het probleem is dat die mensen zoveel vraag krijgen dat er xxxx wachtenden voor u zijn...

conducteur

Ik heb mezelf een gelijkaardig machien gekocht (een freesmachine), maar de pc wil niet meewerken. Ikzelf zou niet twijfelen, laseren die handel maar of je dat zelf de beste oplossing vindt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Zou met zo'n gevel niet eens denken aan het uitsnijden , eerder aan het gelaagd opbouwen met stripjes...

Huugooke

Citaat van: milocomarty op 29 oktober 2013, 23:15:06 PM
Zou met zo'n gevel niet eens denken aan het uitsnijden , eerder aan het gelaagd opbouwen met stripjes...
Inderdaad, veel mooier resultaat! En ruimte voor correcties.

doomslu

Het is mij niet 100% duidelijk, dus ik kan me vergissen, maar volgens wat ik zie zijn die gevelelementen niet op te bouwen uit vlakke laagjes. Ik bedoel: ik zie een knik in de diepte van de elementen. We zouden een foto in profiel moeten kunnen zien.
Laseren lijkt me dus geen optie, of ten minste toch een moeilijke.
Moedermodel en afgieten is hier wellicht aangewezen.
Alles met de hand bouwen is ook heel wat schuurwerk...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

Citaat van: doomslu op 30 oktober 2013, 08:49:43 AM
Laseren lijkt me dus geen optie, of ten minste toch een moeilijke.

Heb juist geinformeerd en het blijkt ook een dure optie.  :-[


Citaat van: doomslu op 30 oktober 2013, 08:49:43 AM
Het is mij niet 100% duidelijk, dus ik kan me vergissen, maar volgens wat ik zie zijn die gevelelementen niet op te bouwen uit vlakke laagjes. Ik bedoel: ik zie een knik in de diepte van de elementen. We zouden een foto in profiel moeten kunnen zien.

Dat klopt. In model zit er een knik van 1 naar 0 mm en van 0 naar 1 mm.
Citaat van: doomslu op 30 oktober 2013, 08:49:43 AM
Moedermodel en afgieten is hier wellicht aangewezen.
Alles met de hand bouwen is ook heel wat schuurwerk..
.

Ik denk dat  dat ook de beste en goedkoopste oplossing is tot nu toe.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Citaat van: doomslu op 30 oktober 2013, 08:49:43 AM
... Moedermodel en afgieten is hier wellicht aangewezen ...

Lijkt me ook de beste techniek.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

janjozef

Ik denk wel dat je de voorgevel kunt laseren, maar dan wel in verschillende laagjes, maar ik zou opteren voor het mallen maken,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stieven76

Als je wil laseren moet je toch ook eerst de tekening maken? En naar het schijnt is het niet zo gemakkelijk om een deftige laser klare tekening aan te leveren..   :-\
Daar zal je dan toch ook wel wat uurtjes tijd in moeten investeren.

TBCédric

Poll toegevoegd.


Ja dat kost veel geld zo'n tekening dus volgens mij een no-go.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Citaat van: LS Models op 30 oktober 2013, 13:05:16 PM
Poll toegevoegd.


Ja dat kost veel geld zo'n tekening dus volgens mij een no-go.

Als je ze zelf maakt kost het niets, alleen veel tijd. Maar dan moet ze natuurlijk wel goed gemaakt zijn zodat ze te gebruiken valt om te laseren, en dat zal net de moeilijkheid zijn vrees ik  ;)

Ik heb zelf ook even met het idee gelopen om eens iets te tekenen om te laten laseren, maar na een beetje rondgevraagd te hebben blijkt dat het toch niet zo gemakkelijk is om een deftige tekening te maken.
Als ik aan zoiets zou willen beginnen zal het eerder 3d modellen zijn. Ik heb een paar collega's die daar al zeer mooie dingen mee creëren en me gerust op weg willen zetten. Alleen de tijd hé, wanneer gaan we dat weer doen  :-\
Voorlopig bouw ik te graag aan mijn module en laat ik de pc na het werk wat links liggen, toch zeker wat IT gerelateerde zaken betreft. Het forum lezen e.d. doe ik dan weer wel  ;D

Best zoals reeds voorgesteld mallen maken en stukken afgieten.

En niet opgeven met de bouw  ;) Ik ken mezelf en als ik shortcuts begin te zoeken wil dat voor mezelf zeggen dat ik iets beu aan het worden ben  ;D ;D

Succes nog!

TBCédric

Ondanks het feit dat het veel werk is ben ik eigenlijk niet op zoek naar shortcuts. Gerolf en Jean kwamen op het idee om het te laten afgieten omdat ik er +- 30 nodig heb en ik heb het al bij mijzelf gemerkt dat het moeilijk is om het ene precies gelijk het andere qua afmetingen perfect te laten matchen.
Ik wil het beste resultaat hebben voor mijn station zodat ik er meer geniet kan hebben.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.