Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bovenleiding in een helix

Gestart door eve, 28 oktober 2013, 16:35:35 PM

eve

Om het stijgingspercentage laag te houden is oa. de tussendeksafstand in een helix zo klein mogelijk.
Met de panto's van ellok's hebben we dan een probleem. In het onzichtbare gedeelte is er geen bovenleiding : er is voldoende afstand tot de "zoldering.



Indien al mijn lok's uitgerust konden worden met motorisch op- en neergaande panto's zou het probleem opgelost zijn. Tot dan moet ik een systeem gebruiken dat eenvoudig is, makkelijk te plaatsen, goedkoop is en weinig ruimte inneemt.

Mijn oplossing neemt 2,5 mm plaats in. Ik gebruik rails van uitgediende flex-rails code 100. De houders maak ik uit 0,8 mm fosforbronsdraad, 45 mm lang.



Aan elke houder buig ik een haakje van ca. 3 mm. De eerste houder soldeer ik op ca. 5 cm van het begin van de rail en dan een houder per 20 cm. Ik soldeer ze zijdelings aan de rail.



Op 20 mm afstand van de rail plooi ik de draad omhoog in een hoek van ca. 75 à 80° naar de rail toe.
Als alle houders gesoldeerd en geplooid zijn meet ik langs de bovenzijde af waar de houders zijn.
Vermits het een helix is lopen de sporen op elke verdieping gelijk.



Vlak naast de geluidsdempende bedding boor ik dan gaatjes van 1 mm. Langs de onderzijde en met behulp van een geleidedraadje steeks ik de houders door de bedding. Zachtjes aantrekken maakt dat de bovenleiding vlak tegen de "zoldering" gaat liggen door de 75 à 80° hoek.

Zicht op de zoldering :
[/URL]

Langs de bovenzijde plooien we de houder om zodat alles klem zit en buigen het uiteinde van de draad zodanig dat er geen kwetsuren ontstaan.

[/URL]

Twee aansluitende rails laat ik 5 cm overlappen. Ik vijl een deel weg van de railkop opdat de panto's niet blijven haken.

Om de panto's te "vangen' gebruik ik een speciaal gebogen rail : zie foto's.





All images uploaded with ImageShack.us

Erik

2012

Ik heb da opgelost met plasticard stroken, met dubbelzijdig klevende plakband vast gemaakt op de "zoldering". T'is makkelijker te plaatsen, ik neem een strook ongeveer de breedte van de rails, minder kans dat de panto in bochten naast de smalle rail loopt. Een rijdraad of een rail zoals hier moet heel precies geplaatst worden, in mijn schaduw station moest ik op moeilijk bereikbare plaatsen zo "pantovangers" plaatsen en met een rail zou da een zenuwslopend precisie werkje geworden zijn, de plasticard erop kleven was dus véél eenvoudiger en het steekt ni eens op ne centimeter qua plaatsing  :P

dani

knap gedaan, en je bent er wel eventjes mee bezig op die manier.
Plasticard zou idd ook een mogelikheid zijn, of zelfs een 2,5 mm²  koperdraad uit een VOB  elektriciteitsdraad.  De manier van bevestigen is hier wel origineel en knap bedacht !

Zelf overweeg ik om inderdaad VOB draad tegebruiken en om die vast te maken gewoon een eindje op een stuk gaatjesprint solderen dat je dan kan vast lijmen of zelfs schroeven naast de draad.  Maar dan heb je inderdaad meer dan de hier getoonde 2,5 mm nodig, dan ga je rap rond de 4 mm
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Citaat van: dani op 28 oktober 2013, 19:39:25 PM
...en je bent er wel eventjes mee bezig op die manier.


15 minuten voor ca. 1 meter...

Erik

Gerolf

Goed gevonden, Erik
Maar ik zou de invalshoek toch wat minder scherp maken  ;)
Iets langzamer dalen, en de panto van een sneller rijdende eloc zakt zonder gevaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

@ Gerolf

Opdat punt rijden mijn treinen max. 60 km/u schaalsnelheid. Deze invalshoek is overgenomen van een eerdere versie onder een steunbalk : op die plaats reden de treinen tot 120 km/u schaalsnelheid. Zonder problemen.

Erik

ERVIN

Goeie tip , moet ik onthouden , want het is bijna zover dat ik ( we) hier met de bovenleiding gaan beginnen.

loebaske

Misschien hier verder breien over de bovenleidingen, die gestart waren bij Raf "Asche aan zee" ???

doomslu

Geen goed idee, Eric.
Hier gaat het over bovenleiding in een helix. Alles behalve realistisch dus.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

nederbelg

hoi,

Anders een oude flex rail (code 100!) doorsnijden in de lengte en met dubbelzijdig tape vastmaken tegen de onderzijde van de spiraal erboven. Met een raillas maak je ze vast aan elkaar.

Dave

evan

Dave let even op... dit is een draadje van 2013...  Eric wil hier verder breien voor bovenleiding, maar het gaat niet meer over bovenleiding in een Helix.

Grts  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

Klopt, volgens Luc is het beter niet verder te doen hier, zal een nieuwe topic beginnen, anders blijf het duren...

nederbelg