Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ModelSpoorMagazine dit weekeinde paraat in Utrecht

Gestart door Herwig, 26 oktober 2013, 23:19:44 PM

Herwig

Dit is een    VERSLAG     heet van de naald, in losse waarnemingen en bedenkingen, van de hak op de tak, uit de losse pols, onvolledig en onvolmaakt, maar ...alstublieft:


M.S.M. heeft een goede, strategische hoekstand, vlak bij de toegang tot de zaal 11.  Een kleine stand, maar dus op 'n goeie plek.
Met, speciaal voor M.S.M.,  een chique rode loper voor de deur.


We vonden in de buurt een plezante  en nostalgische Trix-Express-baan, met ratelende classic-treintjes.

Ene Martin stond, zo op het oog professioneel, te stofzuigen midden in het groen.

Rechts naast  "ons"  van het kleinste en fijnste:      Mister Ramsay  met een mini-mini-baantje op de Oosterse schaal 1/450ste.
Het heet  T-schaal, de motortjes en chassis komen van gans vér en  mister R.  levert er een ICE of een Engelse Intercity bij als kap,
en het rijdt nog redelijk soepel ook.

Juist tegenover Bellegem staat er een Southern Swamp Logging    "Louisa"    met de bijhorende puffende 0-stoomlocs over wankele sporen.

Juist om de hoek van M.S.M. prijkt toch wel één van de fraaiste en indrukwekkendste grote banen:   
de Gresley Beat van de Britse L.N.E.R.-maatschappij, met échte schaalkoppelingen en een  "Long Tom"-stomer met 80  (lege) kolenwagentjes, die worden gerangeerd op een amazing fiddle-yard met 20 Peco-sporen.

De langste en de grootste is, we hebben het niet uitgemeten,   "Siegkreis".  Een dubbelsporige Fremo-achtige segmentenbaan,
maar  "Hasselt"  was toch indrukwekkender en hedendaagser.

VERVOLG hieronder, binnen enkele minuten...........                                           ,  Herwig. 

Herwig

VERVOLG  van het Utrecht-verslag:

Het trio   M.S.M.-winkeliers-verkopers   heeft heel wat oudere M.S.M.-nummers aan de man en de vrouw gebracht en ook een mooi aantal van die fraaie NMBS-fotoboeken à 25,- Euro.  We waren eigenlijk wel content en hopen morgen NOG MEER te verhandelen.

De   [toegang plus parkeerplek]  kost de niet zo argeloze bezoeker bijna 30 hedendaagse Euro's en dit is verdorie toch wel bijna  1.200,-  ouderwetse Belgische frankskes.
Je krijgt er wel 2 mooie, moderne, nette, warme zalen met  gratis  en ook propere toiletten voor.
In zaal 11 was er trouwens constant geroezemoes, en in de markthal 12 was er eerder een gewijde stilte, raar.

De Leuvense grootspoorkameraden stonden nog net voor de verkoopskraampjes en deden het goed.

Er is absoluut overal een ruime doorgang, ook rolstoelgebruikers kunnen vlot overal bij.

D'er zijn zoals gebruikelijk sommige standhouders die niet-op-tijd    "tentoonstellingsklaar"     zijn geraakt.
En dan nog even   snel-snel   wat onafgewerkte huisjes hebben neergepoot,  of de grasmatten waren nog niet-zo-definitief en grondig vastgekleefd,  of de spoorverbindingen werden nog niet correct uitgelijnd, of de verlichting is nog voorlopig, en hier-en-daar wat haastwerk                  en van die andere tegen de volgende tentoonstelling af te werken toestanden.

Uw M.S.M.-fotograaf heeft ook zeer erg zijn best gedaan en werd beloond met een fris blond brouwsel van Belgische bron.

Mitropa-knutselaars tonen hoe ze een Franse Decauville-stoomlocje maken en hoe messing wordt samengesoldeerd tot iets moois.

Lennart & mevrouw Bellegem hadden er zichtbaar deugd van en hun inspirerende baantje stond strategisch naast het bescheiden cafetaria"terras".

In zaal 11 ontdekten we een kleine maar o zo knappe 0-maquette van de Nederlandse breedspoortrein, 2 m spoorwijdte.
Met een ondervloers aangedreven houten semafoor met van die ronde draaiende borden bovenaan.  Om duimen en vingers van af te likken.  En een antieke  stub-wissel, dus zonder tong zoals modernere wissels.
Nu nog een tweewielig wagentje met een zwart koetspaard op de kasseiweg en de jaren 1.800-sfeer is compleet.

Zo meteen hieronder  VERVOLG van dit verslagje...('k moet hier even weg van het computerklavier).                 ,Herwig.

Herwig

VERVOLG van het UTRECHT-verslagje,    3de en laatste deel,

Over sommige zeer lange clubbanen in segmenten, met van die haakse bogen in de hoeken , hebben we het vroeger als eens gehad. Ze zijn niet allemaal op een aanvaardbaar niveau wat betreft afwerking, maar de clubleden hebben er zeer veel leute en plezier mee, en dat is toch de bedoeling.

Over de markttoestanden in zaal 12:  even kort door de bocht of boog:
nogal veel N-dingen, weinig moderne Trix, dure Fleischmann, redelijk geprijsde Roco, en véél, véél, véél, onwaarschijnlijk véél Märklin, oudere en nieuwere spullen, overal waar m'n kijkt.
Je moet hier absoluut minstens een volledige dag voor uittrekken om min-of-meer op een rustige manier bijna alle doosjes te kunnen bekijken en besnuffelen.  Je wordt er haast zenuwachtig van, omdat de hoop TE groot is.


En weet je wat ik het knapste vond?     Die   ECHTE   1/1   roze  Renault Estafette bestelwagen met.....ijsjes!

Dit was m'n verslagje uit de losse pols,                      i.o.,   Herwig.

doomslu

Dank je wel, Herwig.
Dit is nu eens een echt verslag zie, waar mensen zoals ik (die niet kunnen komen) iets aan hebben, samen met de foto's die al door enkele goede zielen geplaatst zijn natuurlijk.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Olivier77

Een goede avond,

Ik ben er de vrijdag geweest en vond het best leuk.
De stand van Msm 2 x bezocht ('s morgens en 's avonds) en het beste gewenst (best wel lange dagen hé).
De mooie banen heb ik ook gezien (die engelse baan wat echt de moeite).
Bij Kuypers was het aanschuiven voor het grote aanbod 2de hands containerwagens, containers, trucks, en allerhande wagons.
Best een geslaagde dag dus.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper