Broncode !!!

Gestart door Geert, 25 oktober 2013, 21:12:34 PM

Geert

broncode!!!

Al enkele jaren erger ik me dat er op dit forum zo weinig broncode openbaar wordt gemaakt. Ik doe dat al van begin af aan, ook al is dit in assembler. Maar er verschijnen nu heel wat projectjes in C taal, voor Arduino , en  voor diverse ander µC-projectjes of wat dan ook, maar telkens zonder de broncode... Willen jullie deze code echt mee nemen in je graf of wa!

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Ik denk dat een samenloop van factoren maakt dat broncode niet gemakkelijk publiek wordt gedeeld.

  • Er wordt erg veel "gepikt": routines, functies en methodes van internet geplukt worden aan elkaar gebreeën, maar dikwijls gaat het om code met auteursrecht op een of andere manier. Dat is vervelend om dan de code nog te gaan delen.
  • Programma's zijn dikwijls een hoop plijsters, pukkels en kankers bij elkaar geprogrammeerd tot een labiel werkend geheel. Afblijven en gebruiken. Men is dan niet echt fier, en zeker niet geneigd om een dergelijk programma publiek te gaan stellen. Opschonen van die code is een hoop werk (want men snapt dikwijls zelf niet helemaal hoe het werkt) en introduceert weer bugs en dus weer verloren debugging tijd.
  • Documentatie en support, daar heeft men dikwijls nog minder zin in. Het werkt, om dan nog eens te gaan documenteren en eventueel beschikbaar zijn voor eventuele hulp, ho maar. Tijd te kort.
  • Vele projecten zijn erg uniek en op maat geschreven. Zomaar overnemen gaat dikwijls niet. Parametriseren van de code is ook weer extra werk.
  • Egoïsme, een vervelende eigenschap die bij velen toeslaat, vooral wanneer men iets unieks heeft. Delen is voor hen dikwijls een onoverkomelijk begrip, jammergenoeg

Maar van zodra mijn draaischijf met Arduino werkt, komt de broncode zondermeer vrij beschikbaar voor download. Beloofd!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik ben volop broncodes op het net aan 't zetten, bijvoorbeeld via deze webpagina:
http://meb.gerolf.be/sturing/auto/ninuit.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Ziet er goed uit Gerolf,

Als er mede hobbyisten deze broncode lezen, dan denk ik dat de drempel om ook iets te programmeren voor een µC niet zo groot meer is  ;) Met enkele instructies kan je al snel iets krachtig bijeenprogrammeren.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

Ik sluit me aan bij wat Michiel zegt.
Ik heb de code van sommige projecten die ik aan elkaar gebreeën heb, vermengt met een saus zodat het een homogeen geheel vormt en wens geen gedoe met iemand die misschien een deel ervan herkent.
Het is eerder de vraag: Hoe tolerant is de medemens.
De laatste jaren mag blijkbaar niets meer.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterC

Van enkele kleine projectjes is de link naar de code in mijn 'handtekening' te vinden.

Van de iets grotere projecten heb ik nog geen volledig dossier.  Maar als die klaar zijn, mag iedereen mee lezen.
Groetjes, Peter


Sattrickske

Hier van 't zelfde...
M'n code werkt wel, ik wil ze wel delen met iedereen die het wil, maar dikwijls is de code 'a total mess' om het mooi te zeggen.  Nu ik wat meer tijd ben ik m'n bibliotheken aan 't uitmesten en zo m'n code veel leesbaarder te maken.  Maar dan moet ik nog een brug overwinnen: m'n website eens bijwerken zodat alles wat mooier naar voren gebracht wordt.

Dus mensen, als je denkt iets te kunnen gebruiken... laat maar iets weten, dan post ik het wel met stukjes en beetjes of mail ik een zip met alles erop en eraan ;)