Ontkoppelrail zelf maken ?

Gestart door Snobby Crash, 24 oktober 2013, 15:59:35 PM

Snobby Crash

Beste modelbouwers...

Toen ik gisteren een proef deed met een ontkoppelrail van Roco Line maakte die zoveel lawaai dat
het irriterend werkte op mij...

Nu is mijn vraag, zijn er hier leden die ervaring hebben met het zelf maken van ontkoppelrails ?
Volgens mij is het vrij eenvoudig te doen door een imitatie looppadje te maken in houten strookjes
om de rails voor voetgangers over te steken. Door dit looppadje te bedienen zodat het, als er een trein boven staat,
omhoog wordt getilt heb je een ontkoppelrail. Ik denk bijvoorbeeld dit te doen door een Peco wisselaandrijving.

Heeft er iemand reeds ervaring hiermee of eventuele fotos, tips  enz... ???

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties !

Geert


Michiel

Dan moet je eens Gerolf's site doornemen, met in het bijzonder het hoofdstuk over zijn ranggeerheuvel. Daar heeft hij een ontkoppelaar onder het looppad gemaakt, met lichtsluis. Zeer boeiend!

Je hoeft daarom niet alles zelf te maken; met een repa (of heki of uhlenbrock) ontkoppelaar ben je al een eind opweg.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Snobby Crash

bedankt voor de info Michiel !!!!

Geert

Huugooke

Als je die op wisselstroom had aangesloten zoemt die, en als de spanning hoog is kan dat heel hard zijn! Is die gemaakt voor wisselstroom?
Want zet je die op gelijkstroom zou ze hoogstens een "klak" mogen geven. Is ze niet voor gelijkstroom gemaakt dan kan ze verbranden.
Het nadeel is dan weer dat ze kan blijven "plakken" door remanent magnetisme, maar dat hangt van de constructie af.
Een motortje gebruiken?

Gerolf

... of een servo. Dan kan je meteen zelf de uitslag goed regelen, het gaat zo rustig als je zelf wil, en vrijwel geruisloos.
Als je een beetje elektronica kent en niet bang bent van een soldeerbout, kan je via google een servosturing met een 555 vinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Als je geen elektronische oplossing wil: ik zag bij Conrad een wisselaandrijving voor 9 euro, daar is volgens mij wat van te maken.
http://www.conrad.be/ce/nl/product/219999/

Snobby Crash

Hey mannen bedankt prachtige tips, de website waar Michiel naar verwijst is precies wat ik wil namaken, maarvdan eventueel met een servomotortje van Conrad !

Ik ga aan de slag !

Geert

doomslu

Iedere lezer van Modelspoormagazine herinnert zich toch wel deze ontkoppelaar van Gerolf?  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Deze bijdrage verscheen in Modelspoormagazine 68. Daar vind je meer tekst en afbeeldingen ...

Dit staat vlak onder de titel van die webpagina  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Bij conrad kan je ook een ontkoppelaar kopen, zijn vrij duur (20€) vind ik persoonlijk en makkelijk zelf te maken met een servo.
Maar je kan er misschien een idee mee opdoen.
http://www.conrad.be/ce/nl/product/214020/83200-H0-Repa-ontkoppelaars-Schaal-H0?

Gerolf

Dan is het eerder genoemde wisselmotortje alvast een stuk goedkoper.
Servo met wat relatief simpele elektronica is nog goedkoper (maar meer knutselwerk)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw