Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

F4 versus type 41

Gestart door argilla, 23 oktober 2013, 11:12:37 AM

argilla

Voor de omtunning van F4 naar type41 heb ik afbeeldingen gevonden op het net en in het boek tombe1 vapeur en Belque
Wat ik echter niet vind is kleur afbeeldingen van type 41. Heb ondertussen onderdelen van PB aangekregen  ( stoomdom, koppelingen, handgreepjes enz..)om toch een klein beetje naar type 41 te gaan. De wielen van de lima F' das een probleem vermits er 3 aangedreven wielen zijn en het model maar 2 ( eerste en laatste) enfin werk dus...dus.. Ook de ketel is niet conform de 41 maar dat ga ik echt laten om dat te veranderen echt anders kan ik beter een messing model gaan kopen en dat valt echt buiten mijn budget op dit ogenblik  :(
Kan iemand kleur beelden aanhalen van het type 41 aub ? thx  Enkele foto's.


http://grahammuz.files.wordpress.com/2012/08/0395-3441_1.jpg


http://www.bfoto.be/docu/hlv/41.php  met dank aan Bfoto


iemand enig idee ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

#1
Eigenlijk lijkt het type 30 (de voorloper van types 41 en 44) nog beter op deze engelse F4. De asopstelling van de F4 is volledig fout, de ketel te dik, en de tender helemaal verschillend, maar voor de rest lijkt het me een prima model om op te experimenteren. De prijs is alvast knutselvriendelijk, en in de juiste kleuren geschilderd kan je er een overtuigende Belg van maken, denk ik.  ;)

Misschien vind je inspiratie in mijn (gestrande) poging in schaal N?
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10741.0.html
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10834.msg132529.html#msg132529

en via google vind je toch al een hoop beelden om je op te baseren.

edit: ik had ook een bookmark naar een site met foto's van een type 41/44 dat door vrijwilligers was gerestaureerd, met veel kleurenfoto's. Maar ik ben de bookmark kwijt. Sorry.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

#2
ah zo Michel dat wist ik echt niet. Dus type 30 lijkt meer op F4 .
Bedankt voor de info.


Excuus beste forumleden het zal dus zoals Michel aanhaalde een type 30 worden. De onderdelen blijven hetzelfde ( PB messing) alleen het type verandert.
Wist al of had geen zin in de ketel een stuk af te zagen en een rond stuk aan te kleven. Maar type 30 past beter in het tijdsbestek van de module in aanbouw.


;) :D 


dit type staat ook in vapeur en Bel.  Net gekeken.



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

#3
Je geeft al aan dat je geen ingrijpende ketelaanpassingen zou doen, maar ik zou de vuurhaar toch aanpakken. Bij de F4 is deze bovenaan vierkant, bij het type 30 (en ook 41/44) rond, in het verlengde van de ketel. Deze aanpassing is nog vrij eenvoudig te doen door de hoeken met slijpschijf, mes en vijl te verwijderen, en met styreen en milliput (of dergelijke) de openingen op de hoeken terug dichten . Het verschil in aspect van de locomotief vind ik aanzienlijk en zeker de moeite van het knutselen waard.  ;)

Merk ook de mooi ronde raampjes voorop de cabine van het type 30. Ook makkelijk te doen, origineel raampje opvullen met styreen, en met een boortje op maat de nieuwe raampjes boren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)