Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn baan in wording

Gestart door Eres, 22 oktober 2013, 20:06:12 PM

Eres

Jullie weten inmiddels althans vele dat ik een Multi Functionele Terminal aan het bouwen ben. Enerzijds een project lange adem maar toch nog steeds bezig. Vandaag dus 20 rechte rails ontvangen is dus 20x20cm = 4.00 mtr. Maar als je nou vraagt waar deze gebleven zijn? Maar het je ziet toch eindelijk iets waarop het moet gaan lijken. Nu nog 2x flexirails en een kruiswissel. De kruiswissel neemt de functie van een tweetal wissels over.  En dan ja moet het kloppen of niet maar dat zien jullie een volgende keer en dan graag de opmerkingen; Ik leer graag van mijn fouten.








Wim

Jurgen

Het ziet er heel goed uit, ideaal om mee te starten.

Maar ik zou er geen definitieve baan van maken. Je zit nu met een ovaal, met rangeermogelijkheden, maar dat gaat toch al snel vervelen. Je gaat op een bepaald moment meer willen doen dan enkel je trein een rondje te laten rijden om vervolgens de containers weer op dezelfde wagens te plaatsen.

Dit is geen kritiek hé, gewoon een eigen ervaring.  ;)
Wat je nu hebt is ideaal om je digitale centrale te leren kennen en de mogelijkheden met je locs uit te testen wat op zich ook voor genoeg plezier zal zorgen.
Maar geloof me, het moment dat je je centrale van binnen en van buiten kent ga je meer willen zoals verschillende niveau's met schaduwstation en een realistisch verkeer, naast je containterterminal natuurlijk.

Als ik jou was zou ik niet te veel geld in de afwerking van de baan steken. Alles wat je vast lijmt is zo goed als verloren. Het is maar een tip die ik wil meegeven.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Ik volg Jurgen zijn mening eveneens Wim, de menig is de compacte verwoording van het plan (dat in de lengte nog makkelijk een metertje meer lust) dat ik onlangs eens voor je tekende.

Maar ik blijf je werken alvast volgen, je plaat is alvast mooi afgewerkt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

ik heb eht begin van deze baan afgelopen zondag in het echt mogen zien (zonder die 4 m extra rails dan nog wel) en het is een baantje waar je wel even mee bezig bent en ideaal om te leren volgens mij.   Het is een strak plan....   (al zeg ik het zelf , haha...  de insiders weten hoe het is ontstaan).

Ik ben alvast een "volgeling", en ben benieuwd wat er uiteindelijk gaat gebeuren aan de linker kant  met brug/overweg/....


Succes met de verdere bouw, Wim.   Ik kom nog wel es kijken  "in 't echie" zo nu en dan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

De deur staat voor jullie altijd open

Wim

PietB

Dit wordt een mooie ruime baan Wim.
Precies zoals je me afgelopen zomer vertelde, hoe je het wilde aanpakken.
Maar ga er eens een paar dagen mee rijden en kijk dan waar de mogelijke tekortkomingen in de treinenloop(logica) zitten.
Pas dit aan en ga weer uitproberen, voor dat je alles definitief vast maakt.
Blijf je manueel rijden of ga je ook automatiseren?

grt Piet.

Michiel

Hallo Wim,

ik sluit me aan met de reacties hierboven: perfect leerbaantje waarmee je op vrij korte tijd een hoop technieken en disciplines kunt uitproberen, maar te mager als vaste baan in wording.

Ik merk wel dat je 3 keer dezelfde oversteek in de dubbelsporige ovaal hebt gestoken. Je kan 3 keer van de buitenbaan naar de binnenbaan, maar niet meer terug, tenzij achteruit. Ik zou ook iets meer expliciet met een stationregio werken, met een centraal perrongedeelte, en links en recht de nodige wisselstraten. Bijvoorbeeld die verloren overteek aan de andere kant van de lus zou ik niet plaatsen, en deze wissels recuperen om te verwerken in het stationsgebied.

Ik kijk al uit naar het vervolg....
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

@Michiel:   ik had dezelfde opmerking al naar voor gebracht, en er wordt aan gewerkt,  Wim heeft nog een kruiswissel en wat flex in bestelling en dan gaat er nog wat wijzigen in de wisselstraat.  Dan is dat opgelost.

Wat ik wel nog wil mee geven, Wim, is  wat ik zondag ook al aanhaalde : de stroomvoorziening op je baan is met 1 enkel aansluitpunt een beetje  aan de "magere" kant.  Ik zou als ik jou was toch meerdere aansluitpunten maken.   Het hoeft daarom geen volledige ringleiding te zijn, maar toch minstens 5 a 6 aansluitpunten verspreid over de baan op de verschillende "segmenten" van je spoorverloop.  Dat gaat zeker bijdragen voor een gelijkmatig lopen van de lokomotieven, zeker als er enkele tegelijk rijden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Die 5-6 stroomaansluitingen zijn toch het eenvoudigste te realiseren met een ringleiding?
Hop 2 kabels uit een gestripte elektriciteitskabel onder de baan, stroomvoorziening van de Multimaus naar die leiding en vanaf die leiding met de ene draad altijd naar de linkerrailstaaf en met de andere draad altijd naar de rechterrailstaaf.

Die meerdere punten zoals dani zegt doe je sowieso best, ik had zelfs bij mijn eerste herbeginbaantjes een hele hoop stroomaansluitingen, bijgevolg reed alles dan ook altijd en overal zonder schokken of haperen.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

toffe hobbyruimte, ziet er mooi netjes en comfortabel uit. Is het nog een optie om je baan richting de deur te verplaatsten en de kast die direct naast dedeur staat an de andere kant vd baan te plaatsen, kun je er nog mooier omheen.

Ik lees ook al dat je idd een overloop van buitense naar binnenste spoor omdraait, ook een goeie, hou je evt nog een wissel over om een extra rangeer/opstelspoor te maken.

Ga je de baan nog in 2 landschapdelen opbouwen? (schot met dubbele achtergrond/berg/gebouwen) in het midden?

wel lekker ruim

dani

inderdaad, ringleiding is in een "definitieve" baanbouw het simpelste.  Maar als je nog aan het experimenteren bent kan je ook gewoon extra draden op de tafel leggen, dan hoef je nog geen gaten te beginnen boren in die mooie maagdelijke plank. :-) :-)

Wat het aantal en plaats betreft, daar is nogal wat over te zeggen.   Op mijn baan is het zo dat elk "segment" zijn aansluiting heeft op 1 van de ringleidingen.     Ja, meervoud want ik heb  5 (binnenkort 6)   boosterkringen dus een samengestelde ringleiding van  6  (soon to be 7) draden.    Op de huidige 150 m spoor die er al ligt zijn er pakweg  80 aansluitingen gemaakt naar de ringleidingen en dat is denk ik niets te veel, vooral in wisselstraten en zo.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Voor een studiebaan als deze zou ik "gewoon" enkele stroomverbindingen maken.
Bijvoorbeeld naar elk parallel spoor, en verder nog in de bogen.
Mits je raillassen goed zijn, zou dat moeten volstaan.

Een complete ringleiding is een hoop werk, en zeker nuttig voor een definitieve opzet.
Dan zou ik niet rekenen op je raillassen voor de stroomvoorziening, maar elk stukje rail solderen.
Alleen al bij het weatheren van je rails is er veel kans dat er verf tussen de raillassen kruipt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Eres

Hallo allemaal

Het zijn er teveel om ieder te noemen maar ontzettend dank voor jullie reactie.

Dani heeft mij zondag al verteld dat er enkele extra aansluit punten moeten komen ter ondersteuning van de gehele baan. Daarbij zal dan ook een kabelgoot moeten komen om alles juist te gaan begeleiden.

Deze baan is een terminal en is een eerste aanleg na herstel van mijn fouten. Piet en ik hebben het er afgelopen zomer al over gehad in de auto dat ik het heel graag eenvoudig wil houden en dat zal ook zo blijven. Blijf niet weg dat je natuurlijk altijd wat extra aanpassingen kan doen dit ter verbetering van de baan en voor je zelf.

Zoals Dani al aanhaalde komt er nog een kruiswissel en een tweetal flexirails. De flexirails gaan in het lange gedeelte en de rails die daar vrijkomen worden in de andere sporen gelegd zodat ook deze opgevuld zijn. De kruiswissel wordt in een spoor onder geplaatst. Hierdoor komen twee linker wissels ter beschikking voor het andere spoor zodat je makkelijk van alle sporen kan wisselen.

Maar Keulen en Aken werden ook niet op een dag gebouwd misschien wel verwoest destijds maar dat is een andere zaak. Zoals Piet en andere het al aanhaalde laat ik eerst gaan rijden en alles testen en met 2 of 3 locs. Dan zie ik hoe alles gaat en zie ik ook mijn fouten beter in.  Niemand is perfect en hebben we allen van onze fouten moeten leren.

Ik sta altijd open voor kritiek en jullie mogen graag jullie mening geven. Ik neem dit ter harte aan.

Maar er is nog een lange weg te gaan en moeten vele hobbels overwonnen worden daarom fijn dat er een forum is als dit.

Nogmaals dank

Wim

dani

we zijn hier om elkaar te helpen, makker !!  met raad en daad, zo blijven we van de straat !  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Citaat van: Eres op 23 oktober 2013, 19:07:10 PM
Maar Keulen en Aken werden ook niet op een dag gebouwd misschien wel verwoest destijds maar dat is een andere zaak. Zoals Piet en andere het al aanhaalde laat ik eerst gaan rijden en alles testen en met 2 of 3 locs. Dan zie ik hoe alles gaat en zie ik ook mijn fouten beter in.  Niemand is perfect en hebben we allen van onze fouten moeten leren.


Dat is eigenlijk exact wat ik bedoelde met mijn reactie. Je huidige lay-out is een perfecte leerschool en daar is niets mis mee.
Als je nu meteen een baan met 3 niveau's, groot schaduwstation en computergestuurde blokken zou maken, dan ga je door het bos de bomen niet meer zien en meteen afhaken.
Je bent dus echt wel op de goede weg.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.