bizarre toestanden voor beginner van marklin

Gestart door n/a, 03 maart 2006, 20:57:52 PM

n/a

Hallo iedereen
Ik had reeds een tafel met fleischman en weet intussen dat je daar alles kan laten op bollen behalve Marklin
Nu heb ik als beginner van Marklin een tafel bovenop de eerste gebouwd om een baan aan te leggen van Marklin.Totaal onbewust kocht ik een nieuwe statersset met inbegrip van transvo en delta 4f control
Als ik het goed begrijp kan je dus op deze baan meerdere treinen laten rijden mits instelling op de loc.
-Naar het schijnt heb je 3 systemen anoloog, delta, en digitaal
Vraag
-Kunnen de oudere anologe locs rijden op delta systeem, ik veronderstel van wel maar die blijven dan waarschijnlijk meerijden.
-Kunnen digitale locs ook rijden op dit delta f4 systeem?
Wat koop ik het beste voor dit systeem in 2e hands ,ik denk dus delta en niet digitaal
-zijn de 2e hands aangeboden op de sites te vertrouwen, en kan men ergens prijzen zien om te vergelijken, zodat ze niet teveel vragen voor deze 2e hands.
Dus voor mij het simpelste geen ombouwing enz want ken daar niks .Of koop ik beter nieuwe sets dan losse locs?
Thanks a lot
Luc

Jurgen

Je kan gewoon alles kopen van M?rklin voor je M?rklinbaan. Maar ik denk dat je beter meteen digitaal kan gaan. Delta is namelijk stilaan aan't verdwijnen, digitaal is meer een meer de standaard. Maar dat is mijn mening natuurlijk. [;)]
Een analoge loc kan je niet besturen op je Delta baan. Die zal gewoon blijven rondrijden. Digitale locs kunnen wel op je baan.
Te veel vragen zal men niet snel doen voor 2de hands materieel, te veel bieden daarentegen... Het is gewoon een beetje uit je doppen kijken op veilingsites.
Maar als je echt geen idee hebt van wat je moet doen, zou ik eerst alle foldertjes eens doornemen. Daarin staat heel veel informatie en je zal er ook veel uit leren. Zo ben ik ook begonnen en ondertussen, meer dan 13 jaar later, zit ik hier met een Mobile station en meer locs dan ik kan laten rijden.
Dus je ziet, niet te snel willen gaan. Je hebt nog tijd genoeg. [^] Tenzij je moest zelfmoordneigingen hebben natuurlijk. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven86

citaat:
Geplaatst door den bricoleur

Hallo iedereen
Ik had reeds een tafel met fleischman en weet intussen dat je daar alles kan laten op bollen behalve Marklin
Nu heb ik als beginner van Marklin een tafel bovenop de eerste gebouwd om een baan aan te leggen van Marklin.Totaal onbewust kocht ik een nieuwe statersset met inbegrip van transvo en delta 4f control
Als ik het goed begrijp kan je dus op deze baan meerdere treinen laten rijden mits instelling op de loc.
-Naar het schijnt heb je 3 systemen anoloog, delta, en digitaal
Vraag
-Kunnen de oudere anologe locs rijden op delta systeem, ik veronderstel van wel maar die blijven dan waarschijnlijk meerijden.
-Kunnen digitale locs ook rijden op dit delta f4 systeem?
Wat koop ik het beste voor dit systeem in 2e hands ,ik denk dus delta en niet digitaal
-zijn de 2e hands aangeboden op de sites te vertrouwen, en kan men ergens prijzen zien om te vergelijken, zodat ze niet teveel vragen voor deze 2e hands.
Dus voor mij het simpelste geen ombouwing enz want ken daar niks .Of koop ik beter nieuwe sets dan losse locs?
Thanks a lot
Luc


Luc,

Oudere analoge locs rijden niet op Delta. Je dient ze om te bouwen naar Delta of naar Digitaal. Digitaal rijdt op Delta, mits je ze op het juiste Delta adres zet. Eigenlijk zou ik je aanraden om digitale loks te kopen die nog een decoder hebben met een dip-switch adres instelling (zo'n klein klaviertje op de decoder). In de handleiding van zo'n loc staat duidelijk hoe dit moet. Alternatief, moet je aan de winkelier vragen om de loc in de winkel voor jou op een Delta adres te programmeren.
Digitale locs rijden immers beter dan Delta. Als je later een digitale centrale neemt i.p.v. Delta, zal je het verschil merken.



Groeten,


Steven

svvander

Kleine correctie, analoge locs rijden wel op een baan die digitaal of delta gestuurd is... maar het blijft bij rijden. Meer dan rijden doen ze dan niet. Je kan ze niet laten vertragen/versnellen en de functies werken ook niet.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jurgen

Net zoals ik eerder al zei dus. Rijden kan, maar besturen niet. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander

Kleine correctie, analoge locs rijden wel op een baan die digitaal of delta gestuurd is... maar het blijft bij rijden. Meer dan rijden doen ze dan niet. Je kan ze niet laten vertragen/versnellen en de functies werken ook niet.


Als je het ongecontroleerd doorrazen op hoge snelheid rijden noemt, heb je gelijk. Voor mij veronderstelt rijden minstens een correct functionerende besturing.

Steven

Jurgen

Rijden en besturen zijn 2 verschillende dingen h?.
Een auto zonder stuur rijdt ook, maar in de eerste bocht die je tegenkomt heb je een probleem. [:D]

Maar even serieus, een analoge loc bouw je best om naar Delta of Digitaal. Ofwel zet je'm in de vitrinekast. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

citaat:
-Naar het schijnt heb je 3 systemen anoloog, delta, en digitaal


Gelukkig is dat niet het geval. Er zijn maar twee systemen.

En dat is Analoog en Digital.

En het Digital is onderverdeeld in 3 formaten. Een format is een bepaalde manier waarop de informatie stroom op de rails wordt aangeboden.

Er is binnen het Marklin digital sprake van Motorola Oud, Motorola Nieuw en MFX.

Delta valt in de categorie Motorola Oud, samen met de oude 6020 Central Unit.

De Central Unit 6021 is Motorola Format New, en is compatible met Motorola Format Oud, dus met andere woorden de decoders voor dit Format kun je blijven gebruiken. Ook de decoders voor het Format Nieuw kun je gebruiken bij het oude format, maar dan werken de extra functies niet.

MFX is het nieuwe format wat bij het Mobile Station en het nieuwe Central Station wordt gebruikt. Ook dit systeem is compatible met het oude Motorola Format. Ook de nieuwe MFX format decoder kun je gebruiken via het oude Motorola systeem, ook hier geldt dan weer met beperkingen.

Delta is dus gewoon hetzelfde als digitaal, maar is echter meer de naam voor de instap in de digitale wereld dan wat anders.

Met Delta kun je 5 digitale loks laten rijden via 5 vaste adressen.
60, 24, 72, 78, 80.
Met Delta (digitaal) kun je geen wissels bedienen of geen extra functies binnen de Locomotief. Met de Delta 4F kun je alleen de licht functie bedienen, en is dus een uitbreiding op de eerste Delta aanstuur eenheid. (6604)
Dus in het kort gezegd, voor Marklin Digital kun je alleen decoders gebruiken die geschikt zijn voor Motorola of MFX.

Ook kun je gewoon een tweerailbaan (dus die met Fleischmann Rails) Digitaal (Delta) aansturen. Mits je daar maar materiaal opzet met geisoleerde wielen.



tufken

Proficiat IBox,

Dit is zeer goed uitgelegd en toch voor iedereen begrijpbaar.
Doe zo verder en iedereen begrijpt het (desnoods 10 x herlezen).
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


n/a

Beste Ibox
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat de andere uitleg van onze vrienden niet duidelijk was maar toch nog iets minder begrijpbaar, alhoewel ze waarschijnlijk wel hetzelfde bedoelen.
Uw persoonlijke uitleg is dan toch voor mij doorslaggevend, en waarvoor allen mijn dank.

groetjes