Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

wisseldecorders

Gestart door patri, 03 maart 2006, 17:19:02 PM

ERVIN

#15
Hmm intressante sites Ibox, en die decoders  zijn echt spotgoedkoop,ik betaal nog steeds voor een 5212 zo'n 50?,ik moet nog eens dringend in duitsland gaan shoppen denk!!

PaulC

#16
@Leendert

De beurs in Houten is op 18 maart, niet op 25 maart

Paul

Leendert

#17
citaat:
Geplaatst door PaulC

@Leendert

De beurs in Houten is op 18 maart, niet op 25 maart

Paul


Thanks, je hebt me voor een afgang gered: ik had geheid de 25 ste voor de deur gestaan. Zal de andere data in mijn agenda nog effe checke...
Groet,
Leendert

TrainTechnology

#18
Er is nog een (te) dikwijls vergeten alternatief: naast de uitstekende Viessmann-decoders moet je beslist ook eens kijken naar die van Littfinski DatenTechnik - zeg maar LDT.

De DCC-versie van hun viervoudige wisseldecoder S-DEC-4-DC vind je al in bouwpakket voor ?22,50, opgebouwd voor ?30 en in een mooi doosje voor ?33. Dus met een beetje knutselen kun je ook hier heel wat centen uitsparen, en van de kwaliteit heb ik nog niemand horen klagen !

Te verkrijgen bij de meeste handelaars (ook online), maar meestal enkel op bestelling...

Groetjes,
Mattias

argilla

#19
voor magneetaangedreven wissels. Maar wat doe je dan met motor aangedreven wissels ???  kan die Viessmann 5212 daar mee uit de voeten ?? Ik denk het niet.
Dus er is een onderscheidt tussen magneet en motor aangedreven wissels toch ?
Welke decoders ga je dan gebruiken ? en de vraag is dan tegen welke prijs ! [:p] Train heeft hier een voorbeeld aangehaald DCC versie
zijn er nog andere ? Of kan het nog simpler met KIS maar dan zelfbouw uiteraard. Ik weet het zo niet meer zie je . Maar  DCC is toch fijne technologie alleen....... voor een leek niet zo gebruiksvriendelijk.
Dit geheel terzijde.[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

#20
Motorisch aangedreven wissels stuur je aan met bijvoorbeeld http://www.ldt-infocenter.com/mdec_02.htm deze decoder van LDT. Andere merken hebben soortgelijke decoder. Prijs ligt rond de 45,-- voor 4 wissels.

Maar met de 5212 of welke andere wisseldecoder voor magneetaandrijvingen gaat het ook, daar moet een heel simpelschakelingetje bij van Lenz. Namelijk de LA010. Daarmee maak je de decoder uitgang geschikt voor motorisch aangedreven wissels. Kosten van dit eenvoudige schakelingetje ongeveer 1,00 Euri. Zoek binnen dit forum maar een op LA010 waarschijnlijk is dit allang besproken. Dit alles heeft overigens niets te maken met DCC of Motorola. Dat is alleen maar geldig voor het gebruikte digitale systeem, dus als je een Marklin centrale hebt moet je Motorola decoders gebruiken, heb je een Lenz centrale dan moet je DCC decoders gebruiken.
Heb je een Intellibox dan kun je beide types gebruiken
Heb je een Twin-Center dan moet je DCC decoders gebruiken.

argilla

#21
Ibox . Ben naar die site geweest. Zo tezien is dit merk gebonden. Ik bedoel ik gebruik Torquesmotors. Maar is zoiets niet eenvoudiger te verkrijgen dwz ik heb 30 wissels  en 2 kruiswissels en dat komt met die prijzen vrij prijzig uit niet. 32/4= 8 decoders x 39=312 .
Wat denk jij ?? [:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

#22
Wat bedoel je met merk gebonden???? Het is volgens mij zo universeel als het maar kan.

Over de prijs, daar kan ik kort over zijn, eerst je volledig orienteren op de mogelijkheden, en dan over gaan tot de aanschaf, voorkomt teleurstelling of een grote investering achteraf.

Om de prijs te drukken, er zijn verschillende DHZ projecten te vinden op het web.

svvander

#23
Al eens gedacht aan de producten van Raf Braun? (Brelec... http://www.brelec.be/mcartfree/product.asp?intProdID=6001 ) Ik heb er zo eentje, zou heel goed werken, maar heb het nog niet kunnen testen.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ysbeer

#24
Waarom niet een heel ordinaire dekoder met daarachter voor elke motor een simpel relais (1 maal om ,0.95 cent bij conrad)
dan betekend een decoder met 8 uitgangen +8 relais
Totaal nog geen 43 euro voor 8 wissels
Zie ik het fout??

wim

n/a

#25
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Waarom niet een heel ordinaire dekoder met daarachter voor elke motor een simpel relais (1 maal om ,0.95 cent bij conrad)
dan betekend een decoder met 8 uitgangen +8 relais
Totaal nog geen 43 euro voor 8 wissels
Zie ik het fout??

wim




Misschien zie je het een heel klein beetje fout, gewoon een LA010 schakeling gebruiken, is 4,-- euro extra per wisseldecoder.


loebaske

#26
Heb hier alles eens nagelezen, maar ik ben nog
geen stap verder, ontrent men wissels.......
wat is men vraag; ten eerste, ben bezig met een
baan aan te leggen, en nu zijn de wisselstraten
aan de beurt, maar vind nergens dokumantatie
over hoe, en waar men rekening moet houden
om wissels (Roco) digitaal aan te sturen, wat
is de aansturing??? onderaan, en zo ja, met
welke diameter van boorgat onder de wissels
moet men aanhouden.......
Ben bij verschillende detailhandelaars raad
gaan vragen...maar niets.
Heb men toevlucht gezocht bij de inporteur
in Ned. Reyne & zonen, en daar hebben ze nog veel
minder kaas gegeeten van digitaal rijden...pfffff

Hopelijk is er iemand die me hier op het forum
kan verder helpen.

Alvast bedankt voor de aandacht...
Eric [:)]

n/a

#27
Eric,

Je haalt, denk ik, twee dingen door elkaar: wisselaandrijving en wisseldecoder.

De aandrijving is het elektrische geval dat de wissel omzet, verkrijgbaar in twee smaken; magneet- of motoraandrijvingen. Magneet aandrijvingen hebben een korte puls (stroomstoot) nodig om 'om' te gaan. Motor aandrijvingen hebben een constante stroom nodig om op 'stand' te blijven.

Om beide soorten aandrijvingen digitaal te kunnen aansturen heb je een wisseldecoder nodig, je hebt twee soorten, eentje die pulsen afgeeft en eentje die constante stroom afgeeft. Het moge duidelijk zijn welke decoder bij welke aandrijving hoort [:D].
Nu zijn er trucjes om met een pulsdecoder toch een motor-aandrijving aan te sturen, da's dus bijvoorbeeld dat Lenz LA010 geval.

Tot slot; het is dus de aandrijving die onder of aan de wissel gemonteerd moet worden, de decoder kan overal onder de baan slingeren.

ysbeer

#28
Wat voor soort wissels van roco heb je.
Noem maar type nr.
We komen er wel uit.

wim

Gerolf

#29
citaat:
Geplaatst door Funky

Motor aandrijvingen hebben een constante stroom nodig om op 'stand' te blijven.
Dat geldt niet voor alle types, Henk! er zijn er ook met een eindafschakeling, zoals de conrad-modelletjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw