Auteur Topic: Workshop Werken Met Pluimkarton  (gelezen 7300 keer)

Offline loebaske

  • Forumlid
  • Berichten: 8.304
  • www.miaa.be
  • Voornaam: eric
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2013, 08:45:40 am »
We hebben er maanden met geleurd en niemand moest pluimkarton hebben, nu hebben we er geen meer en doen  het niet weer in huis.

Offline Val-Rikard

  • Forumlid
  • Berichten: 471
  • Koyaanisqatsi, met modelspoor ben ik in evenwicht.
  • Voornaam: Rik
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2013, 11:31:21 am »
We hebben er maanden met geleurd en niemand moest pluimkarton hebben, nu hebben we er geen meer en doen  het niet weer in huis.

Je was je tijd voor...
Werken met pluimkarton is nu pas iets of wat bekend, ze willen nu eens proberen denk ik. ;)

Offline mdvholland

  • Forumlid
  • Berichten: 331
  • Voornaam: Matthijs
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2013, 10:38:15 am »

'Kapa line, cardboard clad, white'  Dat is het goede product.
Veel succes.

Groet, Rik
[/quote]



Dank, Rik.

groet,
Matthijs

Offline DIORAMABOUWER

  • Forumlid
  • Berichten: 160
  • Voornaam: Marc
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #18 Gepost op: 03 november 2013, 00:18:11 am »
Ik heb zeker interesse in waar je het karton kan aankopen, helaas heb ik al een lading "verkeerd" karton hier, ik krijg de buitenlaag er maar in beetjes af, een beetje zonde van al het geleverde snijwerk.
Heb ik ook voor gehad met pluimkarton van AVA , maar je moet niet alles wat je nu al gesneden hebt in de vuilbak gooien hoor,met wat schuren met schuurpapier krijg je dat laatste fijn laagje er best wel af,voor asfalt en betonstraten lukt het nog wel maar niet om kaseien in te drukken met deze van AVA.,maar voor de volgende aankoop zal ik toch wel uitkijken voor de goede kwaliteit
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Offline gardevil

  • Forumlid
  • Berichten: 1.265
  • Dive ever work never
    • Gardevil's webstek
  • Voornaam: Frank
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2013, 11:40:29 am »
Ik heb zeker interesse in waar je het karton kan aankopen, helaas heb ik al een lading "verkeerd" karton hier, ik krijg de buitenlaag er maar in beetjes af, een beetje zonde van al het geleverde snijwerk.

Kris, soms lukt het als je het karton verwarmt, met een strijkijzer. Zeer koud proberen en de temperatuur lichtjes opvoeren. De stand voor nylon is meestal goed.

Door het (licht) verwarmen lost de lijmlaag tussen karton en schuim en het afpellen gaat veel beter.
Let wel bij sommige soorten lukt ook dit niet.
gelijkstroom - MR Direct - Koploper - TP V - VI NMBS H0

Offline krisds

  • Forumlid
  • Berichten: 428
  • Voornaam: Kris
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #20 Gepost op: 04 november 2013, 17:06:45 pm »
ok bedankt, zal het eens proberen met een strijkijzer

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 12.036
  • Voornaam: Luc
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2013, 17:35:10 pm »
ok bedankt, zal het eens proberen met een strijkijzer
Zeer gevaarlijk en absoluut af te raden: werken met toestellen die je niet kent.

Stel dat jouw vrouw jou bezig ziet, je kan ze op slechte idee├źn brengen!  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline gardevil

  • Forumlid
  • Berichten: 1.265
  • Dive ever work never
    • Gardevil's webstek
  • Voornaam: Frank
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #22 Gepost op: 04 november 2013, 17:52:33 pm »
ok bedankt, zal het eens proberen met een strijkijzer

Wel niet meteen alles verwarmen, maar met kleine stukken, je zal zien, wanneer je het goed doet, komt het karton er in een stuk af en hou je een glad schuim over.
gelijkstroom - MR Direct - Koploper - TP V - VI NMBS H0


Offline Zofman

  • Forumlid
  • Berichten: 30
    • Modelspoorgroep Haarlemmermeer ism st. ons Tweede Thuis
  • Voornaam: Jan
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #24 Gepost op: 10 november 2013, 14:43:58 pm »
Strijkijzer methode getest, papier gaat er inderdaad makkelijk af,maar de plaatjes trekken krom....
Doe ik iets fout?

Jan
Www.msghaarlemmermeer.nl  Steun ons!,,,,,

Offline gardevil

  • Forumlid
  • Berichten: 1.265
  • Dive ever work never
    • Gardevil's webstek
  • Voornaam: Frank
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2013, 16:30:23 pm »
Strijkijzer methode getest, papier gaat er inderdaad makkelijk af,maar de plaatjes trekken krom....
Doe ik iets fout?

Jan

Hoe dik is je materiaal?
Hoe dikker hoe minder snel het zal kromtrekken.
Ook proberen om steeds kleine stukjes los te trekken en de spanning op het andere stuk te verlichten door bv een stalen lat plat erop te leggen. Je kan dan je karton vlak op de ondergrond drukken zonder dat je grote stukken optilt bij het verwijderen van de toplaag.
gelijkstroom - MR Direct - Koploper - TP V - VI NMBS H0

Offline Martin Welberg

  • Forumlid
  • Berichten: 3.206
  • Fucknuttdeluxe
    • Martin Welberg Scenic Studios
  • Voornaam: Martin
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2013, 17:02:19 pm »
Beide zijden gedaan ?

Offline Zofman

  • Forumlid
  • Berichten: 30
    • Modelspoorgroep Haarlemmermeer ism st. ons Tweede Thuis
  • Voornaam: Jan
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2013, 19:42:26 pm »
Dikte is 5 mm en eerst eenzijdig ontveld, toen was het erg bol gaan staan.
Daarna andere zijde verwarmd en meteen platgeperst met een groot boek.
Dat hielp niet, want papier ging bubbelen.
Toen andere zijde er af gehaald en toen kon ik het met de hand rechtbuigen
Ik zou toch graag eenzijdig ontvellen. Is er nog een slimme andere methode?
Jan
Www.msghaarlemmermeer.nl  Steun ons!,,,,,

Offline gardevil

  • Forumlid
  • Berichten: 1.265
  • Dive ever work never
    • Gardevil's webstek
  • Voornaam: Frank
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2013, 00:33:37 am »
Dikte is 5 mm en eerst eenzijdig ontveld, toen was het erg bol gaan staan.
Daarna andere zijde verwarmd en meteen platgeperst met een groot boek.
Dat hielp niet, want papier ging bubbelen.
Toen andere zijde er af gehaald en toen kon ik het met de hand rechtbuigen
Ik zou toch graag eenzijdig ontvellen. Is er nog een slimme andere methode?
Jan

Jan, begrijp ik uit je uitleg dat de volledige zijde meteen hebt verwarmt? Zo ja, probeer dan eens met kleine stukjes die je meteen afpelt. De rand van het afpellen, blokker je met een stalen lat, die meteen je werkstuk op het werkblad aandrukt.
Zo werk je verder stukje per stukje, bij mij lukt dit perfect.
gelijkstroom - MR Direct - Koploper - TP V - VI NMBS H0

Offline Zofman

  • Forumlid
  • Berichten: 30
    • Modelspoorgroep Haarlemmermeer ism st. ons Tweede Thuis
  • Voornaam: Jan
Re: Workshop Werken Met Pluimkarton
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2013, 10:31:35 am »
Ik ga dat woensdag eens op mijn gemak testen.
Bedankt voor je tip!
Jan
Www.msghaarlemmermeer.nl  Steun ons!,,,,,