Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

uhlenbrock standard-servo

Gestart door bumper, 14 oktober 2013, 22:09:24 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 15 oktober 2013, 16:52:15 PM
Maar een goede servo loopt ook snel hoor, vergis je daar niet in.
Dat hangt er vanaf hoe je hem aanstuurt. Het schema wat Dani laat zien is een servotester waarbij de servo de stand van de potmeter volgt. Hoe langzamer je de potmeter verdraait, hoe langzamer de servo zal bewegen.
Als je de suggestie van Dani volgt, en met een schakelaar tussen twee standen kiest, dan zal de servo met maximale snelheid naar de nieuwe positie draaien. Je zou de schakeling kunnen uitbreiden met iets wat de spanning op pin 7 van het IC langzaam laat variëren.

Geert

Citaat van: bumper op 15 oktober 2013, 16:18:38 PM
Wat ik mij nog wel afvroeg : hebben die motoren een eindafschakeling of kunnen die verbranden als ze te lang op het eindpunt aangestuurd worden. Maar dat zullen we in de toekomst wel te weten komen.


Ik denk dat je de servo motoren bedoeld? Verbranden zullen deze niet doen. Wel blijven ze (afhankelijk van het type) lichtjes zoemen. De motor gaat dan heen en weer om zijn positie te behouden. Om dit te voorkomen kan je de pulsen uitschakelen. De servo blijft dan gewoon staan in de laatste stand. De analoge schakeling zoals beschreven in deze link kan je eens gebruiken om al wat te experimenteren.



Maar ik begrijp dat je graag slagbomen wil aansturen. Daarvoor heb je een trage overgang nodig. Dit kan bijvoorbeeld digitaal via deze link (zie filmpje). Deze mag je ook eens gebruiken om te testen. Woon je soms in de omgeving van Ranst-Nijlen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Olivier77

Beste Ludo,

Koopt een servo decoder van Esu (+- 25 €  voor 4 servo's) en die kun je analoog gebruiken.
Dwz de snelheid, uitslag en bediening kun gewoon via knoppen regelen/bedienen en moet niet digitaal.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bumper

 

Geert

Wist ik wel,
stuur via pm je adres door

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen