uhlenbrock standard-servo

Gestart door bumper, 14 oktober 2013, 22:09:24 PM

bumper

Onlangs zo een mini-servo aangekocht gewoon om te testen. Nu wil ik dat ding aansluiten, en alles wat er op de meegeleverde documentatie staat is: rood 5V / zwart massa / wit sturing. Op de site van uhlenbrock is ook geen aansluitschema te vinden. Op het internet gezocht, maar niets gevonden. Kan er iemand mij informatie bezorgen hoe ik deze moet aansluiten en bedienen. De servomotor is de standard-servo type 81420.
Groeten.
Ludo.
 

conducteur

Heb je al een servo decoder? Een servomotor vereist een speciale sturing om hem te doen draaien...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Wat Rian bedoeld is dat er op de witte draad 5V pulsen moeten komen die min of meer elke 20ms herhaald worden. De lengte van deze pulsen (1ms tot 2ms) staat recht evenredig met de uitslag van de servo. Je hebt dus iets van elektronica nodig om deze pulsen op te wekken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Ik denk niet dat het de bedoeling is van Ludo om zelf de elektronica te bouwen, Geert, aangezien hij een aansluitschema zoekt... Het is wel een leuk project, maar toch...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bumper

Hetgeen ik nodig heb is eenvoudig : contact 1 servo eindstand links, contact 2 servo eindstand rechts. Ik wist niet dat je daarvoor ook een decoder nodig had. Dus ik heb inderdaad niet aan een decoder gedacht.
 

Cozzy

Hallo Ludo,

Wanneer je een servo wil gebruiken heb je ook nog een servodecoder nodig zoals bv van Uhlenbrock zelf (zie foto hieronder)

bron conrad

In principe kan je ook servo's van andere merken (lees goedkopere) gebruiken.
De servodecoder zorgt dat je intellibox (of een andere centrale) bevelen kan geven aan de servo.

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Klaas Zondervan

Ludo, ik heb het idee dat je analoog rijdt. Dan heb je niks aan een decoder, want dat werkt alleen bij digitale besturing.

Je kunt de servo in ieder geval niet direct sturen met een contact op de witte stuurdraad. Daar moet nog een stukje elektronica tussen die de stuurpulsen genereert. En dat zou je dan met een schakelaar kunnen besturen. Maar ik weet niet of zoiets kant en klaar in de handel is.

Geert

Met eenvoudige zelfbouw elektronica kan het zo: link  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bellejt

#8
of hij gebruikt een decoder van ESU.Dan kan hij via knopjes de servo bedienen.

LINK

Geert

Ik ga er van uit dan het simpel moet blijven, anders stond dit niet in het draadje 'KISS en andere simpele elektronica'  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Als je niet digitaal rijdt en toch een servo wilt gebruiken dan is een servo testertje misschien een oplossing.

Ook heb ik gelezen dat Ludo alleen de twee eindstanden wil gebruiken.
En niet proportioneel(wat één van de mooide dingen van een servo is) wil werken.
Dat kun je m.i. beter een wissel aandrijving gaan gebruiken,
Tortoïse

of Conrad.


grt Piet.

bumper

Vooreerst bedankt voor de informatie. Ik rijd inderdaad analoog, vandaar dat ik de noodzaak van een decoder niet inzag. De bedoeling was om te proberen de slagbomen van een overweg open en dicht te laten gaan. Zodoende kon ik al eens kennis maken met zo een servomotor, en wat ervaring opdoen. Het is inderdaad de bedoeling om later ook wissels hiermee te schakelen. Maar uit de verschillende reacties blijkt dat de aansturing wel iets moeilijker is dan bijvoorbeeld een spoel links-rechts. Omdat deze beweging te plots is voor slagbomen, dacht ik een servomotor te gebruiken die naar ik meende veel langzamer bewoog. Tot daar de voorgeschiedenis. Het verhaal van Geert spreekt mij in eerste instantie wel aan, omdat ik het gevoel heb dat ik zulke schakeling wel voor mekaar krijg. Ik moet het echter nog eens grondig doornemen. Wat ik mij nog wel afvroeg : hebben die motoren een eindafschakeling of kunnen die verbranden als ze te lang op het eindpunt aangestuurd worden. Maar dat zullen we in de toekomst wel te weten komen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: bumper op 15 oktober 2013, 16:18:38 PM
hebben die motoren een eindafschakeling of kunnen die verbranden als ze te lang op het eindpunt aangestuurd worden.
Ik neem aan dat je de motoren bedoelt die Piet laat zien.
De Tortoise heeft geen eindafschakeling, en heeft die ook niet nodig. Het is de bedoeling bij deze motor dat je de spanning er op laat staan.
De motor van Conrad heeft wel eindafschakeling.

dani

Ludo, met een paar heel eenvoudige componentjes kan je verwezenlijken wat jij wil bereiken.
Je hoeft dan geen decoder of zo te hebben, enkel een IC'tje, een paar weerstandjes en een schakelaartje  (of detektie langs het spoor).

Als je iets of wat met de soldeerbout overweg kan, dan is het een "piece of cake".
Van waar ben je, misschien kunnen we wel iets regelen dat ik er eentje voor je maak.

Dani


hier is een linkje.   De potentiometer linsboven kan je vervangen door 2 weerstandjes en een wisselschakelaartje (of wisselrelaisje) eens je de gewenste waarden kent.  En dan heb je wat je wil .

http://www.google.be/imgres?imgurl=http://project.irone.org/wp-content/uploads/2009/06/servo-controller-with-555.gif&imgrefurl=http://project.irone.org/servo-motor-control-with-the-555.html&h=249&w=444&sz=5&tbnid=5wbrt_wdiCJ5jM:&tbnh=90&tbnw=160&zoom=1&usg=__ZttDYTpajwMEQ091FAMcSbgXsqo=&docid=yPEvZLAifwspvM&sa=X&ei=QlFdUqLwFsjm7AaykoBg&ved=0CDUQ9QEwAw

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 15 oktober 2013, 16:31:01 PM
hier is een linkje.   De potentiometer linsboven kan je vervangen door 2 weerstandjes en een wisselschakelaartje (of wisselrelaisje) eens je de gewenste waarden kent.  En dan heb je wat je wil .
Dat bedoel ik dus, een servo tester.
Maar dan omgebouwd voor linksom-rechtsom gebruik

Citaat van: bumper op 15 oktober 2013, 16:18:38 PM
Omdat deze beweging te plots is voor slagbomen, dacht ik een servomotor te gebruiken die naar ik meende veel langzamer bewoog.
Inderdaad wissel motoren zijn daar niet geschikt voor die gaan te snel, zeker die conrad.
Maar een goede servo loopt ook snel hoor, vergis je daar niet in.

grt Piet.