Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

RAMMA te Sedan?

Gestart door renstimpie, 12 oktober 2013, 11:45:37 AM

rgp

Havoc,

Sedan rommelig ?  Niet in de zalen !  En bij de ingang kon je gewoon een plan meekrijgen.

Wat ik wel in Sedan heb vastgesteld: is zeer weinig déjà vu en dat in tegenstelling tot Genk  (station Hasselt, Hans Louvet, Jack Damen, het imosante kasteel uit WOII....)  By the way: Hans stond in 2011 in Sedan met de baan waarmee hij nu in Genk stond, evenals het kasteel.

Roland

Havoc

Sorry Roland, Sedan was heel rommelig in de zalen. Ik ga de schuld niet helemaal in de organisatie schuiven, de deelnemers hebben misschien ook deel erin.  Gewoon niet uit te maken of het nu een verkoper was, een kleinfabrikant, een baan die ook wat verkocht. Plan heb ik niets van gezien.

Ook bvb de modelauto's, helemaal achteraan. Zaterdag ben ik daar geweest van 14h tot 16h30. Wel daar was niks te zien. Toen ik doorging en de boel nog 30 minuten open was kwamen er toe met hun wagens. Die kwamen toen pas door de ingang van de beurs. Dat is toch een organisatorisch probleem.

Ik was daar wel zaterdag, misschien dat het zondag beter was, dat weet ik niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Iemand die heel veel expo's bezoek, schreef me over Sedan: en de organisatie naar goede gewoonte nogal nonchalant op z'n Frans...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Johan,

Ik was er zondag en moet toegeven dat ik slechts zeer snel door de hall van de militaria en co en de hall met de boten ben gelopen.

Wat die wedstrijden betreft: ik ben akkoord dat het voor een buitenstaander niet duidelijk is, maar voor diegene die Bv het forum van Loco Revue volgen wisten duidelijk wat de twee wedstrijden inhielden:
* Strijkplank: maak een baan op een strijkplank
* Moming: maak een baan ter grootte van 3 vellen A4.  By the way Moming is blijkbaar overgewaaid van Engeland en tracht nu ook op het continent voet aan grond te krijgen.

Om af te sluiten:  wie weet er iets van de minibaanjeswedstrijd als hij het forum van MSM/TMM niet leest.  dat is dus juist hetzelfde.

Roland

rgp

Luc,

heeft die man ook gezegd waaruit hij die nonchalance afleidde ?

* Ik heb voldoende verwijzingen op straat gezien
* Ik heb bij de ingang een plannetje gekregen
* Er was voldoende "security" aanwezig (ook politie)
* Er was een gratis pendel van af de grote gratis parking tot aan de expo
* De aanwezige exposanten zijn niet verloren gelopen (sommige hebben wel zeer veel koud geleden)
* Overal tapijt
* Eten en drinken aanwezig (ook op zondagnamiddag laat)

Roland

Havoc

CiteerOm af te sluiten:  wie weet er iets van de minibaanjeswedstrijd als hij het forum van MSM/TMM niet leest.  dat is dus juist hetzelfde.

Niet overdrijven:
- iedereen krijgt een flyer met zijn toegangsticket
- bij de minibaantjes wedstrijd hangt aan iedere baan een nummer met vermelding dat het een deelnemer aan de wedstrijd is
- bij de baantjes hangt een groot, professioneel gemaakt spandoek met letters van minstens 30 cm hoog
- ik dacht dat vorige keer de kleur van tapijt zelfs anders was (kan me vergissen) of daar was er tapijt

Die Moming vond ik de grootste tegenvaller eigenlijk. Een hoop diorama's op een hoop gestapeld...

Om nu even over de franse slag te gaan en je punten:

- "Ik heb voldoende verwijzingen op straat gezien"
Inderdaad, van bij het binnenkomen van de stad hangt overal "Exposition International de maquettes". Zeer informatief als iedereen de beurs kent onder de naam "RAMMA" en ze zo ook in elk tijdschrift staat aangekondigd en de website ook zo noemt. Ik was niet de enige, naast mij aan de bushalte stond een fransman die het ook niet wist. De eerste keer dat je RAMMA ziet is als je op de bus stapt. Alle panelen zijn bij elkaar geplakt met letters afgedrukt op een A4-tje. Elke letter in een andere grootte, schots en scheef op een stuk spaanplaat geplakt. Voor een beurs die begint snap ik dat. Voor een beurs die zijn 30-ste editie viert niet. Ik snap een zekere spaarzaamheid maar dit was er iets over, typisch franse slag: slordig. Op de expo zelf was het gewoon zoeken waar je moest zijn. De hal met de military heb ik per toeval gevonden, de stoomtrein omdat ik wist dat die er was en ik het enige A4-tje gezien heb dat er hing. Dat je weer naar buiten moest en het meer rond voor de vliegtuigen heb ik ook pas ontdekt omat er een vliegtuig opsteeg. Niets aangeduid. En daar was ook niets te zien, je kon beter aan de overkant van het meer blijven.

- "Ik heb bij de ingang een plannetje gekregen"
Ik niet, en ik heb er geen gezien. Kan zijn omdat het zaterdag was en de organisatie nog niet op dreef was. Misschien waren ze om 14h al allemaal op?

- "Er was voldoende "security" aanwezig (ook politie)"
- "Er was een gratis pendel van af de grote gratis parking tot aan de expo"

Klopt. Alhoewel ik nog nooit security of politie in actie gezien heb op een modelbouwbeurs. Er waren ook 4 nonnen op de beurs. Raar, maar of dat enige betekenis heeft is een andere vraag. (*) De pendel is mooi maar wel een must, er is gewoon geen parking bij de expo. In Mechelen is er pendel vanaf het station, niets houd je tegen je wagen daar ergens te zetten en de pendelbus te nemen.

- "De aanwezige exposanten zijn niet verloren gelopen (sommige hebben wel zeer veel koud geleden)"
Kan kloppen, alhoewel die van de modelwagens pas om 16h30 de zaterdag toegekomen zijn. Zo tegen sluitingstijd van de kassa als er al veel volk naar huis ging. Misschien is zaterdag geen topdag, maar triestig is het wel als bezoeker.

- " Overal tapijt"
Klopt ongeveer, er was niet overal tapijt.  Ik ben er verschillende keren over gestruikeld in de treinhal. Dat tapijt was met de franse slag neergesmeten lag wat kris-kras in het rond en de randen stonden tegen 16h behoorlijk omhoog. Als het wat warmer geweest was had er waarschijnlijk niemand dat tapijt gezien tenzij van heel dichtbij.

- "Eten en drinken aanwezig (ook op zondagnamiddag laat)"
Ook in orde, de zaterdag toch. Maar daar heb ik op nog geen enkele beurs problemen mee gehad. En het bier van de streek is prima in orde, heb er in het kasteel nog eentje gedronken en een karton meegenomen (na betalen).

Typisch frans was ook mijn eerste indruk toen ik het terrein opging. Nu moet ik eerlijk toegeven dat we met Mechelen wel verwend zijn. De organisatie daar is echt meer dan behoorlijk.

Om het even echt over de inhoud te hebben: voor een beurs die zich naar smalspoor profileert was er teveel normaalspoor. Ook veel teveel diorama's, te weinig banen. Ik heb misschien 3x een trein zien rijden (een enkel locje dat 20cm heen en weer rijdt zonder doel is geen baan). Van die kleinserie fabrikanten heb ik niets gezien. Had nochtans mijn portefeuille geladen maar dat was nergens voor nodig, meer dan een stapel lege dozen hadden die paar die er waren niet bij.

Ik geef toe dat het misschien is omdat ik zaterdag geweest ben en de meeste exposanten er dan maar gewoon "zijn". Maar voor mij was dit een even grote teleurstelling dan Keulen. Heb serieus spijt gehad dat ik niet met de rest van de failie naar het kasteel van Sedan geweest ben en wat foto's gaan maken in de stad.

(*) foto beschikbaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

@ Johan Havoc,

citaat:  "ik heb nog nooit politie in actie gezien op een modelbouwbeurs":   toch wel:  vorige keer in Genk in de toegangshal, gezellig meegekomen met een, z'n job doende, deurwaarder.... .
~Herwig.

rgp

Johan,

We kunnen natuurlijk blijven doorgaan, maar één ding is pertinent onjuist.  Teveel smalspoor ... RAMMA is NIET EXPOMETRIQUE !

Ter info: EXPOMETRIQUE werd vroeger georganiseerd door GEMME en had haar hoogdag tijdens het laatste weekend van november in de Grand Dôme in Villebon sur Yvette (ten Zuiden van Parijs).  Op zeker ogenblik heeft de GEMME het overgedragen aan (sorry de naam ontsnapt mij) en sindsdien is het een beurs (RAILEXPO) voor alle spoorbreedtes.

Expometrique zelf wordt opnieuw georganiseerd ergens in juni door de GEMME en verleden editie van de RAMMA was Expometrique een onderdeel van RAMMA (mss vandaar de verwarring vermoed ik.

Nu zijn er in het Noordelijk deel van Frankrijk twee beurzen waar ik naartoe ga:
* RAILEXPO (laatste weekend van november + de vrijdag voordien, dus in 2013: 22-23-24/11 nu voor de tweede maal in Pointoise georganiseerd (ten Noorden van Parijs en bijna tweemaal zo groot als in Villebon)
* RAMMA om de twee jaar (het tweede WE van oktober)

Roland

just4fun

Citaat van: Havoc op 16 oktober 2013, 21:29:10 PM
... het kasteel van Sedan geweest ben en wat foto's gaan maken in de stad.

En dat is de moeite (heeft niets met dit draadje te maken, maar voor zij die volgende RAMMA gaan ...)

Paul

Havoc

CiteerExpometrique zelf wordt opnieuw georganiseerd ergens in juni door de GEMME en verleden editie van de RAMMA was Expometrique een onderdeel van RAMMA (mss vandaar de verwarring vermoed ik.

Waarschijnlijk wel, heb het verslag in Voie Libre ervan gelezen (editie 2012 dus) en dan gezegd dat ik er wel eens naartoe wou gaan. Misschien beter het programma lezen volgende keer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stefan Appelmans

#40
We zijn met onze drien van "Jemeppe Modelism'" naar de RAMMA geweest.
Dat was de eerste keer dat we zo ver gingen...
Il had eerst op Google gekeken waar het was (ik weet liever alles klaar)...(Ik draai niet graag rond ter plaatse), op de site van Ramma 2013.
Daar stonden alle inlichtingen om er te gaan, en de plannen van de verschillende "hangars". Zelfs waar er te eten was, en de toiletten (belangrijk  8))
Eens na uitrit 3 van de laatste nationale baan waren aan elke kriusing "Maquettes" aangeduid. Natuurlijk niet "Ramma" maar de bezoeker "mijnheer iedereen" verstaat beter... ;). De modelbouwer moet dat toch ook weten.
En eindelijk de Juffrouwtjes (in de kouw) om je de weg te tonen en zich deftig te parkeren.
Daarna de bus. Hier "zo" gezegd, magnifieke bussen voor de schooliers!!! Zelfs verwarmt ;D

Want ja, binnen in de "hangars" was het niet warm, integendeel. Ik heb vooral problemas met de vingers, dat wit en ongevoelig worden. Ik kan zelfs niet "iets" duidelijk in handen nemen ::)...
Enfin ik leef nog.

Ik had rendez-vous gegeven aan twee franse forum collegas (loco Revue) om s'middags tezamen te eten.
Hoe was ik verbaasd als ik zag dat er daar een goed vijftiental forumers was, min of meer verborgen in een open vierkant tussen de banen... en iedereen had producten van zijn streek megenomen, om te eten en drinken... Uitzonderlijk!
Had ik geweten( dat wist ik dus niet) had ik Herve kaas, siroop en locaal genever meegebracht... Het zal voor de volgende keer zijn!

Op trein gebied heb Ik magnifieke dingen gezien. En anders ook die tafel met drie dames die "preisers" maakten, alleen met papier en karton!! Hun vingertje had zichtbaar geen problema met de kouw! Miserie, wat een werk! Wat anders zeggen!

Nu genoeg gebabbelt, enkele fotos, van Laurent, want ik kon natuurlijkgeen fotos nemen (de vingers...)
Iets ongewoon, een stad met vol tams!



Een van de srijkijzer planken...



Vond ik buitengewoon.



"Preisers" van die dames


Nog iets op een stijkijzer plank.



nog iets merkwaardig: In wijndozen!



Eten en drinken...



Onze drien (Laurent, Nathalie en mijzelf) plus Michel en Serge.



Goede nacht!

Stefan.
stefan.

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

conducteur

couques de dinant... En ik met Pasen denken dat je dat zomaar kon opeten...  :D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum