Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Draaischijf smalspoor (H0e)

Gestart door Cord, 11 oktober 2013, 22:37:56 PM

Cord

Als ik kijk naar kleine draaischijven voor smalspoor dan is de keuzemogelijkheid maar matig.


Dit is volgens mij de kleinste: een schijfje dat draait, maar de rails moet je er zelf infrezen. Het draaien gebeurt met de hand, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar.
Ik zoek een ietsje grotere schijf en heb besloten 'm zelf te maken. Hoe moeilijk kan dat nou zijn?


Ik ben een redelijk handige knutselaar en vond in de schuur een stuk pvc-regenpijp met precies de goede diameter. Met zo'n handige grotegatenboor maak ik een gat in een stukje zwerf-triplex (dat zijn stukjes triplex waarbij je jezelf steeds de vraag stelt: "Gooi ik het weg of bewaar ik het!". Jullie zagen het natuurlijk al: het stuk regenpijp past precies in het gat.


De onderkant ziet er eigenlijk nóg mooier. Voordeel van pvc is dat het wel lekker plakt met van die lijm, dat als je er aan ruikt, de wereld er ineens heel anders uitziet.


De rails past precies in de uitsparingen. Deze draaischijf heeft eigenlijk maar twee standen en hoeft dus maar een kwart te draaien. Overigens blijkt later dat die uitsparingen geen enkel nut hebben, dus heb ik me een ongeluk gezaagd om ze er weer netjes uit te krijgen. Eigenlijk had ik helemaal geen pvc-buis erin hoeven zetten; een rond gat was genoeg geweest.


Tijd voor de brug. Misschien heeft dat in de draaischijvenwereld een hele andere naam, maar ik noem het maar even zo.
Zoals dat in recepten gewoon is om ook de ingrediënten te noemen, zal ik dat hier ook doen: het gebruikte traanplaat is van Wills en is veelal op Engelse webshops te vinden.


Omdat de brug maar één kwart hoeft te overbruggen, kan als aandrijving een eenvoudige servomotor dienen. Op de foto zien we de onderzijde van de brug. De twee draadjes komen van de rails en hoeven niet via allerlei sleepcontacten verbinding te maken.


Met een servo-testertje kun je inregelen waar de servo begint, stopt en vice versa. Dit is overigens een dure tester; ze zijn er ook van een paar euro.


De Servo pas precies.


Inmiddels ook de binnenkant erin gezet. Stukje rails omgebogen en vastgezet met van die beugeltjes die op een spoorbiels zitten om de rails vast te houden. Met een scherp mesje kun je die van zo'n biels snijden. Wat wèl zo is dat de helft van die losgesneden dingetjes in het rondvliegen om nooit meer gevonden te worden. Dan heb je het wel eens dat als de stofzuiger rondgaat en je van dat gekletter hoort in de stofzuigerpijp en dat je jezelf dan afvraagt of dat gekletter veroorzaakt werd door een erg belangrijk onderdeeltje.


De brug in de draaischijf... ik was tóch bezig dus heb ik de rails ook maar even voorzien van die kleine dingetjes. De baksteentjes aan de zijkant zijn eveneens van Wills.

Enfin, tot zover even.


Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Dat is een mooi projectje, Wim.
Simpel maar efficient, alleen je kunt geen 360o draaien, dus het omkeren van je loc lukt niet.

Hoe ga je dat oplossen?

grt Piet.

Cord

#2
Uhh... niet. Als ik dat wil doen, dan moet er een stappenmotor in, waarbij meer geavanceerde techniek komt kijken zoals microschakelaars, relais, sleepcontacten en een systeem om de stroom om te keren... Pffff... dat is meer techniek dan alleen maar leuk in elkaar bouwen.
Eigenlijk moet je het zó bekijken: het ziet eruit als een draaischijf, maar het is eigenlijk een wissel die haaks de hoek omgaat... en als jij het stil houdt, dan weten de anderen het ook niet.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

conducteur

Stappenmotors + microschakelaars? Waarom vertrouw je niet op de nauwkeurigheid van je stappenmotor? Je kunt dan evengoed een gewone motor nemen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 11 oktober 2013, 22:41:59 PM
alleen je kunt geen 360o draaien, dus het omkeren van je loc lukt niet.
Voor het omkeren van een loc hoef je toch maar 180o te draaien? ;)

Frank_N

Citaat van: bossie op 11 oktober 2013, 22:41:59 PM
Dat is een mooi projectje, Wim.
Simpel maar efficient, alleen je kunt geen 360o draaien, dus het omkeren van je loc lukt niet.

Hoe ga je dat oplossen?

grt Piet.

Waarom zou je een tenderlokje om willen draaien, Piet? Die dingen gaan net zo snel vooruit als achteruit ;) Iets anders past er gewoon niet op.
Die draaischijfjes waren oorspronkelijk bedoeld voor ruimte besparing (wissels hebben meer ruimte nodig) om bv. haaks een 2 assige wagon naar een ander spoor te zetten?

Goed bezig, Wim!
Groet van Frank

Cord

Citaat van: conducteur op 11 oktober 2013, 23:53:28 PM
Stappenmotors + microschakelaars? Waarom vertrouw je niet op de nauwkeurigheid van je stappenmotor? Je kunt dan evengoed een gewone motor nemen?
Een gewone motor moet alweer een tandwielkast hebben voor de vertraging, anders wordt het een kermisattractie. Als ik 'm precies wil laten stoppen bij de rails (op de millimeter nauwkeurig) dan vind ik zelf een servo goedkoper (ik ben tenslotte Nederlander) en makkelijker werken. Bovendien komt daar ook nog bij: ik wil niet teveel gedoe met allerlei electronische en technische bijzaken. Hij moet zoals Frank al schreef: rechtdoor en rechts- of linksaf... meer hoeft-ie niet.
Even ter illustratie:


Een klein smalspoorlocje op de draaischijf.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 oktober 2013, 23:59:07 PM
Citaat van: bossie op 11 oktober 2013, 22:41:59 PM
alleen je kunt geen 360o draaien, dus het omkeren van je loc lukt niet.
Voor het omkeren van een loc hoef je toch maar 180o te draaien? ;)
Heel scherp Klaas.........en dom van mij.  ;)

grt Piet.

PeterC

Heel deftige uitleg over een onderwerp dat velen interesseert, bedankt daarvoor.  Knap gemaakt trouwens!

Citaat van: Cord op 11 oktober 2013, 22:37:56 PM

Inmiddels ook de binnenkant erin gezet. Stukje rails omgebogen en vastgezet...

Wim, hoe heb je dat stukje rail zo mooi rond kunnen plooien?  Ik moet binnenkort ook een stukje rail heel kort rond zetten, vandaar mijn vraag...


Groetjes, Peter


Stieven76

Weer knap gemaakt Wim! Weer een voorbeeld om iets van te leren. :)

conducteur

Oei, ik had niet gezien dat het slechts een optie was om met een stappenmotor te werken, maar dat het eigenlijk niet de bedoeling is. Moet al laat 's avonds geweest zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Cord

#11
Citaat van: conducteur op 12 oktober 2013, 11:36:06 AM
Oei, ik had niet gezien dat het slechts een optie was om met een stappenmotor te werken, maar dat het eigenlijk niet de bedoeling is. Moet al laat 's avonds geweest zijn.
Waarschijnlijk heb ik het niet goed genoeg heb uitgelegd.  ;)


Inmiddels zit de servo er ook onder met meccano-achtige beugeltjes, ooit voor weinig een hele bak vol bij de Aldi gekocht.


Was vergeten te vertellen dat ik bovenop het plaatje triplex ook een plaatje polystyreen geplakt. De bestrating vind ik dan lekkerder plakken op styreen dan op hout. Ook hier gebruik ik weer baksteenplaat van Wills. De beugeltjes waarmee de rails vastzit komt van H0-rails en en dat apparaat met dat wieltje komt uit een rommelbak... ik denk dat het de aandrijving was van een 1:35 tank.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tijd voor een kleine update?


Voor...


...en na.
De rest wordt verder bewerkt als het bouwwerkje op z'n plek zit.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Michiel

Wim, jouw draaischijfje is werkelijk heerlijk om naar te kijken. Indrukwekkend hoe je in een fractie van de tijd dat ik erover doe om een draaischijf klaar te krijgen, een pareltje in elkaar knutselt. Het enige wat ik hier nog mis is het voegwerk van de bakstenen vloer. Maar ik vermoed dat dat na het bouwwerkje komt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cord

Beste Michiel... even voor de duidelijkheid: de werkelijke tijdspanne van fabricage klopt niet met de door mij gewekte indruk... ofwel: ik heb dit draaischijfje niet pas gisteren in elkaar gefröbeld.
Net zoals een aantal anderen op dit forum ben ik ook nog actief op een ander forum... en dit draadje is alweer wat ouder. Ik heb het hele verhaal niet in één keer erop gezet omdat er dan minder interactie van mede-forummers is te verwachten. Het gaat me niet om de Oooh's en Aaah's, van kijk eens wat ik heb gemaakt, maar juist wèl om de zinnige feedback van anderen. Er zit op dit prima forum genoeg potentieel om zulks te verwachten.


Het voegwerk mag inderdaad nog wat sterker en ik overweeg daarom ook om er een groene wetwash overheen te gooien, waarbij de suggestie van groen mos tussen de stenen wordt gewekt.
Overigens wordt dit draaischijfje onderdeel van een steenkolenmijn, waarbij zowel boven als onder de grond het steenkolenmijn-gebeuren plaatsvindt. Maar daarover later meer.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing