Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kerstdiorama. (schaal N)

Gestart door PietB, 10 oktober 2013, 22:23:18 PM

PietB

Vandaag weer een stapje verder in het project.

Vanmiddag kwam er een postbesteller aan de deur met een pakketje uit België


Daar zaten deze 3 wagonnetjes in.
Michiel heel, heel hartelijk bedankt voor het opsturen.

grt Piet.

Jefftrack

Wat goed werkt is om de oppervlakte te bevochtigen en dan met gips te bestrooien..... daarna kan indien nodig de gips nog worden bevochtigd voor een nog betere hechting.

Jeffrey

PietB

Vandaag de basis gemaakt.
Met even voor de show er wat rails (een ovaaltje) op gelegd



Volgende stappen:
het plateau waar de kerstboom op komt te staan
de rails definitief vastleggen
aansluiten van de rails en de trafo een plekje geven.
Scenery aanbrengen.
Dan moet het klaar zijn.

grt Piet.

Frank_N

Als de basis hol is (klankkast), lijkt het me aan te raden goede isolatie onder de rails aan te brengen, Piet ;)
Groet van Frank

dani

Citaat van: bossie op 08 november 2013, 21:01:15 PM
Ik vind spuitbussen altijd zo moeilijk te doseren, of het nu lijm of een andere vloeistof is.
Daar kan een goed gemaakt SJABLOON vaak wonderen doen, Piet !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Het éérste rondje op de definitieve ondergrond.



@Frank: je ziet er zit laminaatondervloer tussen de plaat en de rails.
En het geluid valt heel erg mee, vind ik.
Zeker vergeleken met mijn Märklin C-rail H0 baan.

@Dani: ja dat is en goeie tip, dank je.

Nog een vraag aan de N-spoorders onder ons, waar leg je de rails het makkelijkst mee vast op de ondergrond?
Zelf dacht ik aan een druppeltje 'hotglue' uit zo'n lijmpistool.

grt Piet.






Frank_N

Piet,
Voorzover te horen op het filmpje weinig "kastgeluid".
Vastleggen doe ik tijdelijk met railspijkertjes, die na balasteren verwijderd worden.
De reden is dat die spijkertjes het contactgeluid door je isolatie weer doorgeven aan je basisplaat.
Het vastleggen van de rails en balast gaat dan met latexlijm :)


Groet van Frank

Gerolf

Je hoort een lijm te hebben die je laminaatondervloer goed kleeft zonder hem aan te tasten.
Ik heb niet direct een idee. Tec7 of een andere contructielijm genre "liquid nails" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

""""""Zelf dacht ik aan een druppeltje 'hotglue' uit zo'n lijmpistool.""""

Naar aanleiding van de door Gerolf geopperde suggestie:

Je kan natuurlijk eerst een proefstukje maken met wat restmateriaal, Piet?
Groet van Frank

dani

daar ben ik dan weer met mijn  klassiek thema :   her en daar een stripje (dunne) dubbelzijdige kleefband van den Action...    39 cent per rol...  En het is nog opnieuw te verwijderen als het  moet.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ik heb gewone witte houtlijm van CetaBever gebruikt.
Droogt lekker snel en hecht prima, zowel op de bielzen als op de isolatie.
De strooisneeuw, die ik ook op de huisjes heb gedaan, heb ik naast en tussen de bielzen van het zichtbare deel gestrooid.
En met een oplossing van witte houtlijm, 1:1 verdund met water en een drupje afwasmiddel, vastgezet.

Foto's volgen bij de volgende stap.
Citaat van: dani op 14 november 2013, 13:18:44 PM
her en daar een stripje (dunne) dubbelzijdige kleefband van den Action...    39 cent per rol...  En het is nog opnieuw te verwijderen als het  moet.
Heb ik op mijn H0 baan gebruikt, maar ik vind dat niet echt lekker werken.
Het gepulk aan de beschermlaag maakt me razend!

grt Piet.

Michiel

#41
(Oops, je was net eerder met je bericht)
Ik vrees dat de hotglue de ondervloer (ik veronderstel een soort geëxpandeerd schuimspul) zal doen wegsmelten. Ook lijmen met sterke solventen zullen de ondervloer aantasten/invreten.

Ik heb vroeger mijn sporen op ondervloer met houtlijm vastgezet. Normaal hecht deze niet echt goed, maar om de hechting te verbeteren heb ik een klein druppeltje afwasmiddel in de houtlijm gedaan om deze te ontspannen. Een eerste laag houtlijm wordt met de vinger op de ondervloer goed in- en uitgesmeerd. Een tiental minuten laten opdrogen. De lijm zou niet mogen terugkruipen tot druppels, maar uitgesmeerd moeten blijven zitten. Daarna de onderkant van de rails met houtlijm insmeren en op z'n plaats leggen. Gedurende een half uur met gewichten (ik gebruik drank pakken/flessen: melk limonade...) aangedrukt houden. Na 24uur is de lijm helemaal uitgehard.

Gezien het om een kerstbaatje gaat, ga ik niet zeveren over "flexibele lijm" en geluidsisolatie. Voor een permanente baan of modules zou ik een andere methode gebruiken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Hahaha, ik heb op eigen initiatief van morgen ongeveer jouw methode toegepast.
De ondervloer ingesmeerd en de rails neergelegd en om de paar centimeter wat lijm tussen de biels uiteinden laten druppelen.
(Zo te zien heeft mijn LG telefoon een rare kromme lens)

Omdat de bijna opgedroogde lijm haast niet is te zien, heb ik er wat pijltjes bij bezet.

Ik denk dat ik morgen ga ballasten, met die witte strooisneeuw.
Maar of ik dat ook tussen de spoorstaven ga leggen weet ik nog niet.
Ben bang dat de stroomvoorziening in het gedrang komt.
Op een stukje testspoor was het in iedergeval geen succes.

grt Piet.

Michiel

Hoi Piet,

Elektrische stroomopname is HET probleempunt in schaal N. Het is moeilijk om zo meteen te zeggen waar het probleem ligt, maar ik zal een aantal aandachtspunten opsommen.

- pas aangebracht ballast met nog natte lijm geeft semi-kortsluiting. Laat de ballast goed drogen.
- droge lijmresten op de rails worden met een houten spatel of ander scherp houten voorwerp weggeschraapt. Natuurlijk het loopvlak, maar ook zoals je al aanhaalt, de binnenkant van de spoorkoppen waar flenzen tegen aanslepen.
- Indien de loc nóg niet goed rijdt, kan je nog verder gaan, en het loopvlak van de rail met wasbezine schoonmaken, of er met een railblokje over wrijven.
- Indien de loc nog niet goed rijd, kijk eens na of de loc wel goed rijdt op het railsegment met de voedingsklem. Indien ja, blijken de raillassen niet goed contact te geven. Dan kan je ofwel de raillassen weer wat samenknijpen, raillassen vast solderen of elk railsegment apart voeden.
- Indien de loc nog steeds slecht rijdt, dan moet de loc eens nagekeken worden. Wielen schoonmaken en nakijken of de sleepcontacten wel goed op elk wiel contact maakt. Dikwijls rijdt de loc nog maar op 2 wielcontacten.
- Indien de loc werkelijk een probleemgeval is kwa stroomopname, kan je bijvoobeeld de loc verzwaren met lood, of een wagonnnetje mee stroom laten oppikken. De verbinding maken tussen loc en wagon is gepruts.

In de lijst van mogelijk problemen, gooi ik mijn pijltje op de raillassen. Maar dat is dus eerder een gok dan een weet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Hoi Michiel, nee de raillassen zijn prima in orde, ik heb ze allemaal gecontroleerd.
Nadat ik de rails van het proefstuk onder de warme kraan van de 'sneeuw' ballast had ontdaan en laten drogen, liep alles weer als een zonnetje.
Dus ik denk dat het verhaal strooisneeuw hier voor de rails zijn einde vindt.
Ga morgen even een spuitbus sneeuw halen en kijken wat dat wordt.
En anders komen er bij mij sneeuw loze rails door een sneeuwlandschap.
Niet zo mooi maar och .......... de medewerkers van het baantje hebben de rails netjes schoongemaakt, moeten we dan maar denken.

grt Piet.