Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

rijprobleem

Gestart door tsjoektsjoek, 10 oktober 2013, 18:29:58 PM

tsjoektsjoek

Ik hoop dat ik het goede draadje heb ik zit namelijk al een tijdje met een vraag.
waarom blijven kleine locjes (V60) "hangen" op K wissels van Marklin, bij hoge snelheid levert het geen probleem op
maar bij een lagere snelheid komen ze niet over de wissel heen. zijn er meer forumlezers met dit probleem?
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

dani

check eens je sleper, of die genoeg kan inveren.  Misschien moet je hem een klein beetje 'verplooien'.  Normaal bij K wissels zou ik verwachten dat het vlot zou gaan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Geen idee hoe het bij een V60 zit, maar vroeger bij mijn M-rails werden locs soms wel eens opgedrukt door de puntcontacten. Zij duwden de sleper gewoon omhoog waardoor de wielen van de loc de rails niet meer raakten en dus geen stroom meer kregen.

Je zou eens naast die wissel moeten gaan liggen en nakijken of dat bij jouw model ook het geval is. De oplossing? Geen idee, ik ben overgeschakeld op C-rails en heb het probleem sindsdien niet meer gehad.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tsjoektsjoek

Bedankt Dani en Jurgen voor jullie advies, ik heb de slepers wat verplooid en wat mij tevens opviel was dat bij enkele wissels,
(hoe moet ik dat zeggen) van die ontsporingsstaafjes zitten, deze heb ik eerst wat verbogen waardoor de rijeigenschappen verbeterde
en daarna heb ik ze verwijderd. De rijeigenschappen zijn door deze maatregelen verbeterd en ik ben benieuwd hoe dit zich houd en Jurgen
de contactpunten liggen inderdaad hoog en bij K rail kun je deze niet naar beneden drukken zoals bij M rail.

Mvg.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Jurgen

Ik ben blij dat je een oplossing gevonden hebt. Als er dan toch 1 nadeel moet zijn aan die puntcontacten dan is het dit wel.
Bij K-rails zitten de puntcontacten volgens mij ook een stuk hoger dan bij de huidige C-rails. Alleen bij het Engelse wissel kan je dat probleem ook wel tegenkomen met C-rails. Nadeel is dat je bij C-rails dan weer geen flexibele rails hebt.
Ach ja, alles heeft zijn voor- en nadelen hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Jurgen op 11 oktober 2013, 12:38:56 PM
Bij K-rails zitten de puntcontacten volgens mij ook een stuk hoger dan bij de huidige C-rails.
Bij C-rail kunnen ze lager zijn, omdat daar de overstekende spoorstaaf vaak van plastic is. De wielen krijgen dan spanning via een strip op de bodem van de groef, waar de flens over rijdt.

tsjoektsjoek

zo is dat Jurgen, ik ging overschakelen van M rails naar K rails voor meer realisme maar kwamen er toch ook weer andere kwaaltjes om de hoek kijken
bij locs waar de assen verder uit elkaar staan zijn de problemen minder dan met locs met de assen dichter bij elkaar.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert