Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Treinen op afstand bedienen.

Gestart door ERVIN, 09 oktober 2013, 16:14:08 PM

ERVIN

Even de huidige situatie schetsen , ik bestuur mijn locs en wissels met koploper , buiten deze twee is er nog geen automatisatie.
Ik gebruik het Fleischmann Twin-Center en bijbehorende boosters.
Ik zit dus altijd aan mijn bureau en met de muis laat ik mijn locs sneller of trager rijden.

Is er eigenlijk een degelijk systeem waarmee ik mijn locs op afstand kan bedienen , zonder dat ik altijd aan mijn bureau hoef te zitten , een walk-around maar dan met infra-rood straling o.i.d.??

dani

je kan met een tablet werken en dan via bvb pc anywhere,  teamviewer of zo het scherm/muis van je pc overnemen.
Of met een centrale die netwerk heeft en iPhone/ Android app ondersteunt ...

Of gewoon een infrarood controller... er bestaat vrij veel.   Zijn denk ik zelfs al topics over geweest , of was dat nu bij de buren ?  (ik haal dat nogal eens door elkaar)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Snobby Crash

Ik heb een Zimo centrale en daarbij drie handheld besturingen, maar deze hebben telkens een
zespolige draad met langs beide zijden een zespolige telefoonstekker

Tevens heb ik één handheld ook van Zimo en die werkt op afstandsbediening en kan je vrij mee
rondlopen rondom je baan.

Echter ik heb deze nog niet uitgeprobeert omdat het gehele digitaa rijden helemaal nieuw voor me is.

De Zimo MX1 centrale die ik heb is al 10 jaar oud, maar was tot heden ongebruikt en werkt perfectloos !

Zal vanavond eens proberen die afstandsbediening aan de praat te krijgen !

Geert

Koen

Erwin,

Kan je de afstandsbediening van de Intellibox niet op het Twincenter gebruiken?
Dan moet je wel op verschillende plaatsen een RJ-contactdoos plaatsen maar dan ben je vrij mobiel.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Jurgen

Ik wist dat er een draadloze bediening bestond, maar kende de naam niet.
Terwijl ik dit bericht aan het typen was schoot de naam Bachmann te binnen en na een googletje kwam ik op het volgende uit:

http://www.amazon.com/Bachmann-Trains-Command-Wireless-Infrared/dp/B000W2BAGE

Het systeem heet Dynamis, maar ik weet niet of het compatibel is met een Intellibox, Twincenter of Koploper. Zo ver heb ik niet gezocht, maar ik denk dat ik wel al een duw in de goeie richting gegeven heb.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mnieuwlaet

De Z 21 van ROCO, fleism is ontworpen om je baan met smarthphone en tablet te bedienen!
Je kunt nog altijd de gewone rocobesturingen (muiskes) aansluiten ook.

OlivierV

Citaat van: mnieuwlaet op 09 oktober 2013, 22:26:24 PM
De Z 21 van ROCO, fleism is ontworpen om je baan met smarthphone en tablet te bedienen!
Je kunt nog altijd de gewone rocobesturingen (muiskes) aansluiten ook.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat Erwin zijn twin-centrale zou gaan wegdoen, eerder iets onbedraad erbij willen om icm het huidige systeem te kunnen bollen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: OlivierV op 09 oktober 2013, 23:38:00 PMIk denk niet dat het de bedoeling is dat Erwin zijn twin-centrale zou gaan wegdoen, eerder iets onbedraad erbij willen om icm het huidige systeem te kunnen bollen.

Dat denk ik ook, en daarom denk ik dat Dani's suggestie de beste is:
Een laptop of notepad of ... waarmee je draadloos het scherm en de besturing van je vaste PC overneemt.
Met de functie "hulp op afstand" van Windows lijkt me dat niet onoverkomelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Gerolf, een notepad of laptop zijn misschien wel mobiel maar lijken mij niet meteen de meest makkelijke dingen om zomaar mobiel je baan te besturen. Dan zou ik opteren voor een I-phone of tablet-computer. Als je die dingen hebt liggen en ze zijn compatibel met de huidige besturing is dat uiteraard de goedkoopste oplossing.

Als Erwin dat niet heeft zou ik dat Dynamis systeem van Bachmann toch ook eens uitpluizen. Ik denk dat eventuele kosten ongeveer gelijk zullen zijn met een tablet of I-phone.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

thor

Erwin, heb je bij Koploper geen profielen zoals bij Win Digipet, die het rijgedrag van je treinen bepalen en/of beïnvloeden?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

T03


Ik gebruik de Uhlenbrock Iris afstandsbediening.
Minpunt is geen scherm.
Pluspunten, heel tevreden over, tot 4 bedienningen mogelijk.

SpGr;)
Marc


"I have a train riding in my brain"

pahasoft

misschien dat er ooit een app komt voor android om loc te besturen in koploper. Denk daar wel alvast prive over na. Beloof dus niets en is ook nog lang niet zeker dat het er komt. Maar het speelt wel in mijn gedachte.

Mvg,
Paul

loebaske

Niet te lang denken Paul, want veel zullen het apreseren dat het gaat met Koploper, wij kijken er naar uit...

dani

Citaat van: pahasoft op 10 oktober 2013, 12:27:44 PM
misschien dat er ooit een app komt voor android om loc te besturen in koploper. Denk daar wel alvast prive over na.

In principe moet het niet zo heel moeilijk zijn...
Je moet enkel :
- een TCP-IP  UDP connectie opbouwen
- data berekenen en versturen
- de connectie sluiten

Ik heb er geen twijfel aan dat je dat in Koploper makkelijk kan inbouwen, maar ik heb een vermoeden dat het  "android gedeelte"  je meer kopbrekens gaat bezorgen, want het is natuurlijk een ander platform dus ook een andere SDK  (software development kit) die je moet onder de knie krijgen.     Wie weet waag ik er me ooit zelf es aan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

just4fun

Als ik presentaties op m'n werk moet geven, heb ik een draadloze muis en wandel ik ook rond door het lokaal.
Kan dat ook niet? Of zie ik dat te simpel.
Paul