Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Uitnodiging voor alle spoorweg-fanaten

Gestart door Willems, 07 oktober 2013, 17:47:03 PM

Willems

Uitnodiging voor alle spoorweg-fanaten

Op woensdag 9 en/of woensdag 16 oktober vanaf 14u nodigen wij u graag uit voor een gezellige praatnamiddag in café "De Oude Statie" , Buitenstraat 7, 9170 De Klinge.Belgie.
Werkte u vroeger bij de spoorwegen, was er bij u een station in de buurt, herinnert u zich leuke, minder leuke of ludieke gebeurtenissen of bent u gewoon gefascineerd door de spoorweg dan verwachten wij u op deze praatnamiddag(en). Indien u foto's of andere spulletjes in uw bezit heeft, breng ze mee. Wij zijn er benieuwd naar.
Hopelijk kunnen wij u verwelkomen. Iedereen is welkom.
Op woensdag 9 oktober is Wim Waleboer met zijn "modulaire spoorbaan in G" ook aanwezig. Dit is beslist de moeite waard om te zien.

namens:
Cindy Werrens
Eric de Keyzer
café "De Oude Statie

wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

loebaske


Metpetergaathetbeter

grensgeval zou men zoiets kunnen noemen maar in werkelijkheid is het dit ook!


http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Klinge

Groeten Peter ;)

TBCédric

Lekker dichtbij, spijtig dat ik op internaat zit.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Willems

Vroeger liep hier het spoor van Mechelen naar Terneuzen, enige attributen die her en der nog langs het oude, inmiddels verwoekerde of aangepaste ,traject stonden zijn bewaard gebleven en door de gemeente samen gebracht voor het oude station van De Klinge welke nu een cafe is met de naam "De Oude Statie", hiervoor ligt nog een stukje van het oude emplacement en is sinds juli 2013 voorzien van een oude stoomlok met goederen wagen en het cafe wordt veelal gebruikte voor allerlei aanverwante zaken die in die tijd speelden
Het is de bedoeling van de gemeente om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over deze lijn om zo, in het cafe en het emplacement ervoor, museum en info stand te voorzien van oude luister.
Dus mocht u nog enige informatie betreffende deze lijn hebben dan is de gemeente daar zeer in geintresseerd.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Jurgen

Het café "De oude statie" is niet het oude stationsgebouw! Dat is jaren geleden afgebroken. Het café is dus gewoon het oude café.  ;)

Aan de andere kant van de grens liggen naar het schijnt nog resten van bielzen en de afbakeningsstenen van de lijn Mechelen-Terneuzen. Ergens in het bos staat ook nog een bordje met wat info over de spoorlijn.

In Hulst staat ook nog een oude goederenloods die nu als restaurant dienst doet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.


bollen neus

Komt me vree bekent voor ...............

dieselfreak

Citaat van: bollen neus op 10 oktober 2013, 16:27:24 PM
Komt me vree bekent voor ...............

Tja, wij zijn dan ook buurtbewoners hè Eric, jij nog iets meer dan ik.
MC

Willems

#9
@Bollen neus en dieselfreak :Dan is het misschien wel verstandig even aan te gaan a.s woensdag 16 Oktober.

@ Jurgen: op deze link staat het Cafe toch echt afgebeeld als het oude station.
http://www.railtrash.net/images/De_Klinge-Terneuzen/index.html

Ik heb deze info pas opgedaan de 9 de oktober omdat ik met mijn G spoorbaan daar mocht staan en ben er heel veel over te weten gekomen en daar heb ik dan ook de link mee gelegd naar het oude station.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Geert

Citaat van: Willems op 12 oktober 2013, 09:36:33 AM

http://www.railtrash.net/images/De_Klinge-Terneuzen/index.html


Zeer mooie foto's.

Ik heb 10 jaar gewerkt in Terneuzen (DOW Chemicals). En vanuit Antwerpen dikwijks door Klinge en omgeving gereden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen


bollen neus

@ Willems, ik ben er de woensdag reeds geweest in het achterlokaal van de oude statie. Volgende woensdag weet ik nog niet zeker, vond het zeer leerrijk. Enkel spijtig dat er zoveel verloren gegaan is zoals altijd komt spijt steeds te laat.

dieselfreak

Beste Wim, als ik woensdag kan kom ik zeker eens langs. Ik ben er vast van overtuigd dat er nog veel foto's en ander materiaal over de spoorlijn Mechelen- Terneuzen in privè bezit is. Jammer genoeg komt dit zelden naar buiten omdat mensen denken dat ze daarmee ooit rijk zullen worden, keep on dreamin'! De spoorwegfoto's uit mijn verzameling zijn terug te vinden op de site van Waas Erfgoed:

http://www.waaserfgoed.be/virtuele-tentoonstellingen/thematentoonstellingen/52-de-wase-spoorwegen

Het gaat niet enkel om oude foto's en prentkaarten van de spoorlijn Mechelen- Terneuzen, maar ook over spoorlijn 59 Antwerpen- Gent en de verdwenen spoorlijn 56 Sint- Niklaas- Dendermonde via Waasmunster en Hamme.
MC

Jurgen

@ Wim: Geen probleem, ik dacht eerst ook dat dit het oude stationsgebouw was. Het lag namelijk langs de spoorlijn met de spoorlijn mee, zoals de meeste stations, en de naam van het café werkt ook nog eens verwarrend.
Tot iemand me een mailtje stuurde met meer info over de spoorlijn en erbij vermeldde dat het station jaren geleden werd afgebroken.
Ik begrijp je dus helemaal dat je verkeerdelijk dacht dat het café het oude stationsgebouw was.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.