Winkelpand(en) in H0

Gestart door Cord, 06 oktober 2013, 19:54:40 PM

Welk interieur op zolder?

Een interieur met kunstschilder en naaktmodel(len)?
Een interieur met kunstschilder en een braaf stilleven?
Een interieur van een zolder met dozen en oude rommel?
Het interieur van een student (m/v)?

Cord

Tussen de verschillende projectjes door is het altijd leuk om weer even met wat anders te beginnen.


Ooit heb ik me scheel gekocht aan bouwdozen van Parijse huizen van Jouef. Het restant ligt nu in een lade, vol met bruikbaar spul.


Onder het motto: gooi nooit iets weg wat je later nog kunt gebruiken, heb ik hier een bak met raamkozijnen en deuren.


In die Jouef bouwdozen zaten twee verschillend uitgevoerde gevels: een onbewerkte versie (links) waarvan het pleisterwerk gewoon glad was en een meer bewerkte versie (rechts) waarbij het pleisterwerk bij de onderste etages voorzien was van rijker sierwerk. Bovendien kun je die gevels op hoogte afbreken en kun je een stadshuis in Parijs maken of een minder hoog huis ergens in de Dordogne.


Er is echter één (voor mij) cruciaal minpunt aan deze bouwdozen en dat zijn de bijgeleverde raamkozijnen. Die bestaan uit doorzichtige plastic velletjes waar de witte kozijnen zijn opgedrukt. Rampzalig, want verlichting schijnt dwars door de spijlen van de kozijnen! Die ga ik dus niet gebruiken.


De keuzemogelijkheid werd ook vergroot door de bijgeleverde winkelpuien in verschillende soorten en uitvoeringen. Boven het origineel; onder een aangepaste versie. De ingang rechts is nog even open omdat de openstaande deur er nog niet in zit.
Erg mooi allemaal, maar een erg Frans huis op een Nederlandse baan dat gaat 'm niet worden.


Ik doe niet meer in Franse gevels, dus beplak ik de gevel met baksteenplaat van Wills. Dit baksteenplaat is erg dun omdat het eigenlijk bedoeld is om tunnels aan de binnenkant te bekleden, waardoor het dus buigzaam moet zijn. De openingen voor de raamkozijnen waren te klein en heb ik wat groter gemaakt, zodat mijn voorraad kozijnen er mooi inpast.


Nederlands ogende dakpannen met een typisch Nederlandse dakkapel, geeft al een Nederlands uiterlijk. Verder komt er een plat dak bovenop met grind.

Ik had nog ergens een rol aluminiumplakfolie liggen. Dat folie is bij de bouwmarkt te vinden bij de luchtafvoerbuizen en wordt gebruikt om ventilatiesystemen aan elkaar te plakken. Het is iets dikker dan het aluminiumfolie waar je je brood in verpakt en heeft aan één zijde een plakkant. Het is dus ook heel goed te gebruiken om huizen aan de binnenkant lichtdicht te maken. Er wel even aan denken dat je het met een ronde scalpel moet snijden; met een puntig mesje gaat het rafelen.


Ben eens even bezig geweest met wat lood langs de dakkapel. Dat is heel goed te doen. Met een stomp potlood kun je de folie -net als echt lood- tussen de pannen frutten.
Wordt natuurlijk nog geschilderd in de juiste lood-kleur.


De zijmuur staat nog even los tegen de voorgevel. Bovenop de schoorsteen komen natuurlijk nog van die schoorsteenpijpen.


Deze kant zit wel al vast. Aan de achterzijde komt een dakterras.


Ben er nog niet uit wat voor winkel het moet worden. De zolderverdieping wordt in elk geval aan de achterzijde met een glaspartij opengewerkt, zodat het interieur van een kunstschilder (of zoiets) goed zichtbaar wordt.
Nu ik de foto's zo eens bekijk, zie ik dat de bouwstijl er ook wel een beetje Belgisch uitziet.  :) Een paar luiken bij de ramen en het kan zó op een Belgische baan.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

marc goovaerts

Eigenlijk mag iemand die Jouef-mallen terug aan het werk zetten... vooral de winkelpui vind ik mooi.

Michael

Wim ziet er leuk uit, de Wills baksteen platen waar zijn deze te koop? Via google kan ik niets vinden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter


Cord

#4
Citaat van: Michael op 06 oktober 2013, 21:20:12 PM
Wim ziet er leuk uit, de Wills baksteen platen waar zijn deze te koop? Via google kan ik niets vinden.

Als je zoekt op: Wills SSMP212 of 231 dan ga je zeker wat vinden.


Je hebt dan 4 platen voor £ 3,-. Het mooie van deze platen vind ik dat ondanks dat ze behoorlijk dun zijn (en dat snijdt een stuk makkelijker) de voegen mooi diep zitten. En dat geldt eigenlijk voor alles wat ze maken. Ik laat regelmatig wat opsturen. Houd alleen wel de portokosten in de gaten.


Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

#5
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 oktober 2013, 21:33:47 PM
pb messing
groeten Peter ;)
Deze begrijp ik even niet...  :o


Gisteren een prima dag om nog even verder te gaan:


Het dak zit erop, met dakgrind 100. Had nog wel iets grover mogen zijn maar ik had geen zin om naar de Action te lopen voor schuurpapier korrel 80.


Met een royaal daglicht (hoe heet dat in België?) op het dak.


En natuurlijk een dakterras.


Grote ramen zodat je kunt zien wat er op die zolder allemaal gaat gebeuren. Ik denk dat een kunstschilder en een model daar wel eens een plek zou kunnen vinden.


Het ziet er nog allemaal wat rammelig uit, maar dat komt omdat alles nog losstaat en niet alles al is vastgelijmd.


De achtergevel moet ik nog maken en ik weet nog niet hoe dat eruit gaat zien; veranda's met waslijnen en wasgoed of gewoon ramen met plantenbakken in de vensterbank... en natuurlijk ook wasgoed, want in mijn periode waren er nog geen wasdrogers.
Enfin... het begint al ergens op te lijken.


Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

Ziet er leuk uit Cord, weer mooi gebouwd!
Als je daar een model zet, neem dan meteen even een naaktmodel hé  ;)

Cord

Naaktmodel?  :o Jij wist zeker niet dat Nederlanders hele keurige mensen zijn? Ik dacht eerder aan iets van een stilleven met een fruitschaal, een flesje wijn erbij en een fazant... iets Bourgondisch; iets stijlvols.  8) Anders krijg je van die beslagen ramen en dan zie je nog niet wat er op die zolder gebeurt. Toch?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

Mijn halve familie is Nederlands dus ik ken er toch wel iets van  ;) ;D

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken..  ;)

Cord

Mwa... In dat geval zat ik meer te denken aan een orgie... maar dan wèl met beslagen ruiten.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Kautenbach


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Cord

Misschien is een gezellige poll wel een uitkomst.  8) Kan ik gelijk eens zien wat voor volk er op dit forum zit.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

en dan zijn er van dat draadje van spoormodellen klagen  ;D ;D ;D ;D ;D dit is schijnbaar nog leuker, dit is een adresje in Belgie waar je die kunt krijgen, ook op beurzen Pb Messing Modelbouw, Ranst(trouwens forumlid!)

Groeten Peter ;)

SuSke

Citaat van: Cord op 07 oktober 2013, 15:54:45 PM

Met een royaal daglicht (hoe heet dat in België?) op het dak.

gewoon een "daklicht" want het zit in het dak om daglicht in de kamerte hebben  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.