Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

NS Treinstel DE1 van Artitec

Gestart door Catje, 06 oktober 2013, 12:47:10 PM

Catje

Zijn  er op dit forum mede hobbyisten die bekend zijn met Locomotieven of treinstellen van het merk Artitec?
Zelf ben ik aan het denken om  dit treinstel aan te schaffen.
(artikelnummer 21.139 - DE 1 nr. 40 rood, ~AC, ESU LokPilot V4.0 )

Echter tot op heden bezit ik enkel rijdend materiaal van Marklin, het zou dus mijn eerste niet marklin model zijn.
Hoe is de afwerking van dit model, hoe zijn de rijeigenschappen van artictec?
graag uw reacties. 8)

Groeten,
Willy

PietB

Ja ik heb geen bijster beste ervaringen met dit model.
Hel loopt niet goed door R1 bogen heeft een helel aan Märklin wissels en kan niet klimmen op een helling van meer dan 2%.
Kortom jammer van het geld.
De zelfde klachten zijn trouwens ook van toepassing op de DE2 van dit merk.

grt Piet.

Sicco

Artitec maakt ook modellen die niet per definitie geschikt zijn voor de 'extremen', dus de krapste bogen en wissels en de steilste hellingen, als dat soort concessies nodig zouden zijn voor hoe het eruit ziet en hoe iets op schaal is.
Rij-eigenschappen voor zover ik kan beoordelen prima. Uiterlijk ook fraai, al heeft Artitec nog wel eens last van het 'China-syndroom', dus er moet altijd op gelet worden of jouw exemplaar compleet en correct is. Daar is in Nederland al lange tijd aardig wat discussie over. Velen hebben een beetje een haat-liefde verhouding met het merk: vaak erg mooi spul, maar ook te vaak een fout in de eindcontrole. Zoals bij wel meer merken de laatste tijd trouwens.
Mocht je deze 40 willen inzetten in een baan naar Belgisch voorbeeld, dit is een rijtuig dat niet in België werd ingezet!

groeten Sicco

PietB

Citaat van: Sicco op 06 oktober 2013, 13:38:58 PM
Artitec maakt ook modellen die niet per definitie geschikt zijn voor de 'extremen', dus de krapste bogen en wissels en de steilste hellingen, als dat soort concessies nodig zouden zijn voor hoe het eruit ziet en hoe iets op schaal is.
dat van die krappe bogen kan ik begrijpem het zijn ook draken van dingen, maar om nou een wissel of een helling van 3,5 % als extreem te bestempelen gaat mij te ver.
Citaat van: Sicco op 06 oktober 2013, 13:38:58 PM
Rij-eigenschappen voor zover ik kan beoordelen prima. Uiterlijk ook fraai, al heeft Artitec nog wel eens last van het 'China-syndroom', dus er moet altijd op gelet worden of jouw exemplaar compleet en correct is.
Ja maar dat hoort de eindcontrole van Artitec dus te doen, de modellen zijn veel te duur om dat zo slecht uit te voeren.
Citaat van: Sicco op 06 oktober 2013, 13:38:58 PM
Daar is in Nederland al lange tijd aardig wat discussie over. Velen hebben een beetje een haat-liefde verhouding met het merk: vaak erg mooi spul, maar ook te vaak een fout in de eindcontrole. Zoals bij wel meer merken de laatste tijd trouwens.
Maar dat is een dooddoener, omdat anderen het niet of slecht doen, moet Artitec er ook maar met de pet naar gooien?
Ik heb hier 3 modellen staan
2 maal 21.211.03 á 359,00 = 718,00
1 maal 21.125 á 279,00
Is 997,00 euro totaal.
Ge reclameerd bij Artitec en je krijgt een niets zeggend antwoord.
via de leverancier terug gestuurd, voor onderzoek.
Antwoord: Modellen voldoen aan de specificaties!

Op mijn verlanglijstje stonden ook nog twee DDM stammen en een paar Plan E rijtuigen.

Maar ik an mijn geld beter aan een goed doel schenken, wat bij Artitec krijg je er geen waar voor je geld.

Ik zet ze maar in een vitrine, want rijden is geen onverdeeld genoegen.

grt Piet.

Sicco

#4
Citaat van: bossie op 06 oktober 2013, 14:07:00 PM
Citaat van: Sicco op 06 oktober 2013, 13:38:58 PM
Artitec maakt ook modellen die niet per definitie geschikt zijn voor de 'extremen', dus de krapste bogen en wissels en de steilste hellingen, als dat soort concessies nodig zouden zijn voor hoe het eruit ziet en hoe iets op schaal is.
dat van die krappe bogen kan ik begrijpem het zijn ook draken van dingen, maar om nou een wissel of een helling van 3,5 % als extreem te bestempelen gaat mij te ver.
Sommige Märklin wissels zijn wel erg krap. En het echt is 2% en hoger ook pijnlijk steil voor treinen  :D

Citaat van: bossie op 06 oktober 2013, 14:07:00 PM
Citaat van: Sicco op 06 oktober 2013, 13:38:58 PM
Rij-eigenschappen voor zover ik kan beoordelen prima. Uiterlijk ook fraai, al heeft Artitec nog wel eens last van het 'China-syndroom', dus er moet altijd op gelet worden of jouw exemplaar compleet en correct is.
Ja maar dat hoort de eindcontrole van Artitec dus te doen, de modellen zijn veel te duur om dat zo slecht uit te voeren.
Ja eens natuurlijk, maar ik geef alleen maar aan hoe het is

Citaat van: bossie op 06 oktober 2013, 14:07:00 PM
Citaat van: Sicco op 06 oktober 2013, 13:38:58 PM
Daar is in Nederland al lange tijd aardig wat discussie over. Velen hebben een beetje een haat-liefde verhouding met het merk: vaak erg mooi spul, maar ook te vaak een fout in de eindcontrole. Zoals bij wel meer merken de laatste tijd trouwens.
Maar dat is een dooddoener, omdat anderen het niet of slecht doen, moet Artitec er ook maar met de pet naar gooien?
Volgens mij geef ik alleen aan waar de discussie over gaat  :)

Zelf heb ik (voor in m'n vitrine) vier plan E rijtuigen (erg mooi behalve dat de daken (op eigen kosten) vervangen dienden te worden en een gele DE2 (ook al mooi op het ongeschilderde interieur na, maar aanvankelijk wel uitgeleverd met een opzichtige schilderfout (die Artitec gratis voor me aangepast heeft). Dus nee, ook van mijn kant niet onverdeeld enthousiasme voor dit merk. Aan de andere kant ligt mijn geplande Belgische project al jaren stil omdat LS Models maar niks wil leveren van wat er aangekondigd en beloofd is aan belangrijke modellen voor mijn thema, heb ik de laatste drie bestelde Märklin modellen niet kunnen afnemen vanwege domme fouten en is voor de Nederlandse markt zo ongeveer elk bestaand merk op dit moment betrokken in ene terughaalactie vanwege fouten die voorkomen hadden kunnen worden door naar een willekeurige foto te kijken, dus ja, zo zijn er wel meer  :)

Catje

reactie op Bossie en Sicco:
Bedankt heren met de ervaring van  uw beide over dit merk.
Had heel graag voor dit treinstel gegaan, maar als ik de ervaringen lees, en de kwaliteit die er aan het prijskaartje hangt dan is het misschien  toch beter om niet voor dit treinstel te kiezen.
Bossie, als er iets mis is met een treinstel, dan kan ik er nog inkomen dat het een maandagochtend product is.
Maar zoals bij u waar u over 3 modellen niet  tevreden bent, dat noem ik dan al "geen goed" product meer.

Heren bedankt,
Willy

PietB

Citaat van: Sicco op 06 oktober 2013, 14:39:52 PM
Sommige Märklin wissels zijn wel erg krap. En het echt is 2% en hoger ook pijnlijk steil voor treinen  :D
Ja dat van die wissels weet ik maar ik heb Piko, lima, roco, fleischmann enz op mijn baan lopen en dat gaat wel allemaal prima.
En die kosten een fractie van de Artitec producten.

Artitec zelf zegt dat ze in hun atelier met gemak een helling van 3,5% hebben gehaald.
Dat zou zo maar kunnen maar wie heeft er de ruimte op een hoogte verschil van 15-20 cm te halen met een hellingbaan van 3,5%, niemand toch? (Ja Erwin, die wel denk ik.)
Dus dan kies je voor een spiraal, en in een spiraal slipt er altijd één wiel, dus heb je nog maar 50% adhesie.
En dan wordt het akelig stil bij Artitec, als je ze dat meedeelt.

Citaat van: Catje op 06 oktober 2013, 16:52:55 PM
dan kan ik er nog inkomen dat het een maandagochtend product is.
Maar zoals bij u waar u over 3 modellen niet  tevreden bent, dat noem ik dan al "geen goed" product meer.
Daarom heb ik ze bewust met tussenpozen van 2 maanden bij drie verschillende leveranciers gekocht, want ook ik had gehoord dat sommige series kleine en grotere mankementen vertonen.

grt Piet.

Kees-Jan

Ik heb er ook een aantal gehad en heb er nooit narigheid ondervonden. Waarschijnlijk hebben mijn modellen meer probleemloze meters afgelegd dan die van menig andere op hun modelbaan. Ze zijn bij mij weggegaan omdat ik geen H0 meer rij. Op 1 negatieve ervaring een besluit nemen lijkt me wat overtrokken.

Klaas Zondervan

Ik heb 2 treinstellen DE2 van Artitec, en die rijden eigenlijk probleemloos. Het enige probleem wat ik heb ondervonden is dat de draaistellen nauwelijks rolspeling hebben, waardoor er makkelijk een wielflens over de spoorstaaf stapt als het spoor een beetje onregelmatig ligt. Overigens heb ik dat probleem alleen op de clubbaan, op mijn eigen spoorbaan heb ik het spoor pijnlijk nauwkeurig gelegd, en daar gaat het altijd goed.
Ik vind wel dat de treinstellen heel onhandig in elkaar zitten. Om daar een beeld van te krijgen zou je eens dit document op hun eigen website moeten bekijken. Daar wordt beschreven hoe je het ding open krijgt. ik vind de constructie echt ongelooflijk knullig.