Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

"Kleinbahn" (& Klein Modellbahn)

Gestart door Herwig, 04 oktober 2013, 21:55:18 PM

Herwig

Aan Steef (Stedahult),

Skandinavische Kleinbahnfoto's met tekst (zie hierboven):

'k Heb er even de Nederlandse computer-vertaling op los gelaten:  resultaat is eerder   komisch   dan nuttig.
"Intieme locomotieven"   &  "federale ministeries"     zijn dan nog voorbeelden van de minst idiote vertalingen...... .

Maar de foto's zelf van rustiek Kleinbahn-materieel, blijven uiteraard erg plezierig, waarvoor dank.

Stedahult

Haha! Die vertalings programma's zijn erg lachwekkend.
Al is het lezen niet zo erg moeilijk. Ik vond het vooral leuk om
al die verschillende extra's te zien. Dat maakte het een mooi linkje.
Mvh. Steef

Herwig

@ Marc Goovaerts,

Je restauratie van een antieke Kleinbahn  H0-stomer D52:  indien interessante info & foto's:  graag in deze rubriek, misschien...?

(zie  "Algemeen"  ...)

marc goovaerts

Hallo Herwig,

Dit is 'em.



'In den tijd' was die omschildering verzorgd door Hünerbein.
Ik heb er al heel wat uurtjes en gevloek aan besteed.
Losgekoppeld spint het motortje als een poes. De aandrijvingstandwielen lopen vlot. De wielassen ook, sinds ik de as met de aandrijving gesmeerd heb.

Maar toch draaien de wielen maar één achtste van hun toer voor de boel blokkeert.
Het enige probleem dat ik nog zou zien, zijn de aandrijfstangen, die een volle toer tegenhouden. Nochtans zijn ze niet verbogen of zo.

Herwig

#49
@ Marc Goovaerts,
'n NMBS-Kleinbahn-stomer, toch wel iets aparts.   
(niet-originele Flschmn-koppeling achteraan de tender..)
Blokkerende aandrijving: werkt het stangenstelsel symmetrisch bakboord/stuurboord ?
( afstelling links/rechts heeft een bijzondere naam, kan er even niet opkomen....Is niet calibratie, maar....? )

En dat een Kleinbahn de   "verkeerde"   kant oprijdt, dat wist je al uiteraard.

raf

kwartering heet het geloof ik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

" kwartering "   links/rechts bij een stomer, dat is 't...

Huugooke

wielen zijn een kwartslag gedraaid tegenover elkaar. Als er daar iets niet klopt heb je gegarandeerd problemen.

marc goovaerts

De wielen staan inderdaad een kwartslag gedraaid tegenover elkaar. Buiten het aanpassen met een Fleischmann-koppeling (wat mijn vader zaliger systhematisch deed met zijn modellen) kan ik me echter niet inbeelden dat hij iets veranderd zou hebben aan de loc. Zeker het stangenstelsel zou hij niet aangedurfd hebben. Daarbij heeft die loc nauwelijks of niet gereden. Tja, zonder straf medium kan ik het hem niet meer vragen...

Huugooke

als de motor is losgemaakt van de wielen (die zit toch in de loc?) kan je de loc voortduwen over het spoor zonder enige weerstand?

marc goovaerts

Nee, ik heb de motor losgekoppeld van de wielen. De aandrijftandwielen losgekoppeld. De achterste bevestiging van de stangen losgemaakt. As draait zonder problemen. Voorlaatste (aandrijvingswiel) losgeschroefd. Wrong wat tegen, dus gesmeerd, wat dat euvel oploste.
Maar nog steeds, wanneer alle stangen terug vast zitten (maar zonder verbinding met de motor), willen de wielen maar een achtste tot een kwart slag draaien wanneer je ze op een rail of handmatig draait. In beide richtingen. In één richting merk ik al dat vooraan de stang in de 'schuif' niet verder kan. Alsof de aandrijfstangen te kort of te lang zijn. Ze zijn nochtans dus niet verbogen.
Morgen misschien wat detailfoto's maken ?

raf

monteer eens eerst de drijfstangen alleen aan rechter kant en kijk dan hoe de loc loopt

dan alleen aan de linker kant monteren en weer kijken hoe de loc loopt
als hij op deze manier perfect loopt dan is het zuiver de fout in de kwartering

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Die loc lijkt wel heel hard op een Liliput type 26/BR50/52 ... Daar zit de motor toch in de tender en zou de motor op zich geen last mogen ondervinden van de loc zelf ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Ja Olivier,
als de kwartering niet klopt krijgt hij hem toch niet vooruit,om 't even waar de motor zit.
Zelfs cardanaandrijving helpt hier niet.
Kwartering moet 100% juist zijn,een kleine afwijking is al genoeg om problemen te hebben!

;)

Kees-Jan

Zeer simpel te controleren.

Haal alle assen uit de lok en hopelijk heb je de wielen niet vd assen gehad (anders is het iets meer werk).

Leg nu 1 voor 1 alle assen weer in het frame en let dan op dat de astappen aan iedere kant in 1 lijn zitten. Zorg ook dat de tappen in lijn blijven na het monteren vd tandwielen (als die er zijn).

Drijfstangen monteren en hoppa.

Stel dat je de wielen vd assen hebt gehad dan zul je iedere as moeten kwarteren.

Vanavond kan ik een tekeningetje maken van een simpel kwarteer tool.

Je hebt nodig: 4x een plat hoekijzer 40x40mm en wat m3 bouten en moeren.

Daarvan maak je een pakketje waar de as in kan liggen en je de wielen tov elkaar kunt draaien.

Later de tekening.