"Kleinbahn" (& Klein Modellbahn)

Gestart door Herwig, 04 oktober 2013, 21:55:18 PM

Herwig

Heeft er iemand   recent    Kleinbahn-locs  besteld/aangekocht, rechtstreeks bij een Kleinbahn-winkel in Oostenrijk?
En is dit goed verlopen?  En hoe is de huidige kwaliteit?
Omdat 'k ooit gestart ben met Kleinbahn (Anno 1959, dus rode transfo 110Volt|16Volt...) ben 'k nog steeds nieuwsgierig naar dit aparte merk.
Ze voeren, volgens hun webstek, nog steeds de modellen  "van weleer", maar presenteren tevens enkele nieuwe types.
Bijna alle locs (behalve die oude stomertjes) kunnen blijkbaar zelfs digitaal (Uhlenbrock) worden besteld.
Dank voor eventuele info,
Herwig.



Herwig

#1
...Kleinbahn...

Niks?

Herwig.

Herwig

#2
...Kleinbahn...

Ook géén enkele Oostenrijk-vakantieganger, die ginds Kleinbahn-dingen heeft aangekocht en meegebracht?

Trouwens, zijn er dan misschien liefhebbers die    "van vroeger"    Kleinbahn -spulletjes koesteren?
Kleinbahn, wie het kleine niet eert, is het grotere niet weerd....?  De locs waren   "toen"   toch steviger spul dan bijvoorbeeld de toenmalige Jouefs of Lima's.  En slechts pakweg 1/3de van de jaren-zestig Fleischmann-prijzen.

Groeten,    Herwig..

Klaas Zondervan

Bedoel je Kleinbahn of Klein Modellbahn?
Eerst was er Kleinbahn, een onderneming van twee broers met de achternaam Klein. Maar ze kregen onenigheid en zijn uit elkaar gegaan. De ene broer is verder gegaan onder de naam Kleinbahn, de andere is begonnen onder de naam Klein Modellbahn. Beide fabrieken staan in Wenen, pal naast elkaar in dezelfde straat.

Ik heb ooit een ketelwagentje gekocht van Klein Modellbahn, niet in Oostenrijk maar in Edingen, bij een winkel die volgens mij kortgeleden gestopt is.


Klaas Zondervan

Ik zie net op hun website dat Klein Modellbahn al in 2008 met de productie is gestopt. Ze doen nu alleen nog reparaties.
Kleinbahn is nog steeds in bedrijf.

Herwig

#6
...Kleinbahn...

Met verontschuldiging, maar met   "Kleinbahn"    bedoel 'k absoluut   "Kleinbahn", de originele firma.

De ondertussen verdronken afsplitsing    "Klein Modellbahn - K.M.B."    bestond écht nog niet in 1959, wanneer 'k voor de eerste maal met  "Kleinbahn"-treintjes kon spelen op onze Antwerpse mansardekamer... .(Winkel was toen die in AU-Salzburg)
'k Heb dus nog steeds in 't zolderarchief rekeningen en catalogi van  "Kleinbahn"  sedert 1959.  'k Herinner me een laatste bezoek aan één van de   "Kleinbahn"-winkels, nl. die in AU-Klagenfurt, pakweg in 1970, of zoiets... .

Dus, alle geïnteresseerden in   "Kleinbahn" ,  zeer graag reactie, bitte... .

Met avondgroeten, Herwig.

Herwig

"Kleinbahn",
Omdat het wellicht ondertussen iets logischer is, heb 'k het woordje   "hedendaags"    weggegomd en heb gewoonweg overgehouden  "Kleinbahn", als titel... .
Herwig.

Herwig

#8
Kleinbahn en afvallig broertje Klein Modellbahn:

Hét zamac-probleem bij NMBS-diesel reeks 60 van Klein Modellbahn :
Ter info:  deze (wel fraaie) loc met het uit elkaar barstende zamac-chassis, werd geproduceerd door Klein Modellbahn (K.M.B.) en dus NIET door Kleinbahn.
Ook de Eanos-bakwagen van K.M.B. had de zamac-miserie.

Kleinbahn heeft/had door de band genomen alleen OBB/BBO en enkele Duitse locs (uitzonderingen uitgezonderd...)

[P.B. (Paul Bellon, Modélisme) had/heeft het vervangchassis voor de reeks 60-loc.    M.S.M. besprak ooit de ombouw, met foto's.]

Groeten,     Herwig.


nmbssncb

Citaat van: Herwig op 09 oktober 2013, 19:31:20 PM
Hét zamac-probleem bij NMBS-diesel reeks 60 van Klein Modellbahn :
Ter info:  deze (wel fraaie) loc met het uit elkaar barstende zamac-chassis, werd geproduceerd door Klein Modellbahn (K.M.B.) en dus NIET door Kleinbahn.

[P.B. (Paul Bellon, Modélisme) had/heeft het vervangchassis voor de reeks 60-loc.    M.S.M. besprak ooit de ombouw, met foto's.]

Groeten,     Herwig.

Klopt. Ik heb de 60 van KMB in de 3-rail uitvoering van Hünerbein - Aachen. Een miskoop bleek achteraf. Het chassis is in 4 stukken uiteengevallen.
Paul Bellon, Modélisme verkoopt inderdaad een vervangchassis (ik dacht voor 60,-- Euro).
Ik heb de kap te koop aangeboden...


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

60€ voor een vervangchassis,de aankoop van de loc erbij,en je zit al aan een behoorlijk bedrag.
Leg daar nog iets bij,en je hebt een 60 Vbiervliet,waar je niet moet aan opereren
voordelen,correcter gedetailleerd,
betere rijeigenschappen,service bij de deur,
nadeel,niet zo vlot meer verkrijgbaar.

;)

dieselfreak

Zo denk ik er ook over, waarom nog een verouderde locomotief kopen als je voor een beetje meer geld een prachtig en eigentijds model hebt?
MC

guy holbrecht

We wijken hier wel af van de originele vraag van Herwig.
Doch enkele 60ers van KMB wegens gebarsten chassis naar de schroothoop verwijzen. Daar heb ik wel x maal 60 euro voor over om ze weer rijvaardig te maken.

groeten,
Guy

Herwig

#13
Barstende 60-igers:   (de K.M.B.-loc, niet die jongelui  onder ons met 60 jaar als leeftijd...):

@ Guy H.,

De kasten van die K.M.B-diesel waren  (zeker voor de toenmalige productieperiode...) niet écht lelijk te noemen. (reeds fraaier dan bijvoorbeeld een Roco 59 of een Märklin-204 ?)

En de aankoopprijs, toen, die zijn we toch reeds compleet vergeten? Dus is pakweg 60 Euro voor een messing P.B.-chassis een niet zo afschuwelijke (extra) uitgave, misschien.

Guy, hebt gij ooit 's niet uw eigen kunststof nieuw chassis in elkaar gelijmd voor uw type 60-locs? Foto's?

Groeten,   Herwig.

(eigenlijk hoort dit verhaaltje van de B-diesel-loc in een ander forum-draadje:  nl.  "Belgisch"..., maar ja...Kleinbahn & Klein Modellbahn
zijn/waren Oostenrijks, laten we maar vergoelijken;   'k Zal een bescheiden verwijzing plaatsen...)


guy holbrecht

Herwig,

Dat chassis in plastikard heeft me veel tijd gekost en heeft niets opgebracht, buiten enkele mislukkingen. Toen PB het messingchassis uitbracht, heb ik dan ook niet geaarzeld. Met de oorspronkelijke prijs van KMB voor een reeks 60 (3195 Bef, dus nu €80) en de prijs van het messingchassis (€60) erbij zit ik nog beduidend onder de prijs van een nieuwe 60er van VB, al moet ik wel toegeven dat deze laatste toch wel mooier en nauwkeuriger zijn afgewerkt. Toch ben ik meer dan tevreden dat mijn drie oude 60ers nu terug hun normale dienst kunnen uitvoeren. Indien dat chassis er niet was geweest, waren deze 60ers al lang naar de schroothoop verwezen en was het verlies totaal geweest.

Groeten,
Guy