Auteur Topic:  (gelezen 979 keer)

n/a

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Gepost op: 28 februari 2006, 19:11:06 pm »
Zoals gezegd, nog weinig tuinspoor, al zijn er wel wat voorbereidingen getroffen. Mijn tuin was 6 maanden geleden nog een grasveld, waar elke week een grasmonster over heen raasde. Ik heb wat moeite moeten doen bij de gemeente Renkum (NL). Mijn buurvrouw heeft een tuin van 10 x 6 m. Maar aangezien de overige bewoners van de seniorenwoningen weinig kans zien hun tuin te onderhouden, heeft de gemeente bepaald dat de tuintjes niet meer zo groot mogen worden. De meeste mensen zijn ouder dan 70 zijn en sommigen hebben helemaal geen tuin. Dan bof ik nog met een tuin van 10 x 3 m. Op zich ruim voldoende.

Mijn tuintje heeft een helling van +/- 3%. Er moet dus nog wat grond
verzet worden. Voorlopig ziet het er nog als een bouwput uit. De
zonneboiler, financiele hulp, blijft op deze plaats. Er achter klimt
het spoor naar het station in de slaapkamer.

http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Tuinspoor/Tuin25022006.jpg

De contouren zijn al een beetje zichtbaar. Zodra het lente wordt
worden de werkzaamheden hervat. Inspiratiebron is de Albulabahn in
Graub?nden (CH). Er wordt in de tuin +/- 70 cm geklommen. Spiralen en
keertunnels.

Ook een mooie inspiratiebron, zeker voor de stoomliefhebbers, zijn de
'Waldbahnen' in Maramures, Roemenie. Hier worden boomstammen uit de
Karpaten naar de zagerij in het dal vervoerd. Het SWR-programma
'Eisenbahn-Romantik laat elke week interessante films zien. Ook over
modelbouw.

http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/archiv/288/index.html

In de winter is het niet altijd mogelijk in de tuin te werken, dan
hoop ik binnen ervaring op te doen. Bovendien zal het station
vooralsnog in huis gebouwd worden. Ik ken de buurt nog niet zo goed,
al lijkt de kans op vandalisme erg klein.

http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Tuinspoor/Ballast.jpg

Het ballastbed, hier bij ??n van de bruggen wordt binnen op een
ondergrond van triplex gemaakt en met houtlijm bestreken. Daarna de
stukken spoor er op en vervolgens de steenslag, beschreven in mijn
aankondiging. Buiten is dit een totaal ander verhaal. Er komt eerst
een sleuf, afgesloten met landbouwplastic tegen onkruid. met
afwatering en grind. Daarop ballast en het spoor in ballast. Hopelijk
blijft dit stabiel.

http://www.gartenbahn-team.de/tipps/unterbau/unterbau.html

Het voorbeeld van deze brug was 20 jaar geleden te vinden bij het
RhB-station Klosters. Omstreeks 1990 vervangen i.v.m. bouw van de
Vereinatunnel.

http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Tuinspoor/Brug1.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Tuinspoor/Brugtun.jpg

En deze brug lijkt een beetje op een brug in Val Pila op het trajekt
Alp Gr?m-Cavaglia (Berninabahn).

http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Tuinspoor/Brugoost.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Tuinspoor/Onderbrug.jpg

De foto's zijn van 'budget' kwaliteit, afkomstig van een Nokia 3650 GSM.
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen.

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.183
  • Voornaam: Johan
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2006, 22:20:17 pm »
Ben je al eens op www.mylargescale.com gaan kijken? Daar vind je hopen fotos en info hoe sporen buiten te laten lopen.

Die brug is indrukwekkend. Is dat een model voor binnen of buiten? En is dat eigen fabrikaat rollend materieel op de brug?

Expert in non-working solutions.

n/a

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2006, 12:48:12 pm »
Hallo stationschef,

We zijn een beetje links aan het uitwisselen. Leuk deze reakties. Heb weinig tijd. Ik reageer in de bibliotheek omdat ik geen eigen internetaansluiting heb.

Suc6

Ed