wie kan me helpen met een goed sporenplan

Gestart door n/a, 28 februari 2006, 13:07:37 PM

n/a

hallo allemaal, ik ben net nieuw op deze site, ik heb al veel dingen gelezen en gezien, maar ik heb nog steeds geen idee wat ik aan moet met mijn eigen baan.

ik ben al bezig met treinen vanaf mijn 9de jaar. ik ben begonnen met fleischmann,
maar heb dit 3 jaar geleden allemaal verkocht , en ben doorgestart met marklin digitaal.

ik heb nu een baan gemaakt van 3 x 12 meter. ik heb al zoveel planningen gemaakt en op gebouwd, en ook weer afgebroken. het wil maar niet lukken om een mooi geheel te maken.
vooral omdat het zo ontzettend groot is, weet ik niet waar ik moet beginnen.

ik ben al heel lang trein fanaat, maar een echte mooie baan heb ik nog nooit gebouwd, dus ik spring nu meteen in het diepe. HELP!!!

WIE KAN ME HELPEN MET EEN GOED TEKENPROGRAMMA, OF WIE HEEFT ER TIJD EN ZIN OM IETS TE BEDENKEN VOOR ME. ALLE SUGGESTIES ZIJN WELKOM.
HET IS DE BEDOELING OM OOSTENRIJKS EN ZWITSERS TE GAAN RIJDEN............

Havoc

#1
3x12, daar moet iets mee te doen zijn.

Tekenmateriaal: wat is er mis met potlood en papier? Tegenwoordig wil men alles op pc doen, maar de eerste schetsen gaan veel vlotter met de oude methode. Daarna ter controle en bevestiging is de informtica ideaal.

Oostenrijks en Zwitsers? Ik vrees dat je hier tegenwind gaat krijgen van de patriotten. (joke, joke...).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

#2
Begin eens met wat je wil.

Maak in een berg baan een lange strecke (10 Meter bv) die door tunnels en langs ravijnen gaat maar wel redelijk recht blijft.
Z.g.n Parade baan
Stop het terug lopende spoor achter de berg.

Maak in de voorgrond een station.
Maar zorg dat dat wat lager ligt dan je parade baan.
Eventueel nog een afbuigend baanje in het station.

En dan stop
Leg niet alles vol met rails,dat lijkt nergens naar.

Zorg dat op onzichtbaar plaatsen treinen elkaar kunnen inhalen of passeren.
Dat geeft op het zichtbare deel een verrassende trein loop

Kijk ook eens bij draadje onze banen.

Wim

dieseltje

#3
Als ik een beetje uit m'n eigen (beperkte) ervaring mag spreken:
denk er eerst eens over na welk thema je wil weergeven...  Wat spreekt je het meest aan; een groot station ?  Een rangeerterrein ? een havengebied / een berglandschap ....
Ik denk dat op die manier het ene, het andere al gaat uitsluiten, of tenminste de zones binnen je ontwerp kan opdelen.
Welke periode wil je ? Stomers / Diesels / Electrische tractie, of gewoon speelplezier en alles door mekaar ?
En dan : gaan kijken op websites, maar vooral op opendeurdagen van clubs, modelbouw-expo's etc...  Geef je ogen de kost, en kijk op welke manier bepaalde dingen opgevat zijn, en hoe je dit eventueel kan verwerken in je baan.  Je krijgt er ook een goed idee van welke oppervlakte sommige dingen in beslag nemen .... (als je tenminste niet een volgepropte baan wil)  Dit in combinatie met de MSM reeks over de opbouw van een baan (bv. de artikels die recent verschenen zijn, of vroeger deze van Jacques le Plat, moeten je toch al een stevige basis geven, om misschien pas daarna aan het ...  tekenen te beginnen...

Gerolf

#4
Goed gezegd, dieseltje!

De waslijst aan wensen kan zeer lang zijn, en ik zou er nog onderwerpen aan willen toevoegen:
- herkenbaarheid: op zo'n ruimte kan je bestaande situaties nabouwen (stationscomplex, industrie, een bepaalde brug, ...)
- spel-element: automatisering of rangeerterrein (of beide)

Daartegenover:
- budget: wat kan bruintje verdragen?
- kennis: wat kan je zelf bouwen, wat moet je kopen,
- tijd: hoeveel tijd kan je of wil je spenderen, welke termijn geef je jezelf om het geheel opgebouwd te krijgen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#5
Stond er in op de beurs in Genk geen zwitsers spoor? Ik ga eens in mijn foto's van daar kijken en stuur ze door.

Edit: kennelijk geen fotos van genomen, sorry.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

#6
Ik was even aan het kijken in mijn collectie. Blijkt dat ik ook geen foto's van Genk heb.
Ik heb er wel van Mechelen 2004 en uit Dortmund 2004 en 2005, maar niets Zwitsers. [:(]
Toch vreemd, want ik heb al enkele prachtige Zwitserse banen gezien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.