Algemene regel voor de railspanning op een digitale baan

Gestart door Snobby Crash, 01 oktober 2013, 12:33:03 PM

Rangeerduivel

Ik ben geen Antwerpenaar,maar dat gezegde bestaat overal,
het dateerd van vroeger toen de vloer in de huizen nog gekuist werd met zand,dat diende als schuurmiddel.
Het werd door de vrouw des huizes uitgestrooid,vooral in café's een tijdje voor ze ging kuisen,en de voeten van het bezoek deden het werk.
Er kwamen mannen rond om dit zand te vekopen,en van hen kwam het gezegde "moet er geen zand zijn?"
Als het iemand was uit het Antwerpse maakte hij er "zaaand" van uiteraard.

Grtn
Rudy  ;)

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 oktober 2013, 12:46:01 PM
Citaat van: janieburton op 30 oktober 2013, 23:58:55 PM
Ik onthou het volgende: in DCC loopt een motor niet op dezelfde spanning als de uitgangsspanning van de DCC centrale en men kan gerust een loc met een 12V motor, die gedigitaliseerd is laten rijden op een DCC centrale met een DCC uitgangsspanning van 20V.
De spanning naar de motor is een pulserende spanning. Als er een puls is, dan is de spanning bijna gelijk aan de railspanning. Door de gelijkrichter en de stuurtransistors gaat er ongeveer 2 volt verloren, dus staat er tijdens de puls 18 volt op de motor. Door de pulsen niet helemaal naar 100% uit te sturen blijft de gemiddelde spanning beperkt op ongeveer 12V.

Dank je voor de info
 

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 31 oktober 2013, 12:46:25 PM
Ik ben geen Antwerpenaar,maar dat gezegde bestaat overal,
het dateerd van vroeger toen de vloer in de huizen nog gekuist werd met zand,dat diende als schuurmiddel.
Het werd door de vrouw des huizes uitgestrooid,vooral in café's een tijdje voor ze ging kuisen,en de voeten van het bezoek deden het werk.
Er kwamen mannen rond om dit zand te vekopen,en van hen kwam het gezegde "moet er geen zand zijn?"
Als het iemand was uit het Antwerpse maakte hij er "zaaand" van uiteraard.

Grtn
Rudy  ;)


Nu weet ik de oorsprong, maar wat betekend dit in de huidige tijd, een Antwaaarpse collega gebruikt dat gezegde regelmatig.
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 31 oktober 2013, 13:19:02 PM
Nu weet ik de oorsprong, maar wat betekend dit in de huidige tijd, een Antwaaarpse collega gebruikt dat gezegde regelmatig.
Het is nu een uiting van ongeloof, verwondering, verbazing,.. eigenlijk te pas en te onpas als er iets gebeurt dat de verwondering of verontwaardiging opwekt.
"Dat parlementslid krijgt een half miljoen opzegpremie? Moet er geen zand zijn!"
Een minder gekende is "Kapt dat zand maar achter de deur". De oorsprong is dezelfde, het wordt nu gebruikt om een opschepper of iemand die ongelooflijke verhalen vertelt, de mond te snoeren.
"Ik heb al achthonderd verschillende locomotieven!"; "Jaja, kapt da zand maar achter de deur"

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 oktober 2013, 12:46:01 PM
De spanning naar de motor is een pulserende spanning. Als er een puls is, dan is de spanning bijna gelijk aan de railspanning.

Door de pulsen niet helemaal naar 100% uit te sturen blijft de gemiddelde spanning beperkt op ongeveer 12V.

Volgens Klaas wordt de motor dus geregeld door de pulsen niet 100% uit te sturen...
Maar als er een puls is, dan is die bijna gelijk aan de railspanning (= 100% ?)

Tja...

Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 31 oktober 2013, 17:27:58 PM
Maar als er een puls is, dan is die bijna gelijk aan de railspanning (= 100% ?)
Ja, dat zeg ik.

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 oktober 2013, 17:34:33 PM
Citaat van: eve op 31 oktober 2013, 17:27:58 PM
Maar als er een puls is, dan is die bijna gelijk aan de railspanning (= 100% ?)
Ja, dat zeg ik.

Ja, dat kan ik ook lezen.
Maar eerst zeg je dat de pulsen niet 100% uitgestuurd worden...

?
Erik

Huugooke

Het is een moeilijk begrip, maar denk eens aan de netspanning; die is 230 volt, maar dat is gemiddeld. Het is een wisselspanning, dat wil zeggen ze gaat van positief over nul naar negatief. De hoogste waarde van die spanning is veel hoger, maar duurt maar eventjes. Een gloeilamp gaat er niet van kapot omdat ze de gemiddelde waarde te verwerken krijgt.
Zo ook voor die motor: die krijgt maar heel eventjes die hoge spanning. Gemiddeld ligt die veel lager.
En die spanningspieken duren maar heel kort; milliseconden.

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 31 oktober 2013, 17:39:42 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 31 oktober 2013, 17:34:33 PM
Maar eerst zeg je dat de pulsen niet 100% uitgestuurd worden...
Daarmee bedoel ik dat de tijdsduur van de pulsen beperkt is, zodat er niet continu spanning op de motor staat.

conducteur

Iemand een digitale scoop die hier wat beelden kan tonen? Dat zou misschien duidelijker worden...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 oktober 2013, 23:32:09 PM
Citaat van: eve op 31 oktober 2013, 17:39:42 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 31 oktober 2013, 17:34:33 PM
Maar eerst zeg je dat de pulsen niet 100% uitgestuurd worden...
Daarmee bedoel ik dat de tijdsduur van de pulsen beperkt is, zodat er niet continu spanning op de motor staat.

Deze verklaring is een correctie in de goede zin.
Als er een puls is, is hij 100%. Deze puls kan zo kort zijn dat de motor zelfs niet reageert.
Door de pulsen in tijd te verlengen/verkorten gaat de motor sneller/langzamer draaien.

Deze pulsen kunnen in  absolute waarde (volt) hoger zijn dan de nominale spanning van de motor. Dat kan geen kwaad. Zolang de gemiddelde waarde beneden de nominale motorspanning blijft.

Op dezelfde wijze stuur ik electro-magnetische wissels. Nominaal zijn ze voor 14 - 16 V. Hier krijgen ze een lap van 24 V maar : 3 ms lang. En ze gaan om !

Erik

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Die methode om de digitale spanning te meten is wel erg gecompliceerd.
Op mijn website staat een simpeler manier.

conducteur

Als je een kwaliteits true RMS meter hebt --> geen problemen meer
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Inderdaad, maar ik denk niet dat veel hobbyisten een true RMS meter hebben.
En dan is meten achter een bruggelijkrichter de makkelijkste methode.