Algemene regel voor de railspanning op een digitale baan

Gestart door Snobby Crash, 01 oktober 2013, 12:33:03 PM

Snobby Crash

Beste modelbouwers,

misschien is deze vraag reeds eerder gesteld op dit forum,maar kon er iet direct iets over terugvinden met de zoekfunctie.

Ik ben momenteel bezig met een oude Zimo centrale MX1 terug leven aan hetinblazen,
en tot heden lijkt het me te lukken... na een potentiometer hersteld te hebben, heb ik eindelijk leven in de centrale en
in de handregelaar gekregen.

Nu komt mijn vraag, ik meet op het programeerspoor ongeveer 22V gelijkstroom. Ik heb me een ESU decoder aangeschaft en deze kan tot 24VDC aan.

Is er eigenlijk een vaste algemene voltwaarde die wordt toegepast ? Stel dat ik doorga met deze Zimo centrale, werk ik met 22VDC op mijn rails, en stel dat ik me binnenkort aansluit bij een modelspoorclub waar ze bevoorbeeld met een lagere spanning op de rails werken ga ik dan geen problemen krijgen met mijn omgebouwde lok's ?

Ik ben nieuw in deze digitale wereld, en momenteel mijn eerste lok type 59 aan het ombouwen.

Alvas bedankt voor jullie reacties !

PS: het heeft me al veel zweet gekost deze Zimo MX1 terug werkende te krijgen, opzoeken naar oude handleidingen op internet, testen enz... indien er nog mensen gebruik maken van deze centrale stuur me gerust een berichtje ! Ik moet wel zeggen die handheld bedieningen zien er gewoon heel degelijk en heel mooi uit, prachtige ledverlichting, schuifregelaar enz...

Zal vanavond eens enkele foto's ervan plaatsen....

Geert

conducteur

DCC is geen gelijkspanning ;)  Ik ben niet zeker hoe je aan die 22V komt, maar ik heb wel een vermoeden. Doorgaans is dat maar ongeveer 18V
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

De maximale spanning voor DCC is 22V volgens de richtlijnen van de NMRA: http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-91-2004-07.pdf
Dat kan zowel positief als negatief zijn, want DCC is een blokvormige wisselspanning.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je 22V gelijkspanning hebt gemeten.

Snobby Crash

Thanks voor jullie antwoorden dus, met mijn 22V zit ik dus nog goed.

Hoe ik aan die 22V kom, is door mijn centrale van Zimo MX1, deze moet gevoed worden met ongeveer 22V,
en deze geeft dus ook de 22V door naar mijn rails.

Ik kijk vanavond thuis de juiste voedingspanning even na, maar ik meet wel degelijk op mijn rail 22V.

Let wel die Zimo centrale is van 1999, dus ik hoop dat ze het ook nog doet, zal ik vanavond weten na het
ombouwen van mijn eerste lok....

Geert

Klaas Zondervan

Citaat van: Snobby Crash op 01 oktober 2013, 12:59:14 PM
....deze moet gevoed worden met ongeveer 22V, en deze geeft dus ook de 22V door naar mijn rails.
Dat is een iets te makkelijke conclusie.
Dat er 22V in gaat, wil nog niet zeggen dat er ook 22V uit komt.
Nogmaals, digitale spanning is geen gelijkspanning, dus je moet eigenlijk meten achter een gelijkrichtbrug.
Als je toch rechtstreeks 22V meet, dan zou ik wel willen weten met wat voor instrument je dat meet, en op welk meetbereik.

Snobby Crash

Hey Klaas, ik leer hier dus echt veel bij... wel, ik meet met een multimeter Fluke, heb gemeten op de stand gelijkspanning en meet dan 22V.  alleen zal ik vanavond er eens een diodebrug overheen zetten en dan meten op gelijkspanning. Ook zal ik eens meten rechtstreeks op de stand wisselspanning op mijn Fluke.


conducteur

Dan moet er noch een elcootje bij, of niet? En om erg precies zijn, indien mogelijk: de diodespanning meten!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Bij DCC hoeft er geen elco bij, want daar zitten geen spanningsloze momenten in. Afgezien van de polariteit heeft de spanning continu dezelfde waarde.
De spanningsval over de diodes is ongeveer 0,4V per diode.

Snobby Crash

@ conducteur, waarom een elco ? En welke waarde moet deze dan hebben ? En de diodespanning zal nooit meer dan 0,7V zijn dacht ik, want nadien gaat de diode in geleiding en meet je 0V ? Of hoe bedoel je het meten van de diodespanning? Misschien begrijp ik je wel verkeerd.

Heb net even gemeten met fluke op wisselspanning maar dan geeft het display amper 3,5v aan.

Ik ga nu trachten een decoder in te bouwen en hopelijk kan ik deze avond nog eens testen...

Nog een heel andere vraag, ik heb een ESU decoder gekocht, deze decoder is voorzien van een dun laagje doorschijnende plastic. Ik veronderstel dat dit eraan moet blijven om eventuele kortsluitingen te voorkomen, maar langs de andere kant zegt mijn verstand dat dit eraf moet omdat de decoder anders helemaal niet gekoeld kan worden ?

Sorry voor mijn rare vragen, maar ben tot heden nog een grote leek in het digitaal rijden...

Alvast bedankt voor jullie uitleg !

Geert

Snobby Crash

@ Klaas, net je bericht gelezen terwijl,ik aan mijn bericht aan het schrijven was !

Thanks,

Geert

Klaas Zondervan

Dat plastic moet je om de decoder laten zitten. Staat volgens mij ook in de handleiding dat je het er niet af moet halen.

Snobby Crash

Thanks Klaas !

Ik heb dus een gehele avond gespendeerd aan het inbouwen van een decoder, maar ik vrees dat die oude Zimo centrale
niet compatibel is met de nieuwere decoders. Morgen ga ik eens proberen een oude Zimo decoder aan mijn lok te hangen en kijken wat het dan geeft.

Ik zou dus in de eerste plaats moeten weten of mijn decoder goed is ingebouwd, alhoewel ik daar weinig verkeerd kan mee doen...
ik heb enkel de draden gesoldeerd aan de beide sleepcontacten van de wielen, en dan de beide draden die naar de motor gaan. Verlichting komt later als het geheel werkt.

Morgen opnieuw proberen en zal ik enkele foto's plaatsen van mijn vorderingen.... maai, vroeger die relais, reedcontactjes and en of poortjes, flipflops, was naar mijn mening eenvoudiger hoor ! ;-)

Geert

Klaas Zondervan

Citaat van: Snobby Crash op 01 oktober 2013, 22:49:14 PM
....maar ik vrees dat die oude Zimo centrale niet compatibel is met de nieuwere decoders.
Waarom zou dat niet compatibel zijn? De Zimo MX1 spreekt DCC en Motorola. ESU decoders verstaan in ieder geval DCC, en meestal ook Motorola. Het is dus een kwestie van in de centrale en in de decoder dezelfde taal instellen. Je kunt dan het beste kiezen voor DCC en dan moet het werken.

Snobby Crash

@ Klaas

Bedankt voor je uitleg, en inderdaad, ik las deze morgen op een site op het internet wat het probleem is.
Zodra ik gisteren mijn lok op de rails zette, begon deze onmiddelijk te rijden naar zijn topsnelheid.
Ik las dat ik ergens een instelling moet doen in mijn centrale dat ze enkel mag werken met DCC decoders en geen Motorola, want indien die instelling niet correct is gaat de lok inderdaad naar volle snelheid.

Spijtig dat ik niemand ken met dezelfde centrale, zou eenvoudiger zijn

Geert

Snobby Crash

Hehe !

Het is me eindelijk gelukt om mijn Zimo MX1 centrale terug werkende te krijgen.

Naar mijn mening is het een prachtige centrale en de bijhorende handhelds waarmee
Je je lok bediend zien er heel mooi uit en de ledverlichting perfect !

Het heeft me wel wat uren (avonden) gekost om uit te zoeken hoe het allemaal een beetje
werkt, engelse handleidingen, duitse handleidingen enz....

Morgen maak ik enkele fotos !

Geert