Algemene regel voor de railspanning op een digitale baan

Gestart door Snobby Crash, 01 oktober 2013, 12:33:03 PM

Snobby Crash

Beste modelbouwers,

misschien is deze vraag reeds eerder gesteld op dit forum,maar kon er iet direct iets over terugvinden met de zoekfunctie.

Ik ben momenteel bezig met een oude Zimo centrale MX1 terug leven aan hetinblazen,
en tot heden lijkt het me te lukken... na een potentiometer hersteld te hebben, heb ik eindelijk leven in de centrale en
in de handregelaar gekregen.

Nu komt mijn vraag, ik meet op het programeerspoor ongeveer 22V gelijkstroom. Ik heb me een ESU decoder aangeschaft en deze kan tot 24VDC aan.

Is er eigenlijk een vaste algemene voltwaarde die wordt toegepast ? Stel dat ik doorga met deze Zimo centrale, werk ik met 22VDC op mijn rails, en stel dat ik me binnenkort aansluit bij een modelspoorclub waar ze bevoorbeeld met een lagere spanning op de rails werken ga ik dan geen problemen krijgen met mijn omgebouwde lok's ?

Ik ben nieuw in deze digitale wereld, en momenteel mijn eerste lok type 59 aan het ombouwen.

Alvas bedankt voor jullie reacties !

PS: het heeft me al veel zweet gekost deze Zimo MX1 terug werkende te krijgen, opzoeken naar oude handleidingen op internet, testen enz... indien er nog mensen gebruik maken van deze centrale stuur me gerust een berichtje ! Ik moet wel zeggen die handheld bedieningen zien er gewoon heel degelijk en heel mooi uit, prachtige ledverlichting, schuifregelaar enz...

Zal vanavond eens enkele foto's ervan plaatsen....

Geert

conducteur

DCC is geen gelijkspanning ;)  Ik ben niet zeker hoe je aan die 22V komt, maar ik heb wel een vermoeden. Doorgaans is dat maar ongeveer 18V
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

De maximale spanning voor DCC is 22V volgens de richtlijnen van de NMRA: http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-91-2004-07.pdf