Ardennen Terminal

Gestart door Eres, 29 september 2013, 20:14:40 PM

Eres


Ik heb jullie een poosje geleden al verteld van mijn plannen. Ik ben pas geleden overgestapt van analoog naar digitaal. Inmiddels is de baan al een stuk verder via de uitbreiding sets die ik aangeschaft heb. Ik had met een pen een schets gemaakt zoals ik dacht dat de baan kon worden.

De tafel komt aan de linker kant tegen de muur te staan. De baan zal een multifunctionele terminal worden. Dit zowel voor aan/afvoer per spoor van enkele zaken als via het spoor. Zal gevestigd zijn in de Ardennen dus een grens station. Omdat er zoals gezegd ook aan/afvoer via de weg zal komen moet er dus een in/uitgang zijn voor dit verkeer.

Ik had dus bij enkele mensen mijn wensen kenbaar gemaakt oa bij Dani. Deze was meteen zeer vriendelijk en heeft voor mij dus een paar tekeningen gemaakt. Dani mijn hartelijke dank nog steeds hiervoor.

Ik moet dus een viaduct maken waarbij het dubbele spoor bovenlangs gaat en het vracht verkeer er onder door. Maar nu het probleem hoe een viaduct te maken. Ik heb totaal geen ervaring en des te meer omdat de terminal in de Ardennen is en dus een stenen viaduct er moet komen zoals je deze hier nog veel ziet. Nu de vraag hoe kan ik dit allemaal realiseren. Ik vraag dus jullie om hulp. Onderstaand de plannen en ik sta open voor alle kritiek zowel positief als negatief want daar leer ik alleen maar van.   






Ik hoor graag

Wim

Eres

Ik heb dus gisteren wat rails en wissels binnen gekregen die ik via het internet had gekocht. Ik laat jullie hierbij mijn baan zien tot zover ik deze heb kunnen maken.

Het linker gedeelte daar kunnen geen wissels komen daar in die hoek een viaduct gaat komen met in het midden gedeelte 5,5/6cm hoogte. Het onderste gedeelte daar waar de meeste wissels liggen moet ik denk iets gaan wijzigen. Er liggen nu 2xWL en denk dat het beter zal zijn om 2x WR te plaatsen zodat je beter op de andere spore kan komen. (dus het spoor van R4 naar R3 op het rechte stuk)

Van de week maar een aantal flexirails bestellen daar ik nogal rechte rauils te kort kom.








Ik hoor graag jullie opmerkingen

Wim

Jurgen

Zo te zien ga je wel moeilijkheden hebben met de bereikbaarheid van je baan aan de kant van de muur.
Is dit de definitieve opstelling van je baan of ga je ze nog verhuizen naar een grotere ruimte?


Ik kan het beter nu vragen dan wanneer ze helemaal af is want geloof me, de ongelukken gebeuren altijd op de plaats waar je het minst goed aan kan.  :D ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel



Die mening ben ik ook toegedaan Jurgen,ik heb dit trouwens aan Wim al gezegd,ik had hem zelfs de raad gegeven om zijn baan op wieltjes te zetten!

Het zal ook niet makkelijk zijn om aan de achterkant scenery aan te brengen...

:-\

OlivierV

Wim,

Is je tafel verplaatsbaar? (staat deze op wieltjes ivm met bovengenoemde redenen)

Verder denk ik dat je met die ruimte die je bezit een veel leukere baan kan maken (zelfs met het idee van de Terminal in het hoofd), al zal die 2 niveaus gaan hebben als ik zo 1-2-3 eens ronddenk. Dit omdat ik denk dat je op een ovaal heel snel uitgekeken bent, enfin ik denk dat niet, dat ben ik quasi zeker.

Groet,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Wim,
Als die 'bolletjes' op je tekening een afstand van 10cm vertegenwoordigen(?) dan zit je met een breedte van 140 cm.
Ik heb 'slechts' 130 cm breedte en omdat ik niet naar wijze raad heb geluisterd (dat dat veel te breed is om werkbaar te zijn), moet ik nu een hulpje inroepen om aan de baan te werken  ;).

Mijn baan wordt nog uitgebreid, maar daar ga ik voor maximum 60 cm breedte (hoe ouder ik wordt, hoe minder flexibel  :( ).


Groetjes, Peter


Eres

Jurgen, Peter, Olivier en Rudy

Als eerste dank voor jullie reactie. De tafel is bij het bouwen van het spoor al een stuk van de muur gekomen. Ik kan nog een stuk verschuiven en dan kan ik makkelijk aan de andere kant lopen. De tafel is overigens 3.70x1.25 aan oppervlakte. En inderdaad Peter en Rudy worden we ouder en niet zo soepel meer.

Olivier wat je opmerking betreft, ik sta voor alles open en daar leer ik van. Als jij iets in je gedachten hebt zou je mij dit a.u.b. kunnen laten weten en heel graag met een schets? Altijd interessant te weten wat andere mogelijkheden zijn.

Ik heb altijd in mijn gedachte dat een terminal vlak is met vele sporen voor de aan/afvoer van goederen wagons. De goederen wagons kunnen in de ruimste zin van het woord zijn.

Iedere opmerking/suggestie is welkom dus Olivier laat eens iets horen

dank en fijne zondag

Wim

OlivierV

Ik zal vanavond na het bedrijfsbezoek aan Sidmar/Arcelor Mittal even schetsen wat ik in gedachten had.

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#8
Wim, ben daarnet een half uur aan het tekenen geslagen.

Ik heb nog 2 opmerkingen bij het totaal plan.
- Zie dat het geheel langs voor en achter te bereiken is.
- Indien er in de lengte nog wat bij kan, dan is dat een pluspunt tbv de ruimte voor je hele terminal/goederenoverslag. ;)
- Hoogteverschil tussen de 2 niveau's = +-35cm, dat zijn heel wat meters spoor die er voor zorgen dat een trein ook enige tijd onderweg zal zijn. Als je in de spiraal per winding 10cm kan overbruggen moet dat prima lukken. Zie wel dat je niet te stijl omhoog gaat, want de R2 radius zal een hoger stijgingspercentage hebben dan de R5 die aan de buitenkant ligt. Stijgen gebeurt respectievelijk langs R5 en R3, dalen langs R4 en en R2. ;)
- Scherpste boog is een R2, R1 gebruik ik niet omdat niet alle materiaal daar door kan.

Overzicht van de 2 niveau's.


Woordje uitleg zal wel op zijn plaats zijn.



Niveau 0/schaduw
- Voorin komt een tov niveau 1 lager gelegen paradetraject, dat met een muur/rotswant in de scenery deel kan uitmaken van het hele traject op niveau 1
- Achterin 6 opstelsporen, waarbij ik de kortste 2 telkens zou gaan gebruiken om door te rijden. De langere zijn dan handig te gebruiken als opslagplaats voor een hele trein. Hier zou ik wel een systeem van detectie inzetten waarbij bv. op een bord van waaruit ook de wissels geschakeld worden een rode en een witte led in het schaduwbaanplan zit. Groen zal branden indien een spoor vrij is, rood wanneer een spoor bezet is. Dit om botsingen te vermijden en alsook de stand van de wissel aanduiden met leds op een paneel. Hoe dat in zijn werk gaat, weet ik niet zo 1-2-3, maar op het forum zijn er wel mensen die dat weten.
- Links een grote 4 sporige spiraal, eentje van 2 sporen had perfect gekund maar dan zouden treinen ofwel allemaal op dezelfde ronde rijden ofwel zou je schaduwgedeelte dan in een keerlus liggen wat ook niet optimaal zou zijn, en het kost je nog eens extra centen aan keerlusmodules (stukje elektronica).
- Tevens enkele mangaten voorzien.




Niveau 1
- Hier is voorin het paradespoor van niveau 0 perfect zichtbaar, wel zit er een foutje in de tekening aan de bocht rechts, zowel boven als onder zijn R3 en R4 en zouden ze schuin/zijdelings onder mekaar komen.
- Achterin loopt een deel van de dubbelsporige  hoofdlijn die volledig verborgen zit. (dan is het ovaal-gevoel ook een beetje weg) Voorin komt deze dan weer  naar voor.
- Er zitten 2 aftakkingen naar de terminal op de hoofdlijn, een op en afrit om het zo te zeggen. Die oprit zou ik ook nog geschikt maken voor E-locs ( plaats waar e-locs hun goederenwagens aanpikken), de rest van de terminal is geschikt voor dieselverkeer.
- Plan van de terminal is puur op gevoel gedaan en pas je desnoods zelf naar je eigen noden wat aan.
- Bochten die op niveau 1 zichtbaar zijn zijn ook zo mild en zo mals mogelijk gemaakt omdat ze zichtbaar zijn voor het blote oog.

HELE SCHAAL VAN DE TEKENINGEN 1/10 van de realiteit in 1/87. ;)

Nu moest ik de afmetingen weten van je beschikbare ruimte of de ruimte die je wil benutten dat zou ook al een leuk gegeven zijn. Nu heb ik alles op de huidige tafel gepast. Indien je de tafel nog langer kan maken, dan komt dat ten goede voor de grootte van de terminal in dit baanplan.

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

wat een plan, zeg, Olivier....

Mooi en biedt mogelijkheden, maar ik weet niet of dit echt de bedoeling is van Wim.  Volgens wat ik opving uit een paar mails heen en weer, wil hij het vooral simpel en makkelijk te realiseren houden.  Het zijn ook zijn eerste stappen in het digitaal rijden dus ik denk dat de opzet zoals in zijn eerste post al een mooie  uitdaging wordt, die dan later toch nog kan worden gewijzigd naargelang de goesting, de tijd en het budget.

Ik breek je idee niet af, maar ik heb enkel twijfels of dit de complexiteit is die Wim zelf wil.


Think Big...  Start SMALL...

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 07 oktober 2013, 17:23:26 PM
wat een plan, zeg, Olivier....

Mooi en biedt mogelijkheden, maar ik weet niet of dit echt de bedoeling is van Wim.  Volgens wat ik opving uit een paar mails heen en weer, wil hij het vooral simpel en makkelijk te realiseren houden.  Het zijn ook zijn eerste stappen in het digitaal rijden dus ik denk dat de opzet zoals in zijn eerste post al een mooie  uitdaging wordt, die dan later toch nog kan worden gewijzigd naargelang de goesting, de tijd en het budget.

Ik breek je idee niet af, maar ik heb enkel twijfels of dit de complexiteit is die Wim zelf wil.


Think Big...  Start SMALL...


Zo had ik het van Wim ook begrepen Dani,
Het idee van Olivier is prachtig,maar ik denk dat Wim het zich iets eenvoudiger voorgesteld heeft

;)

OlivierV

Ik heb vooral een logisch plan samengesteld dat redelijk wat mogelijkheden biedt.

Eenvoudig om te bouwen is het niet direct, maar het plezier van het bouwen moet er naar mijn mening ook zijn. Mijn ervaring leert mij ook dat een ovaaltje nogal snel verveelt. Het gevoel van het ovaal wou ik met dat plan ook volledig "verwerpen" en de bouwer het gevoel kunnen geven dat hij zich echt aan een hoger gelegen terminal bevindt waar een beetje lager een hoofdspoor passeert, ook nog in acht genomen is wat opstelruimte voor afwisselend treinverkeer.

Nu ik verklaar mijn plan helemaal niet heilig, het beeldt uit wat ik met het idee van goederenterminal in de ardennen zou doen op die ruimte met het feit in acht genomen dat het nog volledig op een overzichtelijke manier met een enkele digitale handregelaar bestuurbaar moet blijven.

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Eres

Dag Olivier,

Ik heb met aandacht naar je schetsen gekeken die je hebt gezonden. Ik moet zeggen als je dit zo snel kan bedenken dat vind ik best knap en mijn dank hiervoor. Maar zoals je in het eerste bericht helemaal bovenaan al heb kunne lezen vraag ik mij af hoe ik een viaduct voor deze terminal moet gaan maken. Een dergelijk opzet zoals jij het maakt is voor mij voorlopig even onbereikbaar. Let op ik ben meer dan 40jr er uit geweest van het spoor. De technieken van heden die waren toen nog niet eens bedacht en moesten nog geboren worden.

Jij bent met deze technieken groot geworden ik moet van de grond af beginnen. Om je een idee te geven mijn jongste dochter is ouder dan je bent en dat ook in jaren. Dit ter info over mijn leeftijd. Om nu meteen een schaduw station te bouwen en een spiraal zie ik echt niet zitten maar dat ligt aan mij.

Laat mij eerst maar eens de huidige baan klaar te krijgen en dat alles goed aan het functioneren is. Dan kijk ik verder met hoe of wat. Maar als ik met 2 of drie locs aan het rijden ben zal ik al voldoende werk hebben in die grijze massa boven in.

Ik moet eerst eens zien te ondervinden hoe ik dat viaduct moet gaan maken. Daar zal ik al menig uurtje aan bezig zijn. Ik schaam mij er niet voor om dit te zeggen tegen enthousiaste mensen zoals jij.

Maar nogmaals mijn oprechte dank Olivier en fijne avond

Wim 

OlivierV

Wim,

Geen probleem, wat bedoel je eigenlijk met viaduct? Die stijgen en dalen in de openingspost of bij dat plan van mij want daar zit geen viaduct in? Het bovenste niveau steunt op een geraamte dat op het onderste staat.

Dat jij met andere technieken groot bent geworden dan mij dat is compleet logisch. Ik denk bij het ontwerpen van een baan bv, ik heb nu een 9-tal digitale locs, neem aan dat ik in totaal een loc of 20 op mijn baan wil, dan begin ik te denken op het niveau van opslag van hele treinen, dat gebeurt dan in een schaduwstation, vervolgens stijg ik en ga ik gaan realiseren wat ik in gedachte had qua landschap.

Het er tegenop zien voor het bouwen van een spiraal snap ik zeker hoor, zelf heb ik er ook nog geen gebouwd, maar ik weet dat ik er niet omheen zal kunnen bij het bouwen naar een baan die voor mij een "droom" uitbeeldt.

Het plan is gebaseerd op een hersenspinsel, uittekenen ervan neemt zo'n half uurtje in beslag. ;)

Nu ik blijf je gouwen wel volgen hoor Wim. ;)

Fijne week toegewenst,
Groeten,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Eres

Olivier

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Als je naar de bijgevoegde foto's kijk aan het begin, dan zie je dat er geheel links een viaduct moet gaan komen. OP de terminal komt ook inkomend/uitgaand vracht verkeer en die moeten er ook in/uit kunnen. Om dat een beetje realistisch te maken moet je dus een opening maken.

De opening komt geheel links daar die kant toch tegen de muur komt te staan. De opening zal 5,5/6cm hoog zijn op het hoogste punt. Maar je krijg dus een aanloop. Omdat alles in de stijl van de Ardennen komt en geheel een beetje aan Gouvy gelet op de vervallen situatie hier moet het viaduct dus in steen uitgevoerd worden. Echter de aanloop zou dus het mooiste zijn als dat met steen en groen zou kunnen zijn.

Maar eerlijk is eerlijk ik heb totaal geen ervaring hoe ik dat moet gaan maken en op dat gebied dus iemand met twee linker handen zoals men dat in NL zegt.

Wat de rails betreft heb ik vandaag 20 rechte rails besteld in Duitsland en ben ik vrijwel klaar op een drieweg wissel en een kruiswissel na. Dan nog wat stootblokken aan het einde van de afstel/rangeer banen en kan ik verder.

Dan gaat de baan nog 1x uit elkaar in 3 delen en dat is dan om alle gaatjes dicht te maken, grondverf over de tafel en dan zoeken naar de juiste kleur voor het wegdek dat moet dan beton grijs of asfalt zwart gaan worden. Strepen trekken komt later als ik precies weet hoe ik de weg moet laten lopen. Ook de parkeer vakken.

Dan komt de baan weer terug op de tafel en kunnen we gaan beginnen met het bouwen van het onbekende..........

Iedere suggestie is welkom en ook alle tips

fijen avond en groet

Wim