Is mijn trafo nu kapot

Gestart door spinnings, 29 september 2013, 17:22:37 PM

spinnings

Ik heb een Fleischmann MSF 6755 trafo.
Op een ogenblik werkte mijn lampjes niet meer (ca 75 st).
Ik heb de trafo er meteen tussenuit gehaald en ben een enkel lampje gaan testen.
- Wanneer ik het lampje op de wit zwart uitgang doe dan brand deze
- Wanneer ik het lampje op de geel geel uitgang doe brand hij niet (ook niet wanneer ik aan de knop draai).

Wil dit nu zeggen dan heel mijn trafo naar zen grootje (kapot) is?

Klaas Zondervan

De trafo is niet naar z'n grootje, want de wisselspanningsuitgang doet het nog.
Maar de gelijkspanningsuitgang doet het niet, en dat zit waarschijnlijk ergens in het mechanisme van het sleepcontact. Maar om daar achter te komen moet je hem open maken, en dat is een hele operatie. En als hij open is, dan moet je wel wat kennis van zaken hebben om te zien wat er mis is.

spinnings

Vreemd heel vreemd.
Ik neem de trafo mee naar beneden omdat ik daar beter licht heb. Sluit vervolgens weer een lampje en hij doet het.

Hoeveel lampjes kan ik eigenlijk op deze trafo aan sluiten?

Officieel zitten er:
- ca 40 huizen lampjes op (door een schakelkastje kan ik 10, 20, 30 of lampjes gelijktijdig laten branden)
- ca 35 straat verlichting
- 5 wissel aandrijvingen
- 2 motors voor reuzenrad en draaimolen

De trein rijdt op een eigen trafo.

Ik ben wel van plan om er een kleinere trafo bij te zetten, maar de motors moeten perce op deze trafo).

Huugooke

Je hebt kennisgemaakt met de thermische veiligheid van de trafo :D !
Als je die overbelast schakelt die de belasting uit. Na afkoeling gaat die terug aan.
Je moet dan wel de oorzaak van die overbelasting zoeken!
40 lampjes, maar van hoeveel wat? Stel dat ze 0,1 Ampere vragen, en dat is weinig voor een gloeilampje, dan ben je met 10 lampjes al over de maximale belasting!
Oplossing:
-een zwaardere transfo
-minder lampjes
-LED's gebruiken

Je kan ook de lampjes per twee in serie schakelen, dan heb je al direct de belasting met de helft verminderd. Ze geven dan wel minder licht, maar dat is sfeer nietwaar?

En de transfo openmaken is
a: vrijwel onmogelijk
b: levensgevaarlijk

Klaas Zondervan

Het open maken van de transfo is niet moeilijk, als je weet wat je moet doen.
Speciale regelgeving voor speelgoedtransfo's schrijft voor dat die niet met normaal gereedschap open gemaakt kunnen worden.
Het weer dicht maken is lastiger, omdat de sluitstiften meestal sneuvelen bij het open maken.

Het aantal lampje op een transfo, dat hangt er maar vanaf wat voor lampjes het zijn. Maar meer dan 50 lijkt mij toch wel rijkelijk (te) veel.

spinnings

Wie heeft het gehad over de trafo open maken???

De trafo zelf is één van de zwaarste die er is.

Als straatverlichting gebruik ik Viessmann 6721 (14-16V)
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-4-0-25108-001004-0-0-0-0-3-0-grp-nl-p-0/produkt.html

Verlichting voor huizen gebruik ik Brawa (14 - 19 V / 50 mA)
http://www.treinenshop-heerenveen.nl/artikelen/w-50-brawa/59519-beleuchtungssockel-neutral

Mijn verlichting zit NIET in serie, rede: één lampje stuk geen enkel lampje brand (ga dan maar zoeken).


Klaas Zondervan

Simpel rekensommetje: de trafo kan op de gelijkstroomuitgang 1,1A leveren. De Brawa lampjes vragen 50mA per stuk. Dus bij 22 lampjes zit je aan de grens.
Van de Viessmann lampen kan ik niet vinden wat de stroomsterkte is. Maar dat zal niet veel verschillen.

Dus met totaal 75 lampen zit je ver over de limiet.

Hugo zei ook niet dat je alle lampen in serie moet schakelen, maar in paren. Als er dan een stuk gaat gaan er twee uit. Dat is niet zo lastig zoeken.
Bij serie schakelen is de kans dat ze stuk gaan ook veel kleiner.

spinnings

OK duidelijk minimaal DRIE trafos (aangezien ik nooit alles gelijk laat branden), LIEVER nog VIER

Huugooke

Citaat van: spinnings op 29 september 2013, 19:43:47 PM
OK duidelijk minimaal DRIE trafos (aangezien ik nooit alles gelijk laat branden), LIEVER nog VIER
Dat is nu ook niet nodig. Er zijn transfo's van 30VA en meer, speciaal voor modelspoor.

Havoc

Vier is een mogelijkheid omdat er toch al 3 kringen zijn + straatverlichting. Maar inderdaad 1 of 2 zwaardere transfo's is misschien handiger.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Denk aan de veiligheid,

Twee of drie trafo s is oke maar ik zou dan 12 volt trafos kopen,dan branden de lampjes iets minder maar gaan veel langer mee.
Led lampjes zijn natuurlijk mooier,ze geven beter licht en gaan zeer lang mee.
Zelf leds in een lantaarn paal zetten is na de eerste niet mer zo moeilijk,voordeel geen andere trafo nodig
smd leds wit kosten circa 50 cent en gaan lang tot zeer lang mee.

Wil je toch gloeidraad lampen met meerdere trafo let dan op het volgende

NOOIT de 12 volt uitgang van de twee of meer trafos met elkaar verbinden.
Gaan er 30 lampjes op een trafo (of 40 of 60) dan daar  voor ELKE trafo een apart circuit maken.
Dus NIET ALLES aan elkaar.

In principe zou een  12 volt draad og wel mogen maar als je niet 110% deskundig ben.
ALLE 12 volt uitgangen LOS van elkaar.

Reden is dat als de trafos onderling kontakt hebben(aan de 12 volt kant) de mogelijkheid ontstaat dat wanneer je een trafo uit het stopcontact trek en deze stekker (nu dus los in je hand houdt) wat veilig lijkt (want hij is uit het stopcontact)
er een spanning van 220 volt op staat die je kan dood slaan (is echt een gevaar).

Gescheiden circuits ten zij je absoluut verstand heb van de gevaren.
wim


Sattrickske

Ik treed Wim bij...  Aparte kringen en aparte gescheiden(!) voedingen.  Ik heb een (dure) booster voor de rijstroom, maar die wordt enkel door de treinen gebruikt.  Alle scenery hangt een gewone ringkern trafo die volledig gescheiden is van de rest.  Wanneer ik de digitale rijstroom nodig heb in m'n scenery (om een signaal op te vangen om bv. lampjes in en uit te schakelen) is deze gekoppeld via een opto-coupler aan de rest van de scenery (meestal via microcontrollers).

spinnings

#12
Vraagje

Ik heb in totaal 3 startsets van Piko gekocht, dat wil zeggen dat ik ook drie 'trafos' heb, terwijl ik er maar één nodig heb.
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-20874-001007004-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

Wat wil ik doen als het kan.
- de huizen verlichting op deze drie piko transformators laten branden (ik heb vier groepen dus 10 - 10 - 2x10 lampjes)

- De trein zelf ipv de piko transformator op een Fleischmann 6720 transformator laten rijden
- op de grote Fleischmann transformator (6755) de straatverlichting (35 st) en de motors. De straatverlichting hoeven niet in lichtsterkte te regelen zijn. (misschien is het hierdoor ook mogelijk om huisverlichting (10 st) el in lichtsterkte wil regelen aan te sluiten)

Gerolf

Dat lijkt me goed, zolang de schakelaars in je Viessmann-kastje volledig elektrisch van elkaar gescheiden zijn.
Bijkomend voordeel; je kan met die rijregelaars je verlichting wat dimmen, en zo je gloeilampjes een langer leven geven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Die kleine gloeilampjes branden(leven)langer als de op wisselstroom branden.
Vraag:

waarom 3 startsets ,was een en dan losse rail en loks niet goedkoper ??

wim