Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

giethars kap ontverven

Gestart door Thommy, 28 september 2013, 21:25:31 PM

Thommy

Ik heb deze week een loc type 62 gekocht die omgeschilderd was als werfloc. Bij het krijgen hier thuis blijkt het geen roco te zijn maar een giethars kap van Verborgh.

Nu, hoe krijg je dat spel terug verfvrij? Ik vermoed dat een verfafbijt die hars ook zal aantasten...

iemand enig idee?

Greetz

Thommy

Huugooke

in de hobbywinkels hebben ze verafbijter die geen plastic aantast. Nu is de meeste hars vrij stevig spul, hangt ervan af welk soort natuurlijk. Uit ervaring weet ik dat de hars die ik gebruik met niks te verwijderen valt. :(
Altijd eens proberen langs de binnenkant is de geijkte methode.
Sommigen zweren bij remolie; ook zeep tast verf aan.

marc goovaerts

Het verwijderen van verf op plastics is hier al wel een keer besproken geweest...

Voor het verwijderen van verf op beurs-Wikingetjes gebruik ik sinds jaar en dag ovenreiniger. In een diepvrieszakje, ovenreiniger erbij spuiten en een dagje laten weken. Daarna rubber handschoenen aan en afspoelen onder de kraan. soms met wat hulp van een zachte tandenborstel, soms is herhaling nodig.

Dit werkt wel een pak beter op de klassieke lakverven (Humbrol & co), minder voor acrylverf.

Thommy

probleem is dat ik geen idee heb met wat het "herschilderd" is. lijkt me geen tamiya te zijn, eerder humbrol/revell, of nog iets anders met een vernislaag.

remvloeistof, sorry hugooke het is !!!geen olie!!!, heb ik nog staan... mss eens proberen daarmee morgen.
Greetz

Thommy

marc goovaerts

Pas er wel mee op, remvloeistof is een venijning spul.

Huugooke

Citaat van: Thommy op 28 september 2013, 22:44:46 PM

remvloeistof, sorry hugooke het is !!!geen olie!!!, heb ik nog staan... mss eens proberen daarmee morgen.
jamaar zeg, als ge ne mens nu daarop al gaat pakken! ;D
Zowat iedere garagist gebruikt dat woord.
Enfin, zoals ik al zei, als je geduld hebt gebruik dan zeep, tast alle soorten verf aan. En ge zult er een propere kast aan overhouden!

Kees-Jan

Resin kun je met thinner schoonmaken wel eest even een hoekje testen.

Thommy

Citaat van: Huugooke op 29 september 2013, 00:39:19 AM
jamaar zeg, als ge ne mens nu daarop al gaat pakken! ;D
Zowat iedere garagist gebruikt dat woord.

sorry, werk als mecanicien en daar gebruik ik remvloeistof  ;)
en ik weet dat het nogal agressief kan zijn

reden dat het geen olie is, is dat het water opneemt. Moest het olie zijn zou het drijven en zou je drukverlies hebben op je remmen.
Vandaar dat je normaal om de zoveel tijd die remvloeistof moet vervangen want het kan TE waterachtig worden en zou je remkracht kunnen afnemen.

Citaat van: Kees-Jan op 29 september 2013, 08:22:02 AM
Resin kun je met thinner schoonmaken wel eest even een hoekje testen.

ahso, mss nog handiger...

straks eens proberen. Ik laat iets weten
Greetz

Thommy