Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

Koen

Als dat het geval is en ik ben vrij, kom ik wel eens tot daar  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

vyncky

Citaat van: Koen op 02 juli 2019, 13:59:11 PM
Als dat het geval is en ik ben vrij, kom ik wel eens tot daar  :).


Als het zover is dan gaan we dat zeker laten weten ;)

Ondertussen is mijn vakantie al een tijdje voorbij.  In de vakantie heb ik twee armseinen afgewerkt.

De seinen zijn werkend gemaakt met lineaire servo's. De leds van het linkse sein branden ook. hier had ik te weinig handen om de draadjes tegende ledtester te houden ;D

Foto's zijn snel met de gsm genomen





De seinen zullen verwijderbaar zijn uit de baan, zodat bij werkzaamheden aan de baan of herstellingen de seinen kunnen weggenomen worden. Hiervoor is een duidelijke beschrifting noodzakelijk om de seinen correct aan te sluiten. Iedere pallet/servo heeft namelijk zijn eigen instellingen.



Volgende stap is de seinen op de baan plaatsen

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Knap Yannick,
dat gaat Heide een meerwaarde geven.

Michiel

Hoe heb je de mechanische constructie uitgevoerd tussen seinen en servos opdat de seinen makkelijk uitneembaar zijn? Heb je daar ook een fotootje van?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Denk dat het sein in zijn geheel met aandrijving kan weggenomen worden.

vyncky

Citaat van: Michiel op 03 augustus 2019, 12:14:38 PM
Hoe heb je de mechanische constructie uitgevoerd tussen seinen en servos opdat de seinen makkelijk uitneembaar zijn? Heb je daar ook een fotootje van?

Eddy heeft gelijk. Onder het sein hangt een bakje met de servo's in. Dat bakje heeft iets kleinere afmetingen dan de voet van het sein. Vandaar het gebruik van lineaire servo's, die zijn compact  ;)

De verbinding is gedaan met met 0,5mm messing draad die aan het seinmechanisme is gesoldeerd.

Ik zal er nog wel een fotootje van posten...

Yannick


Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Lineaire servos, waarom heb ik daar niet aan gedacht? Bedankt voor de tip. En de foto is nog steeds welkom.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ferm gedaan, Yannick  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modèlisme

Bedankt Yannick voor de foto's van de armseinen.
Deze armseinen komen uit het gamma van pb Messing Modelbouw.
 

vyncky

zoals beloofd een afbeelding van het sein met aandrijving



Daarnet ook gestart met het aanbrengen op de baan.
De achtergronden en verlichting zijn tijdelijk verwijderd, dus de foto's zijn maar matig van kwaliteit

1. gat maken


de seinkoker:


Hier wordt lijm op aangebracht en met een mal verdwijnt deze in het landschap:
Controleren met een winkelhaak is noodzakelijk!





Nog een foto van de mal:



Nu is het een dagje wachten tot de koker stevig in het landschap zit, voor we verder kunnen

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

Gisteren naar Euromodelbouw geweest. Op de stand van MSM kwam ik een foto tegen van een bekende baan  8)



Dit geeft een goede motivatie om de baan verder af te werken  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

doomslu

En daarmee is ook de eerste deelnemende baan bekend!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vyncky

Voor iedereen de beste wensen voor 2020!

Het is hier lang stil geweest, Ik heb echter niet stil gezeten tijd voor een update:

Begin augustus iemand over de vloer gehad die achtergronden voor mijn modelbaan ging schilderen.
Helaas  na enkele weken gooide deze man de handdoek in de ring, :(  Dus zijn we zelf maar aan de slag gegaan!

Met het artikel van Peter, en wat youtube filmpjes ben ik vol moed aan de slag gegaan!
Na zeker tien keer opnieuw te beginnen ben ik tot een bevredigend resultaat gekomen.









Samen met 2019 heb ik dus eindelijk de schilderwerken kunnen afsluiten :D

Ondertussen staat een volgend prutswerkje op het programma: draadgeleiders en andere details voor de armseinen.
In de zomer ben ik naar de Chemin de fer du bocq gereden om wat afmetingen te nemen.







Met mijn tekeningen heeft PB messingmodelbouw verschillende etsplaten geëtst voor mij.
Naar schatting heb ik zo'n 1000 tal onderdeeltjes samen te solderen. Het was immers een A3 plaat vol onderdeeltjes.

Hier één van de etsplaatjes voor het bouwen van seinpaaltjes.





Yannick
(die nog wat verder gaat prutsen  ::) )
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Chique gepruts.
Zal eens komen kijken.

GDE

Ola mooi gerief dat u en Paul bellon gemaakt hebben . Zou PB deze ook in zijn catalogus hebben en verkopen ?  Ik ben alvast geïnteresseerd  :)