Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

vyncky

Bedankt voor de reacties!

Citaat van: philippe_007 op 16 december 2013, 20:57:15 PM
Ziet er een mooie baan uit, succes met de heropbouw.
Op het eerste zicht valt de schade nog mee (kan er toch niet veel van zien op de foto's)...
De schade zit vooral waar ik kurk gekleefd heb, onder de sporen is deze bijna overal gelost, of trekt deze blazen. Het wachthokje stond een dag voor de tentoonstelling op een serieuze heuvel. :( Met wat krammen en wat strooisel erover zie je dit niet, en zo is dit statisch tentoongesteld. Om storingsvrij te gaan rijden ,wat de bedoeling is, kan ik dit beter opnieuw doen en deze keer met contactlijm ipv kurklijm!

Verder de modules terug stofvrij (en zaagselvrij) te maken. En eventueel wat experimenteren met de grasstok van noch, en het verlevendigen van het landschap.

Citaat van: Steam.N op 16 december 2013, 21:19:33 PM
Domme vraag: heb je de evergreen plaat gekrast?  Gewoon plooien zonder kras zal niet lukken vrees ik.
Natuurlijk, dat krassen is een erg secuur werkje, zo'n parallelle lijntjes op 0.75 mm onderlinge afstand.

Over die zin had ik overgelezen  ;). Ik heb het gisteren vlug geprobeerd, het plooien lukt na het krassen wel! Het geeft wel een hoekige plooi, maar eind deze week eens rustig proberen en eens de verschillende werkwijzen vergelijken.

Ik had dit moeten weten, ik had hetzelfde probleem met de armseinen van PB-messing. ::)

Citaat van: Gerolf op 17 december 2013, 11:24:00 AM
Verwarmen is ook een optie om styreen te plooien  ;)

Hoe zou ik dat het best doen zonder mijn vingers te verbranden? met een soldeerbout waarvan de temperatuur niet te hoog ingesteld is ??
Anders moet ik de haardroger eens gaan pikken  :P .

Citaat van: PeterVG op 17 december 2013, 12:03:56 PM
Tja, ikzelf heb bij mijn roethuisje dan maar besloten om die stap weg te laten. In andere woorden, je zinken dat ziet er zo al prima uit. Maar laat je door mij niet beïnvloeden en doe toch maar eens een poging. Helaas kan ik je dus niet helpen met je vraag.
Prachtig bouwwerkje dat in de maak is Yannick.
Op en top Belgische spoorsfeer, ik ben een fan van je werk.
Bedankt Peter! het ziet er inderdaad niet slecht uit, Ik had er ook al over nagedacht om dit weg te laten, maar ik vindt de hoeken van de balkjes te scherp, op de foto's in de artikels is dit meer afgerond.

Als het bovenstaande niet lukt, vijl ik die hoekjes wel rond(Plan B  ;) )

Bedankt!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

marc goovaerts

De haardroger eens pikken is een mogelijkheid. Of een badje heet water, of een elektrische verfbrander op zijn laagste stand ?

Steam.N

Citaat van: vyncky op 17 december 2013, 16:37:36 PM
... De schade zit vooral waar ik kurk gekleefd heb, onder de sporen is deze bijna overal gelost,  ...

Wat heeft deze schade veroorzaakt?  Vocht?  Wisselende temperaturen?  Foute lijm?
Hopelijk kan ik dit soort miserie vermijden, tegen dat ik met mijn eerste module start ...  Brrrrr ....
Sterkte !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

#18
Net voor de kerstmenu toch even het resultaat van vorig weekend posten!



De methode van het insnijden/krassen heeft het gehaald.
De haardroger was te warm aan mijn vingers, Deze warmde meer mijn lat op dan de kunststof!
Warm (kokend) water was ook geen succes, zonder krassen was het moeilijk om dit recht te plooien.
Dus het is de methode van Jean geworden. Tijdens het prutsen heb ik véél respect gekregen voor Michiel en Jean en overige N-(zelf)bouwers!! 

Citaat van: Steam.N op 17 december 2013, 17:43:05 PM

Wat heeft deze schade veroorzaakt?  Vocht?  Wisselende temperaturen?  Foute lijm?
Hopelijk kan ik dit soort miserie vermijden, tegen dat ik met mijn eerste module start ...  Brrrrr ....
Sterkte !
De lijm die ik gebruikte was "kurklijm". Het was een nieuwe pot. Ik denk misschien niet lang genoeg laten drogen (in de kelder duurt dat iets langer. En dat in combinatie met het vocht van de gipslaag en het hechten van de scenery. Het is nu een twee jaar geleden, maar ik vermoed dat dit de oorzaak was. Er hechtte ook geen lijmresten aan het hout bij het verwijderen van de kurk.  Nu heb ik contactlijm gebruikt! Enige nadeel is dat dit stinkt!

Met mijn eerste baantje bleef dit wel stevig hangen, al goed!  :P

(De achterkant van de baan, in de kast opgeborgen)

één fout had ik wel gemaakt en dat doe ik nooit meer. Ik had ook kurk op 1 modulebak de styrodur gelijmd om een gelijk niveau te bekomen aan de overweg. En ook een stuk van het perron.  Nu heb ik de styrodur gelijk met de bovenkant van de kurk gelegd.

Iedereen nog prettige feestdagen toegewenst, een volgende update zal voor volgend jaar zijn!


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eric

We zullen best uw zelfgebrouwde wijn drinken na het bouwen en niet tijdens.  ;)
Ik wil toch nog wel eens de kurklijm proberen op styrodur en hout in een iets of wat te vochtige ruimte.
Ook kwam er toen wat tijdsdruk bij kijken.

Steam.N

Yannick, blij dat je dakje goed kwam !  Je hebt er een mooi gebouw van gemaakt.

De opberg-baan is een tof idee ! 
Je spaart heel wat ruimte, als je iets anders moet doen dan met je baan bezig zijn ...

Met je lijmperikelen:  ik zal me toch goed informeren, vóór ik van start ga  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Citaat van: Steam.N op 25 december 2013, 20:23:26 PM
De opberg-baan is een tof idee ! 
Je spaart heel wat ruimte, als je iets anders moet doen dan met je baan bezig zijn ...

Dat wel. gemakkelijk aan elektriciteit werken, maar het had ook nadelen.  Mijn bed stond deels onder de baan.  Als ik wat aan de scenery wilde werken, kon ik meestal de matras op de grond leggen, omdat het nog niet droog was. kamperen was toen ook leuk  ;)

Nu de baanwachterswoning afwerken, wat schoorstenen maken, loodslabben, trapjes en nog een vensterbank of 2 die ik vergeten was. En dan de regenpijpen nog, dat wordt nog een uitdaging.

Vergelijkbare baanwachterswoning te Kijkuit in 1975 (http://mariusbroos.nl/)

maar eerst wat decals uittekenen voor andere projectjes en de beschrifting "block 13" voor op de baanwachterswoning.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#22
Weer al even geleden dat hier nog iets gepost is,
maar we zijn niet stilgevallen! Enkel wat weinig interessants om te schrijven ;). Opruimen en elektriciteit...
begin dit jaar heb ik besloten om de in aanbouw zijnde baan van m'n pa toch te gaan gebruiken.
De reeds aanwezige schaduwstations zullen aangesloten worden op de modules van Heide, zodat er toch eens wat gereden kan worden.

En dit nieuwe karretje zal zich mogen bewijzen!


Ondertussen werd alle bedrading aan de schaduwstations aangebracht, en de kortsluitingen eruit gehaald. Het eerst volgende is de bouw van bevestigingen voor de modules.

Ondertussen kwam een vriendelijke dorpgenoot met een kopie van de sporenplans bezorgen!
Het sporenplan was iets uitgebreider dan ik dacht! en het spoorverkeer wordt véél interessanter.

Een geluk bij een ongeluk dat die kurk gelost is  ;D.
Met de papieren wissels van peco, de situatie van toen eens uitgelegd...

En de bascule van Modelisme krijgt daar een ere plaatsje...


Maar zover zijn we nog lang niet! Eerst de plannen even laten bezinken, en dan bouwen maar :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Ik volg ook, ziet er interessant uit  ;D

Steam.N

Yannick, zie ik dat juist, dat je je eigen wissels gaat bouwen?
Of zijn het afdrukken voor reeds gebouwde/standaard wissels, die je daat gaat plaatsen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Jean,

Aan wissels zelfbouwen wil ik me ooit wel eens wagen. Maar ik ga eerst die seinen van pb-messing maar eens solderen  ;). Als dat goed mee valt wordt ik ook wisselbouwer  ;)

Aangezien ik nog een hoopje nieuwe Peco-wissels heb liggen, ga ik deze eerst gebruiken.
Die papieren zijn afdrukken  op ware grootte. Ik vindt dit echt handig om een beeld te krijgen van het sporenplan. Deze zijn hier vinden : http://www.peco-uk.com/page.asp?id=pointplans

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#27
Vandaag een leuke bouwzondag gehad met Eric,

De modules staan op hun plaats (hoogte). Nu kan het schaduwstation opnieuw bereden, en verder aangesloten worden.





Er moeten nog twee aanpassingsbakken gebouwd worden. Eén is in aanbouw:




Het verder afwerken is voor een volgende keer!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#28
Ondertussen weeral een twee maanden geleden dat ik hier wat gepost heb

In tussentijd heb ik wat aan scenery gedaan, niet op 1/87 maar op schaal 1/1. (Heraanleg tuin) en was de modelbouw wat naar de achtergrond verdreven.

Aan de modules is nagenoeg niets meer gebeurd.

De baanwachterswoning ligt even stil, Ik heb daarnet enkele onderdelen besteld om de eindafwerking te doen! Ondertussen ga ik nog geschikte gordijnen zoeken omachter de ramen de plaatsen!


Nu komt een nevenproject van de baanwachterswoning... de rolbarelen zelf!
Enkele jaren geleden had ik een setje van ABE gekocht. Ik heb al verschillende keren die handleiding bestudeerd en ik geraak er niet helemaal uit, welk onderdeel ik waar moet gebruiken. Ik hoop dat er iemand hier ervaring mee heeft? Langs de andere kant denk ik aan de barelen zelf te bouwen, maar dat vindt ik dan ook weer zonde!

Hier enkele fotootjes:



en dan tenslotte nog een stukje gebouw getekend. "Hotel de la station". Dit valt een stuk van de module af, en komt tegen de achtergrond. Op volgende foto had ik met karton  ongeveer de situatie van het gebouw weergegeven.



Tekening:

Links: voorgevel
rechts: zijgevel.

Nu was ik weer net te ijverig, en had ik de voorgevel niet nodig, maar enkel de zij- en achtergevel. Och ja, zal ooit nog wel eens van pas komen  ;).

Hier twijfel ik of ik het op ware schaal zou bouwen of op schaal 1/100, om wat diepte te krijgen....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#29
Heeft niemand ervaring met dit setje?

Yannick

Citaat van: vyncky op 30 april 2014, 20:43:15 PM
Nu komt een nevenproject van de baanwachterswoning... de rolbarelen zelf!
Enkele jaren geleden had ik een setje van ABE gekocht. Ik heb al verschillende keren die handleiding bestudeerd en ik geraak er niet helemaal uit, welk onderdeel ik waar moet gebruiken. Ik hoop dat er iemand hier ervaring mee heeft? Langs de andere kant denk ik aan de barelen zelf te bouwen, maar dat vindt ik dan ook weer zonde!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)