Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

vyncky

Citaat van: B_Modelbouw op 19 november 2014, 22:20:21 PM
Eric je verkoopt genoeg gerief om dat mogelijk te maken daar in Kalmthout ... Maar zou de zaag pas als laatste gebruiken ;)

't Ziet er alvast veel belovend uit ...
Dat hij die zaag maar bij de "Zotte Stevens" ('t pannenhuis in de volksmond  ;D) laat! Tenzij het is om de resterende/voorlopige tracé te bouwen. ;) Dit resterende stuk blijft altijd thuis. Er is al wel 'n idee voor 'n volgend projectje (tip, de platen hangen al tegen de muur  ;) ) , maar eerst gaat de volle aandacht naar Heide!

Citaat van: loebaske op 20 november 2014, 08:20:17 AM
Het zijn toch segment bakken, dus geraak je er toch mee overal heen, aangezien ze degelijk gebouwd zijn kunnen ze toch meer maals gemonteerd worden, mijn baan is al sinds het begin al 6 maal uit elkaar gehaald en alles past weer in mekaar, die expo banen zijn ook op degelijke wijze gebouwd, men zou anders wel veel miserie hebben telkens men die verplaatst....

Eric, stevig zijn ze genoeg, maar de beperkende factor is de trap, daar zit 'n 90° bocht in. Door de bakken schuin (verticaal ) te houden,en voorzichtig te draaien  is dit geen probleem. De vorige drie transporten toch niet ;)! De bakken zijn ook voorzien van 'n simpel  uitlijningssysteem dat tot op heden fantastisch functioneert!

Het enige waar ik nog aan denk is de bevestiging van de sporen aan de uiteinde van de modulebakken. Oorspronkelijk lagen er gewoon de sporen, maar ik ben op zoek naar 'n steviger alternatief, maar visueel toch realistisch! 

Ik had bij twee stukjes spoor de laatste dwarsliggers vervangen door strepen printplaat. Na wat manipulatie van de losse stukken spoor, kwamen bij enkele dwarsliggers het koper van de rest van de plaat.
Dus als iemand een alternatief heeft, en liefst zonder kortsluiting (ik ben 'n 2-railer :) )

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Martin Welberg

Zal effe kijken of ik een plaatje van mijn overgangen kan vinden, erg lomp met een strook messing waar naast de rail 1,6mm schroeven in zitten, de railstaaf op het messing gesoldeerd en in het midden de dremel erdoor. Tot nu toe bombenfest...probleem bij printplaat is vaak dat de koperbaan van het pertinax scheurt en niet de soldeer verbinding..

vyncky

Citaat van: milocomarty op 20 november 2014, 20:24:22 PM
Zal effe kijken of ik een plaatje van mijn overgangen kan vinden, erg lomp met een strook messing waar naast de rail 1,6mm schroeven in zitten, de railstaaf op het messing gesoldeerd en in het midden de dremel erdoor. Tot nu toe bombenfest...probleem bij printplaat is vaak dat de koperbaan van het pertinax scheurt en niet de soldeer verbinding..

Dat van de printplaat bedoelde ik  ;)
Ik ben benieuwd, ook wat je ervan gemaakt hebt  :D.

Bedankt alvast!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Martin Welberg



Hopelijk kun je het een beetje zien, zitten schroefjes links en rechts van de railstaaf..daarna in het midden de dremel erdoor..

vyncky

Da's vlug ...

Thx Martin!

Het principe dat op sommige clubbakken werd gebruikt!
Alleen is dit wel beter weggewerkt. Daar kan ik eens mee experimenteren  :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Martin Welberg

Is messing staf, bijna net zo dik als de biels..op 0.5 na, lag hier aangezien het slingerstelen zijn  ;) ;D

bva25j

Yannick,

Sorry voor mijn laat antwoord maar voor de besturing van een mecanische sein had ik vroeger een oplossing gevonden ...

het was een prototype...
http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,306.msg14208.html#116 (antwoord 116)


En een kleine video van 2006  ...al jaren pffff
http://www.belimage.be/forumtmm/video/chandelier_2.avi

Nu zou ik de geheugen draad verplaatsen met een servosturing...

vyncky

Prachtig staaltje modelbouw ,Benoit!

De "draad" overbrenging is deze duurzaam?
Ik heb er ook al over aan het denken geweest om ze op die manier de overbrenging naar de servo te maken, zoals bij volgende seinen:



Of is  een vaste stang beter? al dan niet met voorgaande draden of een stangensysteem met het volgende "wiel"? :


van volgende interessante site: http://block33.skynetblogs.be/archives/category/musique/index-2.html

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Hoi Yannic,
Zoals ge kunt zien op de voorgaande foto is de stang verbonden met een ketting welke over het wiel gaat.Een stang kan niet over het wiel.Om dat in het klein te verwezenlijken en dan nog functioneerend lijkt mij moeilijk.Pas op zeg nooit nooit want hier op het forum zitten gasten waar niets onmogelijk voor is.

groeten eddy

vyncky

Citaat van: eddy op 29 november 2014, 21:03:36 PM
Hoi Yannic,
Zoals ge kunt zien op de voorgaande foto is de stang verbonden met een ketting welke over het wiel gaat.Een stang kan niet over het wiel.Om dat in het klein te verwezenlijken en dan nog functioneerend lijkt mij moeilijk.Pas op zeg nooit nooit want hier op het forum zitten gasten waar niets onmogelijk voor is.

groeten eddy


Ik had me inderdaad verkeerd uitgedrukt. Het is gefrul, maar de rest van het sein kan ook bewegen, ondanks het zo klein is.

Maar als ik tussen de lijnen lees van je reactie , een vaste stang naar de ondergrond, en daar op de servo aansluiten. en de rest visueel houden?

Yannick

P.S. Eddy, jij bent zo'n gast   ;)
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Dag Yannick,

Dat lijkt mij ook de beste oplossing, de stangen van het sein ondergronds te bedienen, dmv servo, of geheugendraad, of andere aandrijving.En de trekdraden bovengronds niet functioneel te leiden langs kabelgeleiders, eventueel met kabelspanners (comperateurs)naar het seinhuis, of blokpost.De overgang naar de kabelspanner, of  blokpost, of iedere overgang waar een wiel in zit kan dan met een ketting verwezenlijkt worden.Op Scherpenheuvel hebben we dit ook zo gedaan maar dan moet ge al heel goed kijken, maar wij weten het en de toeschouwers moeten het maar opmerken.

groeten eddy


Gerolf

Heel interessant  8)
Tegen dat ik mijn armseinen ga maken ...  :P  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

#102
Eindelijk kan ik hier nog eens wat laten zien!

Ik heb niet stil gezeten, maar de bouw van dit sein, was zoals de processie van Echternach.
Telkens ik vooruitgang boekte, ging er wel wat mis...



'arretjes' heb ik besteld, maar ik denk dat ik beter een plaatje er tussen soldeer, dat gaat véél handiger dan die fijne dingen aan te draaien. Het messingstaafje plooit vlugger mee dan gedacht ;D .

en 'n filmpje
http://youtu.be/QyrO3rC5cTE
http://youtu.be/1cFjkMifddY
Vooral de aandrijving was tanden bijten!

Maar we hebben er wel wat van geleerd,
Hier en daar zijn er verbeterpunten, Als er nog goesting  is bestaat de kans dat dit sein dan ook langs de kant blijft staan...

Nu hopen dat de overige seinen wat vlotter gaan!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

PRACHTIG! Dit wordt een focuspunt op de baan. Heel knap werk is dat!  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Wat een meesterwerk !
Super !,!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }