Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

Gerolf

Citaat van: geert desc op 27 oktober 2014, 17:11:28 PM
https://www.conrad.nl/nl/viessmann-4550v-universele-aandrijving-212640.html Voor het aandrijven van de seinarm kan deze wel lukken  ;)

19,- voor een aandrijving met magneetspoelen?
Dat zou ik bij zulk een mooi armsein nét niet doen.
Servo of geheugendraad of ... is véél mooier (en zachter voor de mechaniek)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Deze Viessmann aandrijving is met magneetspoelen, maar heeft een bewegingsdemper ingebouwd waardoor de arm traag beweegt, en niet met een klak-klak op en neer springt. Best wel ingenieus, en beweegt mooi. Maar mij lijkt een servo ook wel voordeliger en handiger.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Citaat van: Gerolf op 30 oktober 2014, 10:24:32 AM
Citaat van: geert desc op 27 oktober 2014, 17:11:28 PM
https://www.conrad.nl/nl/viessmann-4550v-universele-aandrijving-212640.html Voor het aandrijven van de seinarm kan deze wel lukken  ;)

19,- voor een aandrijving met magneetspoelen?
Dat zou ik bij zulk een mooi armsein nét niet doen.
Servo of geheugendraad of ... is véél mooier (en zachter voor de mechaniek)

Het zullen inderdaad servo's worden, aangezien ik er nog een massa heb liggen (incl. decoder).
Dat had ik ook reeds aangehaald.

Het enige wat ik moet testen/maken is een soort beveiliging, dat m'n sein niet kapot wordt geduwd! Heb dit al eens meegemaakt, door met een externe voeding spanning te geven aan de decoder. (niet met een sein), gelukkig was er niets onherstelbaar, Het probleem was ook weg nadat ik de decoder voedde met de digitale spanning (rails).

Mijn tweede probleem was waar ik de sturing moet aansluiten op het sein. Hier wacht ik nog op antwoord, van enkele bouwers...

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Citaat van: vyncky op 30 oktober 2014, 12:40:46 PMHet enige wat ik moet testen/maken is een soort beveiliging, dat m'n sein niet kapot wordt geduwd!

Lange veerdraad met wat plooitjes er in, en eventueel het sein-uiteinde tegen een "rem" laten lopen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Zet tussen de arm van de servo en je sein een stuk draad van verenstaal.  De arm van de servo is meestal al voorzien van gaatjes waar de draad inpast.  Maak een knik in de draad met een dubbele V plooi; deze zal eventuele fouten of blokkages opvangen zonder je sein te beschadigen.

Edit: Lap, Gerolf was mij net te vlug af...

vyncky

#80
Citaat van: Sattrickske op 30 oktober 2014, 13:01:10 PM
Zet tussen de arm van de servo en je sein een stuk draad van verenstaal.  De arm van de servo is meestal al voorzien van gaatjes waar de draad inpast.  Maak een knik in de draad met een dubbele V plooi; deze zal eventuele fouten of blokkages opvangen zonder je sein te beschadigen.

Edit: Lap, Gerolf was mij net te vlug af...

Thx Gerolf en Sattrickske voor het meedenken, ik heb al iets in het hoofd. Maar eerst het sein verder afwerken. Dit ligt even stil, tot ik de benodigde info heb verkregen.

Ondertussen op deze druiligere dag, werden nog twee modules gebouwd.
- De (voorlopig) laatste die met scenery voorzien wordt:


-een bak waar een schaduwstation kan aangesloten worden. Die mee kan als er ooit nog eens mee tentoongesteld wordt.


Beide bakken moeten nog wel van sporen voorzien worden, net als de overige  bakken.
Nu rest er nog enkel houtwerk een halve kelder rond om aan te sluiten op de spiraal die terug naar het schaduwstation gaat.

Genoeg werk dus!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Leuke foto's van een baan in opbouw  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Dat is klasse bouw Yannick, als je tijd steekt in perfecte modulle bakken dan heb je nadien geen problemen en is het plezant rijden nadien als alles korrect is gemaakt....TOP

Martin Welberg

Ziet er strak uit Yannick, zou schrijnwerker kunnen zijn.. ;)

vyncky

Citaat van: loebaske op 17 november 2014, 10:47:37 AM
Dat is klasse bouw Yannick, als je tijd steekt in perfecte modulle bakken dan heb je nadien geen problemen en is het plezant rijden nadien als alles korrect is gemaakt....TOP

Dat is ook mijn mening :). Dat geeft op de club wel eens discussie! Maar daar heb ik toch geleerd van ze stevig genoeg te maken. Minimum 12mm dik, en om de 40 cm een verbinding maken.

Citaat van: milocomarty op 17 november 2014, 12:25:49 PM
Ziet er strak uit Yannick, zou schrijnwerker kunnen zijn.. ;)
Zo goed ben ik ook weer niet. :P. Maar met goed gerief gaat dat wel beter ;) Ik krijg trouwens wel wat hulp. Onzen Eric komt wel eens mee bouwen.  ;)
Met twee is leuker dan alleen!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

eric

#86
Yannick denkt nog altijd dat we er mee uit de kelder geraken  ;D ;D ;D

vyncky

Citaat van: eric op 18 november 2014, 17:32:02 PM
Yannick denkt nog altijd dat we er mee uit de kelder geraken  ;D ;D ;D

Ze zijn toch beneden geraakt ook  ;)


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

B_Modelbouw

Eric je verkoopt genoeg gerief om dat mogelijk te maken daar in Kalmthout ... Maar zou de zaag pas als laatste gebruiken ;)

't Ziet er alvast veel belovend uit ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


loebaske

Het zijn toch segment bakken, dus geraak je er toch mee overal heen, aangezien ze degelijk gebouwd zijn kunnen ze toch meer maals gemonteerd worden, mijn baan is al sinds het begin al 6 maal uit elkaar gehaald en alles past weer in mekaar, die expo banen zijn ook op degelijke wijze gebouwd, men zou anders wel veel miserie hebben telkens men die verplaatst....