Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ferm! Ik volg graag  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Het spuiten duurt altijd een paar dagen. Een paar details werden nog toegevoegd alvorens te spuiten



De bogies werden met het penseel geschilderd, dan moest het tandwielmechanisme niet gedemonteerd worden. De draadjes voor de stroomafname werden gesoldeerd.



De bogieflanken werden vastgelijmd.



De motor werd bevestigd in het chassis. De cardanassen worden op hun plaats gehouden doordat de bogies in het chassis klikken.



De decoder die wordt gebruikt is een ESU lokpilot micro 5 in combinatie met een powerpack.
Hiervoor dient één draad (de bruine) gesoldeerd te worden op de minieme soldeerpads van de decoder. Waarom ESU dat niet vanuit het fabriek doet begrijp ik niet. De twee overige (spanning en charge) zijn wel voorzien.



Voor de verlichting gebruiken we ronde connectoren die we uit de kunstoffen behuizing halen en het soldeerpinnetje buigen we 90°.
In deze connectoren past perfect een messing draad van 0,5mm




Eens alles gesoldeerd is ziet de binnenkant er als volgt uit:



De condensator van het powerpack bevindt zich onderaan het chassis.

De binneninrichting wordt gemonteerd met 6 messing schroefjes M1.2 en dan kan er getest worden of alles naar behoren functioneert.



Volgend weekend kunnen we waarschijnlijk de eindmontage doen

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

DFS

goed gezien die verlichting, moet ik onthouden!

Pierre

Heel mooi ... ik volg. ;)
Groet Pierre.


renstimpie


Floris


vyncky

Aan de Brossel wordt nog de laatste hand gelegd. Later volgen meer foto's.

tijdens mijn vakantie besloten om de achtergronden opnieuw aan te pakken. Er waren een paar verbeteringen nodig.
De achtergrond bestond uit 4 panelen. Deze vonden we echter te laag waardoor we in allerijl voor On Traxs een verhoging maakte. Dit waren 11 stuks en werden los op de huidige achtergrond geklemd. Een goede oplossing op korte termijn.
Om de eerste versie van een kunstschilder recht te trekken heb ik verschillende retouches moeten aanbrengen om het geheel wat minder schreeuwerig te maken. Uiteindelijk is het meeste herschilderd met voor de eerste keer een behoorlijk resultaat, maar met een hoop oneffenheden tot gevolg.

Originele bewerkte achtergrond:


toegevoegde bovenstukken:


toegevoegde bovenstukken over de ganse lengte


Bevestiging van de bovenstukken op de onderste plaat van de achtergrond. de bruine latten (frieshouders) zorgen voor versteviging en bevestiging van de achtergrond waaraan ook de verlichting en fries wordt bevestigd via schabdragers.


Transport en opslag van de bovenstukken


Een heel gedoe dus.. Om de montage te vergemakkelijken hadden we besloten om de de losse stukken en de frieshouders te verlijmen aan de vier achtergrondplaten de naden weg te werken en ze opnieuw te spuiten met de airbrush. Weer een nieuwe ervaring  ;)

Met het goede weer buiten aan de slag geweest:


Na het verlijmen, het schuren en bijwerken van de naden:



het resultaat van de eerste laag blauw en lichte zweem (moeilijk te zien op de foto)


de wolken werden aangebracht op mijn grote schildersezel. Bij het nemen van de foto was ik bezig met de contouren van de heide duinen.



Na dag 3 een windvlaag met volgende schade tot gevolg. :'(  De eerste twee panelen staan terug recht maar daar zat ik onder en heb deze terug recht geduwd.



Na een paar dagen bezinnen, besloten om een gehele nieuwe achtergrond te maken.  Eventueel in een andere opzet qua constructie. Diegene met ervaring mogen deze gerust delen voor we terug aan de slag gaan ;)

thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

patrick smout

Hoi Yannick,

Ervaring mbt constructie van een achtergrond heb ik niet maar ik voel wel met je mee. Met wat tips van forumleden mbt tot een constructie en jouw geduld en kunde moet het vast en zeker wel goed komen.

Grtz, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

vyncky

Oei precies lang geleden dat ik nog wat gepost heb.  :o

Ondertussen is er een nieuwe achtergrond afgewerkt, wat details bij gekomen.


Vorig weekend hebben we een prachtige beurs meegemaakt,  On Traxs 2022. Het was een leuke ervaring om mijn modelbaan aan het grotere publiek tentoon te stellen in een prachtige setting .

Een paar sfeerfoto's:

De opbouw:







Als laatsten deden we donderdag het museum dicht, klaar om vrijdag het publiek te ontvangen




We stonden met de baan aan stoomlok Nestor, gebouwd in 1880 en gerestaureerd in Roosendaal. We voelden ons een beetje thuis  ;D.



















Vooral de toffe commentaren, de nieuwe vriendschappen op de beurs en in 't hotel zullen me bij blijven  ;)

Nogmaals dank aan de crew die me deze vier dagen geholpen heeft. Zonder hen was ik niet tot in Utrecht geraakt.





Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alan On Track

Het was ook zeer leuk om de baan te bewonderen en bij te praten  ;)
Modelbouw is een kunst