Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

vyncky

Enkele bezoekers vonden de kasseien wat donker, dus ze zijn wat lichter gemaakt. Met het huidige resultaat  ben ik tevreden.

Vandaag wat dwarsliggers en rails geschilderd. Met onderstaand resultaat:





Verdere detaillering komt nog. De lasplaten nog wat willen laten opvallen, het wit aan de strijkregels bij de wissels,.....
Maar dat is voor later...

Nu verder denken en proberen ivm het ballastbed en de perrons...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

Citaat van: vyncky op 11 december 2016, 20:51:46 PM

Nu verder denken en proberen ivm het ballastbed en de perrons...

Wat gestrooid, nu nog wat twijfelen wat te gebruiken:

1. Woodland Coarse ballast (bruine mix)

2. Woodland Coarse ballast (grijs)

3. Woodland fine ballast

4.Duinenzand

5. Assen

resultaat na verlijmen van (4 en5)


en nog een foto van de werkelijkheid:



Het spoor in de goederenkoer wordt in de assen gelegd.Het hoofdspoor blijft voor mij nog een vraagteken. Suggesties zijn welkom!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

GDE

De bruine mix is het mooist in mijn ogen als je een drukke hoofdlijn uitbeeldt. Sommige kleine lijnen hadden zelfs nog tot ergens begin jaren 70 assen als belast. Aan u om te  kijken met wat uw baan het best overeen stemt. Als je assen neemt voor de lijn dan misschien best iets de grovere mengeling nemen van de ballast en het fijnere voor het pad net naast de ballast en de goederenkoer. Persoonlijk zou ik toch wel vermijden dat de ballast op de bielzen ligt. Zelf heb ik assen gezift van op een goederenkoer en de fijnere appart gedaan. De ietsje grovere zou ik voor de lijn zelf houden. Peter van Gessel toont mooi op zijn blog van Hamsart hoe hij dat doet met assen.

GDE

https://flic.kr/p/rYMZ6X
Linkje naar de vele en mooie kleurenfoto's van Geert Nauwelaerts op Flickr. Deze kunnen u al mooie voorbeelden geven van de kleur die de ballast tussen de sporen of het grind op de perrons hadden.

vyncky

Citaat van: geert desc op 17 december 2016, 03:00:21 AM
https://flic.kr/p/rYMZ6X
Linkje naar de vele en mooie kleurenfoto's van Geert Nauwelaerts op Flickr. Deze kunnen u al mooie voorbeelden geven van de kleur die de ballast tussen de sporen of het grind op de perrons hadden.

Geert,

Bedankt voor de PRACHTIGE link! Ik ging deze voormiddag véél doen, maar ik geraak niet verder dan het bekijken van de foto's van Geert (en Hugo +) nauwelaerts.  ;)

TR-1964.08.30-Athus algemeen zicht d8s4-005 by Geert Nauwelaerts, on Flickr

Ik heb wat ideetjes op gedaan. De perrons lijken in een "donkergrijze fijne steentjes/assen gelegd er is soms weinig verschil met de sporen in de goederenkoer. Wel zitten er wat kleurschakeringen in. De hoofdsporen liggen in steenslag, omdat Heide aan een internationale spoorlijn ligt, alleen de welke moet ik nog eens over denken. Het komt (nog) niet "natuurlijk" over.

De perrons/goederenkoer had ik eens een proefstukje van gemaakt:

het is een fijne fractie breekzand. Ik vond het eerst te donker, maar na bovenstaande foto's te zien is het een mogelijkheid.

Misschien dat er in Essen aan de douaneloods nog iets van assen licht, maar alle stationsemplacementen zijn hier reeds zodanig gewijzigd, dat het er niet meer te vinden is.
Daar eens naar zoeken om ev. wat tussen te mengen om een beetje kleurschakering te krijgen

De methode "peter van Gestel" ken ik,
Ik heb ze ooit eens toegepast om bestrating te maken op de club. Dit was met fijn kolengruis en een beetje assen van de houtkachel.
tussen de sporen werd zwart zand gebruikt.

Als ik deze foto zie (nadat een clublid ze gemaild heeft") moet ik inderdaad dit eens als ballast proberen

dus assen zoeken, en wat proberen!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

raf

hier elke dag assen uit een hout kachel maar of deze bruikbaar gaat zijn is maar de vraag
deze is ofwel in zwarte blokjes of het is poeier of zeer fijn gruis
die laatste foto van dat depot is wel heel schoon
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

amai, fraai gegeven die onderhoudsloods  ;)

GDE

Het proefstukje van breekzand en die weg zien er alvast goed uit  ;)

vyncky

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 december 2016, 13:11:20 PM
amai, fraai gegeven die onderhoudsloods  ;)

Die is te bewonderen, samen met andere prachtige gebouwen, tijdens onze jaarlijkse opendeur (normaal het eerste weekend van november, tenminste als we in het lokaal kunnen blijven...) ;)

Citaat van: raf op 17 december 2016, 12:48:15 PM
hier elke dag assen uit een hout kachel maar of deze bruikbaar gaat zijn is maar de vraag
deze is ofwel in zwarte blokjes of het is poeier of zeer fijn gruis
die laatste foto van dat depot is wel heel schoon
gr raf

thx! Ik heb ze destijds gebruikt om te mengen met het kolengruis, dat te zwart was. Een kameraad dacht nog ergens een hoopje slakken te weten liggen. Hij ging deze week op zoek. Morgen kijk ik eens op de club of er geen restantje is overgebleven om te testen...

Citaat van: geert desc op 19 december 2016, 18:51:50 PM
Het proefstukje van breekzand en die weg zien er alvast goed uit  ;)
Ik vindt het ook, zeker na de foto's van uw link gezien te hebben. Daarnet nog een teststukje geballast met een grovere fractie breekzand. Licht nu te drogen...

Vandaag de perronranden geplaatst thv spoor B (naar Antwerpen)

't is een slechte foto, ik weet het, maar de batterij was plat om een nieuwe te maken...

De achterkanten moeten nog geplaatst worden. Dat wordt iets voor na de feestdagen!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

Beste wensen iedereen!


Tussen de feesten door heb ik wat aan de perrons gewerkt, met dit als resultaat.


(Het hondenhaar moet ik nog verwijderen ;D)

Het geeft gelijk een ander zicht!

De modulebak aan het station is de volgende die aan beurt komt. Het wachthokje kon ik nog niet plaatsen, omdat de verf nog nat was.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Dat ziet er gelijk al heel wat beter uit. =)

Doe zo maar verder, ge slakken die je ingebed hebt zijn ook aardig gelukt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

Citaat van: OlivierV op 08 januari 2017, 22:09:43 PM
Dat ziet er gelijk al heel wat beter uit. =)

Doe zo maar verder, ge slakken die je ingebed hebt zijn ook aardig gelukt.

Da's de volgende stap, ;D. Hetgeen je ziet is het strooisel dat van het perron is gevallen.
Als de perrons droog zijn, en alles ligt vast, dan ligt dat in de stofzuiger ;)

De slakken moet ik nog gaan scheppen, drogen, zeven... Dus das nog ff geduld.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

evan

Knap Yannick!

Als je die slakken of asballast zeeft.  Maskertje opzetten he wat dat fijn stof is niet zo optimaal ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vyncky

Citaat van: evan op 08 januari 2017, 22:23:39 PM
Knap Yannick!

Als je die slakken of asballast zeeft.  Maskertje opzetten he wat dat fijn stof is niet zo optimaal ;)

Goeie tip, misschien ook maar buiten doen dan ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

TBCédric

Yannick, ziet er zeer proper uit!

En je kan toch altijd een combinatie gebruiken tussen twee kleuren en/of medium en fine ballast? Geeft nog een extra touch realisme aan je prachtig station!  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.