Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

Gerolf

Dat is erg mooi gedaan, man  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Knap Gedaan Yannick!

Je mag er fier op zijn!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eddy

Goe bezig Yannick;

groeten eddy

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

marc goovaerts

Bijzonder mooi. Plan je er zo veel ?

vyncky

Thx!

Citaat van: marc goovaerts op 11 december 2014, 00:15:33 AM
Bijzonder mooi. Plan je er zo veel ?
van deze 2  ;).

Nee, bedoeling is dat volgende seinen er komen:
2x een stopsein met rangeerpalet  (zoals reeds gebouwd)
1x een stopsein met waarschuwingssein
1x een stopsein
1x waarschuwingssein

Aan dit laatste ga ik 'n toegeving doen qua afstanden, en zal nog juist zichtbaar zijn op de modules  ;)

Nu eens proberen om dit te spuiten, en hopen dat alles nog werkt...
Iemand ideeën?

-Hoe het sein ontvetten? vernevelen met wasbenzine?
-Ik had ergens gelezen om voor het spuiten wat olie te doen op de beweegbare delen, maar met mijn spuitje (2ml+ naald) geeft dit te dikke druppels, en hangt alles onder ;) Hoe kan je dit lokaal aanbrengen?

thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Airbrushen terwijl het volledig gemonteerd is, is inderdaad riskant. Kan je het nog demonteren?
Als het niet kan zou ik (na volledige reiniging) met een tandenstokertje vet aanbrengen op de scharnierpunten (olie loopt weg)

Reinigen doe ik bij voorkeur in heet water met een flinke scheut detergent. Met een stug penseel borstelen terwijl het ondergedompeld ligt, en daarna uiteraard goed afspoelen en drogen - en niet meer met je vingers aanraken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

reinigen in een warm ultrasoon badje met detergent in , daarna nog eens zonder detergent
Dan zou al het vet wel moeten verdwenen zijn denk ik

de scharnier punten mischien invetten ( of behandelen met een product dat ge er makelijk opnieuw af kunt halen na het verven ) en dan het geheel spuiten met airbrusch.
Na drooging de scharnierpunten opnieuw clean maken , zodat de verf van het punt weg is .

succes dermee

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

GVL

Mooi sein.
Als er een beetje speling op de scharnieren zit, zou ik ze durven spuiten met een acrylverf en verhoogde luchtdruk (dus zonder voorafgaandelijk vet aan te brengen).  De verf zal het object in bijna 'droge' toestand bereiken en kans op verkleven wordt zeer klein.

raf

maskol gebruiken op de scharnieren
je kunt het zo nadien nog terug los trekken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

vyncky

Citaat van: Gerolf op 11 december 2014, 10:02:54 AM
Airbrushen terwijl het volledig gemonteerd is, is inderdaad riskant. Kan je het nog demonteren?
Als het niet kan zou ik (na volledige reiniging) met een tandenstokertje vet aanbrengen op de scharnierpunten (olie loopt weg)

Reinigen doe ik bij voorkeur in heet water met een flinke scheut detergent. Met een stug penseel borstelen terwijl het ondergedompeld ligt, en daarna uiteraard goed afspoelen en drogen - en niet meer met je vingers aanraken.

Het kan niet meer gedemonteerd worden (nu ja met een warme soldeerbout...  ::) )
Gespoten onderdelen solderen lijkt me nu ook niet direct te lukken...

Het vet is 'n slim idee, enig idee wat ik hiervoor kan gebruiken?

Het reinigen zal in de gootsteen gebeuren, ik heb geen ultrasoonbadje thuis. En dat op't werk is te klein  ;D.

@Raf, Maskol heb ik nodig voor de lamphouders af te dekken, daar zit al 'n ledje in. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, Ik ga er eens 'n mee experimenteren ;)
@Gino, ik spuit het liefst met acryl ;). Wat bedoel je met hoge druk? Tamiya spuit ik bvb met +/- 2 bar. Nu moet daar eerst 'n primer op, en meestal doe ik dat met primer uit 'n spuitbus. Zou dit hier ook mee lukken?

Thx voor het meedenken!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

raf

vet gaat problemen geven tijdens het spuiten
maskol is speciaal voor het afdekken bedoelt en kun je nadien gewoon verwijderen
vet en verf gaan nooit goed samen daarom moet je voor het spuiten alles goed ontvetten

doordenkertje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GVL

Yannick, een primer op metaal is aan te raden.  Met de airbrush heb je veel meer controle over de hoeveelheid aangebrachte verf dan met een spuitbus zodat vastkleven van de bewegende onderdelen wellicht vermeden kan worden.  Op de kritische plaatsen zou ik enkele dunne laagjes met een hogere luchtdruk spuiten (probeer eens geleidelijk op te voeren vanaf 2 bar).  Bij die hogere drukken zal je merken dat de verf zo goed als droog op het te spuiten oppervlak terechtkomt. Pas ik bv toe bij het vervuilen van het drijfwerk van een stoomloc waar er ook kleefgevaar heerst. Groeten.

PeterVG

Met maskol op de scharnieren zou ik oppassen. Mijn ervaring is dat dit niet altijd makkelijk te verwijderen is in kieren. Dan wordt het al snel een prutswerk om al de bewegende delen weer vlot te krijgen.
Als grondverf zou ik opteren voor een grijskleurige grondverf bijvoorbeeld van vallejo. Wie weet ben je dan al tevreden en hoeft een tweede laag niet. Zoniet moet de tweede laag minder dik zijn. Lijkt me beter voor detailweergave en seinwerking.
Yannick, top man wat je aan het bouwen bent.

Gerolf

Citaat van: raf op 11 december 2014, 22:04:45 PMvet en verf gaan nooit goed samen daarom moet je voor het spuiten alles goed ontvetten

doordenkertje

Denk nog even mee door: het is de bedoeling dat er geen verf op de ingevette scharnierende punten komt  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw