Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Glashelder maken

Gestart door Peter, 26 september 2013, 14:04:20 PM

Peter

Zoals al gemeld heb ik vorig weekend een oer-oude bouwdoos voor een lokloods van Vollmer gekocht op de beurs in Merksem, voor een belachelijk lage prijs.
Ondanks de ouderdom zijn de gietvormen (afgezien van zeer dikke aanhechtingen aan het gietframe)  nog zeer goed en past alles nog perfekt als je de gietnaden wat licht afvijlt of even met de scherpe kant van het mes over gaat.
Het enige....probleempje. Het glas van de ramen is door de ouderdom en het dikwijls behandelen van de bouwdoos op beurzen nogal gekrast.

En dan gaan we terug naar een receptje uit de tijd dat ik nog vliegtuig modellen bouwde.

Je legt dat glas op een vlakke ondergrond. Een zachte doek en wat tandpasta (in mijn geval Perlodent  uit Duitsland, maar elke korrelvrije tandpasta is geschikt ) is alles wat je nodig hebt.
Een beetje tandpasta op dat doekje en even goed over het glas (plastiek) wrijven. EVEN, ik zei toch, EVEN!!!
Afspoelen met koud water en zie ....alle krassen zijn verdwenen, en is het glas terug kristalhelder.
Enkel zeer diepe krassen blijven soms zichtbaar.

De bedoelde bouwdoos:
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky


ERVIN

Bedankt Peter , kan nog van pas komen.  ;)

evan

Dat is de moeite om ns uit te proberen!  Bedankt peter!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PietB

Hi Peter, erg leuke loods en een prima tip.

grt Piet.

Huugooke

Voor het opkuisen en weer helder maken van dof geworden transparant plastic gebruik ik koperpoets. Zelf gebruik ik al lang "Brillo", dat is een metalen potje met watte, gedrenkt in koperpoets. Het bestond ooit van Ca-va- seul, maar is onder dat merk onvindbaar. Waarschijnlijk is elk type vloeibare koperpoets wel geschikt.
Een beetje op het beschadigde of doffe plastic en poetsen maar. Het restant afkuisen of afspoelen en desnoods opnieuw.
Dit is ook heel erg geschikt om lijmresten van bijvoorbeeld een sticker of een prijsetiket te verwijderen. Ook van plakband. De werkster die in de school de aan de ruitende geplakte papieren moest verwijderen apprecieerde de truc ten zeerste!

Huugooke

Geeft natuurlijk niet die frisse muntgeur die je met Peter's methode krijgt ;D

Peter

Je kan inderdaad ook koperpoets gebruiken, maar dan wel het vloeibare type. De tubes met de creme-achtige geeft gemakkelijk terug krassen.

Voor beide oplossingen geldt: vervormingen in het plastiek (slierten enz) krijg je er niet mee weg.
In veel gevallen krijg je matte plekken terug helder door er een goede glanslak op te spuiten, bv. Micro gloss
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

goeie tip, Peter.

Wist je trouwens dat tandpasta ook gebruikt wordt om AUTOruiten weer netjes te maken ?  Vraag maar eens aan handelaars in 2de hands auto's.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.