Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

temperatuurschommelingen

Gestart door stefan rosiers, 26 februari 2006, 21:02:14 PM

Gerolf

... en aandrijvingen met geheugendraad: die zijn pas temperatuurgevoelig!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

geheugen draad is inderdaad moeilijk.
Ik had 10 wisel er mee,toe ik er negen op motor had omgebouwd dacht ik als je de draad 15 cm i.p.v 10cm maakt en je zorgd dat hij slap hangt bij geen stroom dan moet het beter gaan.
En inderdaad zelfs op een snikhete dag gen problemen meer
Kost natuurlijk wel meer draad

Wisselmotoren voor 3.25 euro geruisloos /zeer simpel ook de mechanica/geen eindcontacten nodig/prachtig langzaam om
Ook voor een overweg/seinpaal e.d.

http://www.verkoop.licht-geluid.nl/showtec-spiegelbol-motor-battery-operation-hl60417.html

is een broertje van feather motoren zie MSM (lees de tekst er bij niet,die is fout).
Deze hebben echter spleetogen (made in china)

wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

... en aandrijvingen met geheugendraad: die zijn pas temperatuurgevoelig!

Ben vorig weekend wat aan 't experimenteren en meten geweest met geheugendraad. Het valt allemaal best mee. Deze gaat pas op een temperatuur van meer dan 50 graden samentrekken. Eer het in mijn hobbyruimte zo warm is ben ik al lang op 't terras een frisse pint aan't drinken [;)].
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieseltje

hey wim,

heb je deze spiegelbolmotoren al lang in gebruik ?  Betrouwbaar ?
en met welke spanning stuur je ze aan ?

Benny

ysbeer

volgend verhaal is van een ander forum lid. rene smits
Mijn ervaring betreft 1 motor .(ervaring 2 dagen)
Ik heb er alle vertrouwen in.
Heb nog wel 12 orginelen feather ingebruik en die doen het prima.

.Hetgeen er gedaan moet worden... verwijder het bovenste deel waar normaal de batterij insteekt , de schakelaar kan je gebruiken voor andere projecten .Dan hou je in principe een kopie over van zo'n Amerikaanse SwitchMaster , maar dan wel made in China .Als je de originele gebruikt is het gemakkelijk . Kan je afkijken ! Er moeten twee gaten geboord worden , en twee plastic ,of beter koperen buisjes afgezaagd worden om afstand te houden van de bodemplaat . Er kan ook plaats uitgespaard worden met de behuizing te verwijderen . Zonder behuizing gaat het ook . Wij bestelden 100 stuks tegelijk , maar met een stuk of vijf gaat het ook , alleen zijn de verzendingskosten dan hoger . Experimenteren maar .
Denk eraan dat er een voorschakelweerstand nodig is . Ik geloof zo'n 800 ohm , maar dat moet je wel uittesten . De voeding is hier 1.5 volt ipv 4 volt zoals de Amerikaanse .
De motoren blokkeren inderdaad.Zowel de US als de Chinese .Ze verbruiken zo weinig stroom dat ze altijd aan kunnen blijven . Wij hebben ze een maand laten aanstaan in een test en ze worden nog niet eens warm ! Nadeel is dat het wissel niet kan opengereden worden , maar dat is in werkelijkheid ook zo. voordeel is dat de wisseltong blijft aandrukken .


P.s Wij is een modelbaan club

riksketrein

Ik las daarnet een bijdrage van Deltic Power over kromtrekkende KMB-wagons (die met een Zamac-onderstel).[:0]  Ik heb zo twee containerwagens en enkele eaos-wagens.[:(] Blijkbaar ben ik dus niet alleen [:I]. Waaraan ligt dat ? Het Zamac [?], want ik bewaar al mijn materiaal op kamertemperatuur. Heeft er nog iemand anders daar problemen mee [?] Ik hoop dat ik ze zal kunnen herstellen door een platicard onderstel te maken.

DelticPower

Hallo Emmapeel, inderdaad is het Zamac de oorzaak. Door oxidatie gaat het plaatje uitzetten. Als je er op tijd bij bent en de wagen is nog niet te ver uit elkaar gedrukt kun je de metalen bodemplaat vervangen door plasticard. Let op voor wegspringende veertjes van het koppelingsmechanisme. Ben vanmiddag ook in de dozen op zolder aan het zoeken geweest, maar de vier open bakwagens (type E) van het betreffende merk hebben geen Zamac plaat en zijn dus nog als nieuw. Veel succes bij het repareren van jouw wagens.
Groeten van Jan

guy holbrecht

Emmapeel, Deltic en anderen,
Het renoveren van een Eaos wagentje van KMB zit in ??n van onze volgende nummers van Modelspoormagazine (wellicht 48). Mits wat handigheid en het juiste materiaal is deze klus in minder dan een uurtje te klaren.

Groeten,
Guy

Johnnytrein

Hallo Wim Ijsbeer, jouw berichtje van 28/02 18:17 zou je dat aub eens voor mij willen vertalen ik versta er niks van.[:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ysbeer

Mijn berichten kun je ook niet verstaan,je kunt ze alleen lezen[:D][:D]

hallo johnny.
=====================================================================
geheugen draad is inderdaad moeilijk.
Ik had 10 wisel er mee,toe ik er negen op motor had omgebouwd dacht ik als je de draad 15 cm i.p.v 10cm maakt en je zorgd dat hij slap hangt bij geen stroom dan moet het beter gaan.
En inderdaad zelfs op een snikhete dag gen problemen meer
Kost natuurlijk wel meer draad

Wisselmotoren voor 3.25 euro geruisloos /zeer simpel ook de mechanica/geen eindcontacten nodig/prachtig langzaam om
Ook voor een overweg/seinpaal e.d.

http://www.verkoop.licht-geluid.nl/showtec-spiegelbol-motor-battery-operation-hl60417.html

is een broertje van feather motoren zie MSM (lees de tekst er bij niet,die is fout).
Deze hebben echter spleetogen (made in china)
==========================================================================

VERTALING
Daar gaat hij dan
ik had op mijn baan 10 stuks wissels die ik omzetten van recht naar rond en omgekeerd met een geheugen draad aandrijving.
Bij warm weer,dus in de zomer,kromp de draad uit zich zelf door de zon beschijning.
Dat was niet leuk.
Na enig gepieker besloot ik dus 10 faether motoren te kopen a 23 euro per stuk(rib uit je lijf)en de wissels omtebouwen op motor aandrijving
Je weet wel van recht naar krom of omgekeerd.
Dat werkte (en werkt nog)perfect.
Toen ik bij de laatste was zag ik het licht en bedacht(zeer gevaarlijk)dat als ik de draad wanneer er geen electrische spanning op staat niet strak maar slap laat hangen dan zal door de zon ,of zo iets ,de draad wel krimpen maar de wissel niet doen bewegen.
Je verlist dan natuurlijk een stukje werkzaamheid,en daar om moet de draad iets langer(50%).
Toen werkte de laatste wissel ook bij heet tot zeer heet prima.
Hij zit er nog steeds in.

Nu het tweede die motoren (zie msm 46) van feather.
De tekst daar bij geschreven die uitlegt hoe de motor werkt is onzin.
Zo werkt hij niet.[:(]
Maar deze aandrijving werkt prachtig gruisloos/langzaam/en betrouwbaar

Nu gevonden de zelfde motor(met hulp van een mede forum lid)echter niet uit amerika maar uit china
Zo goed koop 3.25 is geen enkele wissel aandrijving.
Wie meer wil weten hij mailen mij.
Nu duidelijk[?][?]



janjozef

Tja niet echt maar nederlands is dan ook een heel moeilijke taal.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Zeg, zoo moeilijk is dat nu ook niet h?.

Ysbeer heeft er iets op gevonden om de wisselaandrijving met geheugendraad pefect te laten werken ook bij heet weer: je gebruikt 50% meer draad en laat die slap hangen.

Voor de Feather motoren heeft hij een alternatief uit china voor veel minder geld en een beetje knutselen.

Was dat nu echt niet te verstaan?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc

Was dat nu echt niet te verstaan?
Ik was eerlijk gezegd wat aan't twijfelen om een reactie ? la JanJozef te geven. Ik begrijp zijn knipoog wel.
Ik denk echter dat Johnny vooral een "vertaling" vroeg van het technische antwoord, dat Wim vanwege iemand uit zijn club hier neerzette. Voor een niet-techneut kan dat inderdaad chinees lijken:
citaat:
Hetgeen er gedaan moet worden... verwijder het bovenste deel waar normaal de batterij insteekt , de schakelaar kan je gebruiken voor andere projecten .Dan hou je in principe een kopie over van zo'n Amerikaanse SwitchMaster , maar dan wel made in China .Als je de originele gebruikt is het gemakkelijk . Kan je afkijken ! Er moeten twee gaten geboord worden , en twee plastic ,of beter koperen buisjes afgezaagd worden om afstand te houden van de bodemplaat . Er kan ook plaats uitgespaard worden met de behuizing te verwijderen . Zonder behuizing gaat het ook . Wij bestelden 100 stuks tegelijk , maar met een stuk of vijf gaat het ook , alleen zijn de verzendingskosten dan hoger . Experimenteren maar .
Denk eraan dat er een voorschakelweerstand nodig is . Ik geloof zo'n 800 ohm , maar dat moet je wel uittesten . De voeding is hier 1.5 volt ipv 4 volt zoals de Amerikaanse .
De motoren blokkeren inderdaad.Zowel de US als de Chinese .Ze verbruiken zo weinig stroom dat ze altijd aan kunnen blijven . Wij hebben ze een maand laten aanstaan in een test en ze worden nog niet eens warm ! Nadeel is dat het wissel niet kan opengereden worden , maar dat is in werkelijkheid ook zo. voordeel is dat de wisseltong blijft aandrukken .
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Je hebt aan die uitleg inderdaad niet veel als je zo'n ding niet voor je hebt liggen. Langs de andere kant denk ik dat als je er eentje hebt het met die uitleg niet moeilijk moet zijn om de ombaouw te realiseren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johnnytrein

En de winner is .... Gerolf, inderdaad nu ik het zo lees begrijp ik er iets meer van nog wel niet alles.Welke soort motor betreft het hier want bij Conrad hebben ze voor ongeveer de zelfde prijs servo motoren voor wissels.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about