Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

leds inbouwen

Gestart door 59erke, 22 september 2013, 17:39:08 PM

59erke

Hallo allemaal,

klein technisch vraagje betreffende inbouw sluitverlichting.

Heb onlangs op een beurs een paar kappen van L rijtuigen kunnen vinden en een Roco 59 waarvan de verlichting niet werkt.
De L kappen zou ik op een onderstel willen plaatsen van oude zilverlingen van Arnold rapido,  met een beetje aanpassen moet dit wel lukken.

nu zou ik bij 1 van de rijtuigen rode sluitseinen willen inbouwen, vraag is natuurlijk hoe ik best te werk ga ?

- welke leds kiezen eventueel met of zonder weerstand ?
- hoe zit het met de stroomafname ?

De roco lok zou ik de originele lampjes willen vervangen door witte leds, hier weer hetzelfde verhaal als bij de rijtuigen, welke leds kiezen.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#1
Rij je digitaal of analoog? Daarvan hangt van af HOE je de leds gaat voeden.

Ik zou voor de rode sluitseinen van de rijtuituigen en de witte leds van de loc smd's gebruiken. Je kan die smd's eventueel kopen met aangesoldeerde draden indien je tegen het solderen van die pietluttige dingetjes opziet.

Ik hou de lichtopbengst van de leds vrij laag en gebruik vrij grote voorschakelweerstanden: typisch 10kOhm. Het is een beetje testen met weerstanden om je eigen voorkeur te vinden. Maar een zwakke led komt in N veel natuurlijker over dan van die veel te felle verstralers.

Voor de witte leds van de loc, kies voor warmwitte leds.

Sleepcontacten in N zijn problematisch. Je vermijdt ze zoveel mogelijk, want een schaal-N locje trekt al niet goed, vooral op helling en in bochten. Als enkel de laatste wagon sleepcontacten heeft, dan kan het nog, maar als je de volledige sleep van rijtuigen met binnenverlichting, en dus sleepcontacten, gaat voorzien, dan vrees ik voor de trekkracht van de loc.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik rij nog volledig analoog, zeg maar the old fashion way  ;)

Wat betreft die smd led's kan je die vinden bij bv. conrad ? Hoe zit het met de geschikte spanning 14v of minder ?

Wat betreft de sleepcontacten, zou enkel dienen als sluitsein bij een stam rijtuigen. Binnenverlichting is niet nodig aangezien er toch geen interieur in de wagens zit.

Maar wat moet ik verstaan onder sleepcontacten, kan ik dat kopen of zelf maken ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ysbeer

Lees eertst eens een verhaal over LED lampjes. (google)
Leds kennen geen aangegeven  spanning ,normal zijn ze +/_ 3 volt voor de witte.
Belangrijk is de stroom die er door loopt,daarom moet er een weerstand in serie die de stroom tot pakweg 20mA begrenst.
wim

conducteur

Ik heb het ganse verhaal ooit eens uitgeschreven op m'n website. Die pagina kun je via deze link bereiken:
http://www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

59erke

Ok, die leds dat komt wel in orde.

Maar wat nu met die sleepcontacten ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Sleepcontacten kan je kopen of zelf maken. Fosforbrons is het beste materiaal
Bestaat in folie in allerlei diktes, die je met een goede schaar in vorm kan knippen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Voor het sleepcontantenprobleem heb ik fosforbrons gebruikt. Zie dit draadje...

En ander kan je sleepcontacten kant en klaar kopen: vb hier, maar dan wel nakijken of je ze geplaatst krijgt in je L-rijtuigen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)