Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

2813 en 2901 : dubbeltractie mogelijk ?

Gestart door eve, 22 september 2013, 10:38:20 AM

dani

inderdaad , dat heb je met die""open pages"  waar Jan en Allemal kan bijdragen.  daarom ook  dat ik  (alweer) tikte bij de melding dat WP het verkeerd had.

Het is een beetje als de "open source" software.   Er moet er maar ne snuggere op het idee komen om wat "easter eggs" te verstoppen in de software code en hopla, daar gaan we...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

hapkin

Citeer
Dan kan het nog steeds.
Treinschakeling= UM unite Multie. (Dus 1 Machinist.)
Voorspan = 2 loc's 2 machinsten.

De stuurcommando's zijn gescheiden van de software voor de verschillende bovenleiding systemen.

Hoi Mark

Ik ken de 28/29 niet maar hoe werkt de dubbeltractie dan juist
Je hebt toch geen lampen van tractie rem enz... zoals bij een 20/21/23/26/27...
Is dit dan zichtbaar op het scherm voor u of zo.

mvg Steve
 

mark7758

Inderdaad op het scherm kan je alles te voorschijn toveren.
Hoeveel stroom hij gebruikt, je snelheid, je remvermogen als je remt, de camera's.

Hoe het werkt?
De TRAXX hebben een kabel die je gebruikt tussen 2 loc;s om met 1 machinist meerdere loc's te bedienen.
Die kabel geeft alleen maar de meest belangrijke functie's door. (Al is dat al gigantisch veel.)
Je kan 2 loc's direct aan elkaar hebben. Maar ook LOC- Aantal rijtuigen UIC - LOC. En dan zijn beide locomotieven via de kabel met elkaar verbonden.
En stuur je dus met 1 loc de 2de aan. (Ook al zitten er een aantal rijtuigen tussen.)
De reeks 28 en 29 zijn eigenlijk gelijk als loc. Het verschil zit in de software gedeelte voor de treinbeveiligingen. Dat verschilt per land.
Ja. Dit kan veel nauwkeuriger beschreven worden. Maar dit is de basis.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

B-Cargo


een verschil in software versie is al voldoende om problemen te veroorzaken tijdens het rijden in TS/UM, dat hebben we vaak genoeg ondervonden bij onze 28'ers. Ik denk dus niet dat een treinschakeling tussen een 28'er en 29'er momenteel mogelijk is.
de locs zijn zowiezo niet altijd superbetrouwbaar in treinschakeling, enkele locs uit de reeks vermijden we in treinschakeling met een zusterloc.

groetjes,

Mattias

Op de 29'ers zijn ze nu bezig om ook software 7 te installeren, zodat ze identiek zijn aan de 28 (in gebruik dan toch) :-)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

hapkin

Hoi

Met de treinschakeling ben ik helemaal mee.
Maar die dubbeltractie of dit mogelijk is ...  lijkt mij ook een beetje dom he
Stel dat je dit voor hebt,  dan ga je toch gewoon in ts rijden
2 locs  die compatibel zijn rij je toch in ts en niet dt.

Dus vandaar dat ik denk dat dt niet mogelijk is.
Heeft er al iemand dit gedaan of gezien...

mvg steve

C.B.

#21
Inderdaad , ik kan het ook weten B Cargo. ;)
Een perfecte treinschakeling van 2 HLE 28 (met de 3600T ESSO trein naar Aachen West) , maar toch ging het weer mis op de 2e lok.
Deze lok vond het nodig om plots alle tractiemotoren uit te zwieren en het gevolg kon ik al raden.
En dit uiteraard op het slechtste moment op mijn trip. (Op de klim in de Voerstreek) en ben dus in het midden van de tunnel van Veurs stilgevallen.

Lokje platzetten en terug opstarten - computerke gereset en terug bollen maar...
(gelukkig geen vleermuizen tegengekomen in de tunnel  ;D)


Ook heb ik al in dubbeltractie gereden. (iedere lok - HLE 28 - een eigen machinist)
Dit was toen treinschakeling nog verboden was.
Ik zat als 2e en had dus geen zicht op de lijn. (en ook geen lampjes zoals op de klassieke lok's vroeger)
Dan komt lijnkennis goed van pas (je weet ook wel waar je mag tractioneren of moet laten lopen , om op zijn spoors te zeggen)
Vermits de machinist de rem bedient op de eerste lok en ook voor de trein, moet ik gewoon de manometer in het oog houden (mijn remkraan staat afgezonderd en de tractie wordt toch automatisch onderbroken bij het remmen).
Groetjes.
Claudio.

hapkin

Aha het kan dus wel ...
Dit had ik nu niet verwacht
Bedankt mannen voor dit te verhelderen

mvg steve