Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

2813 en 2901 : dubbeltractie mogelijk ?

Gestart door eve, 22 september 2013, 10:38:20 AM

eve


ERVIN

Of de " echte" 2813 en 2901 in dubbeltractie hebben gereden weet ik niet , daar heb ik geen foto's van , maar de HLE28 rijdt zeker in tractie , hiervan getuige.....  ;)




mark7758

Technisch gezien. JA.
Praktijk. Ja. (Alleen niet toegelaten in alle landen.)

Reeks 29 mag naar Frankrijk. Reeks 28 niet. En zo zijn er nog wat uitzonderingen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

hapkin

Ik ken de 28/29 niet maar ik denk dat het niet mogelijk is om in dubbeltractie  te rijden
Treinschakeling kan natuurlijk wel (zoals op de foto)

mvg steve

ERVIN

Oeps , ik haal die twee termen nog steeds door mekaar , dus eve en ik bedoelen dus eigenlijk treinschakeling. ;)

mark7758

Dan kan het nog steeds.
Treinschakeling= UM unite Multie. (Dus 1 Machinist.)
Voorspan = 2 loc's 2 machinsten.

De stuurcommando's zijn gescheiden van de software voor de verschillende bovenleiding systemen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

eve

Dus als ik het goed begrepen heb : er staat een zware trein te wachten met een 2813 en dat is onvoldoende. We plaatsen er een 2901 voor en met één machinist kan dat stel rijden in België en Duitsland ?

Erik

Eres

De reeks 28 mag wel in Nederland rijden de reeks 29 weer niet

Wim

mark7758

Citaat van: eve op 23 september 2013, 09:26:59 AM
Dus als ik het goed begrepen heb : er staat een zware trein te wachten met een 2813 en dat is onvoldoende. We plaatsen er een 2901 voor en met één machinist kan dat stel rijden in België en Duitsland ?

Erik
Wat kan en mag zijn 2 dingen.
Zolang de trein in Belgie blijft moet het kunnen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

dani

Citaat van: hapkin op 22 september 2013, 21:37:53 PM
Ik ken de 28/29 niet maar ik denk dat het niet mogelijk is om in dubbeltractie  te rijden
Treinschakeling kan natuurlijk wel (zoals op de foto)
mvg steve
Citaat van: ERVIN op 22 september 2013, 22:35:03 PM
Oeps , ik haal die twee termen nog steeds door mekaar , dus eve en ik bedoelen dus eigenlijk treinschakeling. ;)

Ik als "leek" op dat gebied was helemaal in de war hierdoor....  ben het even gaan opzoeken en volgens Wikipedia (voor wat die tegenwoordig nog waard is) zouden de beide begrippen hetzelfde betekenen..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinschakeling


Als dit niet correct is, wil dan iemane aub uitleggen wat het verschil is ?  Ik zei het al, ik heb daar geen kaas van gegeten, en heb ook niet de ambitie om daar alles van te gaan weten, alleen intrigeert me deze terminologie nu wel.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

@ dani: Ik denk dat Mark zijn uitleg genoeg zou moeten zeggen.  ;)

Citaat van: mark7758 op 23 september 2013, 09:05:28 AM
Dan kan het nog steeds.
Treinschakeling= UM unite Multie. (Dus 1 Machinist.)
Voorspan = 2 loc's 2 machinsten.

De stuurcommando's zijn gescheiden van de software voor de verschillende bovenleiding systemen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Mattias

Dubbeltractie:
2 locomotieven, 2 treinbestuurder (die elk hun eigen loc besturen)

Treinschakeling:
2 locomotieven (*) , 1 bestuurder (die beide locomotieven vanuit de voorste stuurpost bedient)

(*) In normale omstandigheden 2 locomotieven. Bij de 77'ers mogen dit 3 locs zijn.
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Rangeerduivel

Er moet wel degelijk een onderscheid gemaakt worden omdat het ook gebeurt,of vroeger vaker gebeurde dat 2 loc's met verschillende aandrijf systeem aan elkaar gekoppeld werden.

In het boek "NMBS Tractiematerieel 1999/2000 door Max Delie staat

TREINSCHAKELING
Hieronder verstaat men het besturen van twee gekoppelde locomotieven door één bestuurder.
Door middel van elektrische kabels worden de commando's die de bestuurder van de eerste locomotief geeft,doorgestuurd aan de tweede loc.

DUBBELTRACTIE
Twee aan elkaar gekoppelde locomotieven met elk een bestuurder noemt men dubbeltractie.


Aldus de "MAX",en die kan het weten!

Rudy ;)


We zitten duidelijk op hetzelfde spoor Mattias!

dani

dus @Jurgen en @Mattias en @Rudy, als ik jullie uitleg samen tel, dan heb ik samen met die van Mark (en daar begon de verwarring voor mij)  ineens nog een derde term :  Voorspan.

Mijn conclusie uit de 4 posts samen is dus dat ...
1.  voorspan dan hetzelfde is als dubbeltractie (2 bestuurders die in contact zijn met elkaar voor het apart besturen van hun machine),
2. en dat  treinschakeling een ander systeem is   (1 bestuurder die verder beroep doet op techniek om via kabels en leidingen de commando's naar de andere machine door te geven).
3. Dus dan heeft  Wikipedia het (alweer) eens bij het verkeerde eind ....    (die dan verkeerdelijk stelt dat dubbeltractie en treinschakeling hetzelfde is)

Het internet is dus  - zo blijkt alweer- niet alleen een bron van informatie en kennis, ook van PURE VERWARRING en CHAOS.


Bedankt voor de uitleg, mannen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Wikipedia pagina's kunnen dan ook door jan en alleman aangepast worden. Zo kan je bijvoorbeeld op de pagina van een celebrity heel makkelijk de geboortedatum wijzigen.  ::)
Op het moment dat men dit door heeft wordt wel je ip-adres geblokkeerd en kan je niets meer aanpassen, maar ondertussen stond er wel verkeerde info op Wikipedia.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.